וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן הראשון של שר הביטחון המיועד: התקופה הנפיצה של הרמדאן

24.5.2016 / 11:58

בימיו הראשונים לתפקיד צפוי ליברמן להורות על הקלות לפלסטינים, אך במערכת הביטחון תוהים אם יעביר מסר למנהיגים מוסלמים באזור וכיצד יפעל אם ישוגרו רקטות במהלך החג, שיחל באמצע יוני

צילום: לע"מ, עריכה: אוהד פיטר

(נתניהו: "יש קולות של הלקאה עצמית ודכדוך, אני מציע להיפטר מהבכי והנהי")

כבכל שנה, במערכת הביטחון נערכים לחג הרמדאן, הצפוי להתחיל בעוד שלושה שבועות. חג הרמדאן ידוע כתקופה נפיצה ורגישה מאוד עבור הפלסטינים, ומערכת הביטחון נערכת גם לאפשרות של אלימות, טרור והסתה במהלכו. השנה החג חל בתקופת מעבר במשרד הביטחון, שבה ייכנס לתפקיד שר חדש – יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן – עם אישור ההסכם הקואליציוני.

בכל שנה לקראת החג נוהג שר הביטחון לפרסם שורה של הקלות עבור הפלסטינים ביהודה ושומרון וברצועת עזה, במטרה להרגיע את הרוחות ולצמצם את התסיסה בציבור הפלסטיני. עם זאת, טרם ברור אם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיישא בימים הקרובים באחריות לתיק הביטחון עד לכניסת ליברמן לתפקיד, יבחר להודיע על ההקלות בזמן זה, ובכך לשקם את היחסים עם הפלסטינים ולהעביר מסר לליברמן על מדיניות הממשלה, או להותיר את ההחלטה לידי שר הביטחון המיועד.

עוד על מינוי ליברמן לשר הביטחון:
ההסכם הקואליציוני צפוי להיחתם היום; "לתת לליברמן ימי חסד"
נתניהו: "אני האחראי לביטחון - ואשאר כזה. מספיק עם הבכי"
"ממשלת אסון": מאות הפגינו בתל אביב נגד מינוי ליברמן לשר הביטחון

ח"כ אביגדור ליברמן. ינואר 2015. AP
ההערכה היא שגם הוא יפרסם הקלות לפלסטינים. ליברמן/AP

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי לא משנה מי יקבל את ההחלטה, נתניהו או ליברמן, יתפרסמו ההקלות הביטחוניות והאזרחיות, ובהן הרחבת חופש התנועה ביהודה ושומרון, הגדלת מכסת כניסות הפלסטינים לישראל והיקף הפועלים הפלסטינים העובדים בתוך הקו הירוק ומחוצה לו. עוד ממליצים במערכת הביטחון לפעול להורדת רמת החיכוך בערים ובכפרים הפלסטיניים בתקופת החג. בין היתר, כדי לצמצם את החיכוך עם חיילי צה"ל, יתבצעו בתקופה זו מעצרים הכרחיים בלבד.

בימים הראשונים לכהונתו כשר הביטחון יצופה מליברמן לפרסם הודעה או לשלוח מכתבים למנהיגים מוסלמים באזור. לא ברור לפי שעה אם ירצה ליברמן לנצל את המועד ואת המהלך התקשורתי כדי להרגיע את האזור ולשדר יציבות ופרגמטיות. כמו כן, ייבחן ליברמן באופן שבו יבחר להגיב לשיגור רקטות, אם ינצלו גורמים ברצועה את החג כדי לעשות זאת, כפי שחושש צה"ל, הן על מנת לשחרר קיטור והן על מנת לבדוק את מדיניות התגובה של הצבא תחת הנהגתו - האם יורה על תגובות נקודתיות, כפי שהיה נהוג עד כה, או שינחה לשנות את המדיניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully