וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי הכנסת של ישראל ביתנו יצאו מהמליאה בזמן ההצבעה על אי אמון

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

23.5.2016 / 19:35

עם סיום ההצבעה הם חזרו אליה. הרצוג אמר במליאה כי ישראל נגועה בניצני פשיזם ואמר לנתניהו כי טרק בפניו את הדלת. ראש הממשלה ביקש לחזור לדוכן: "הרצוג, לא סגרתי את הדלת, יש הזדמנות לאחד את העם". עדכונים שוטפים

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

על רקע פתיחת מושב הקיץ של הכנסת ממשיך היום (שני) המשא ומתן לצירופה של מפלגת ישראל ביתנו לממשלה. עיקר הפערים העיקריים שנותרו הם הרפורמה הפנסיונית לעולים והשלמת הכנסה לקשישים - דרישות שהציב ליברמן, שעתיד להיכנס לתפקיד שר הביטחון. על פי הערכות, עד שעות הצהריים צפויים להסתכם הדיונים בהסכם.

שר החינוך נפתלי בנט הציג בפני ראש הממשלה דרישה לפיה יתוקנו הליקויים בעבודת הקבינט ממלחמת לבנון השנייה וממבצע "צוק איתן" - בתמורה לאישור הבית היהודי את השינויים הרצויים בממשלה. בתגובה, נמסר מהליכוד כי ההסכמים הקואליציוניים לא ייפתחו והומלץ לבית היהודי "לנהוג באחריות".

כל העדכונים מהזירה הפוליטית והמגעים להרחבת הממשלה - דקה אחר דקה, בוואלה! NEWS

19:35: ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אומר: "אינני שותף לתרחישי הבלהות סביב מינויו של ליברמן לתפקיד שר הביטחון, אך הדרישה השערורייתית של ישראל ביתנו שאזרחי ישראל יממנו פנסיה מוגדלת לעולים מברית המועצות לשעבר, צריכה לרדת מהשולחן, ואני מחזק את ידי שר האוצר כחלון שמתנגד לכך. אם לא נותנים פנסיה לבוזגלו – אז גם לא לליברמן".

19:04: ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לחזור לדוכן המליאה: "הרצוג, לא סגרתי את הדלת, יש עוד הזדמנות לאחד את העם".

18:51: יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג בכנסת: יש לנו מדינה החולה בלאומנות, הנגועה בניצני פשיזם, לאומנות שבה ההמון המוסת מלחין מילות שבח לחייל אליאור עזריה, שבה מלחינים שירי הסתה נגד שר ביטחון נקי כפיים וכנגד הרמטכ"ל ונגד שרי צבאות ישראל וכנגד הציבור הערבי בישראל, ומנגד מנהיג המדינה מסתכל באין מחריש, לא מוכן לשנות את המצב ותורם בכך לפריחתן של אותן תופעות המחרבות את חזונו של הרצל.

18:32: ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר במליאת הכנסת: "פניה של ישראל לשלום על בסיס מתווה של מדינה פלסטינית מפורזת אני מוכן לצעדים אמיצים עם שכננו בעזרת מדינות ערביות באזור, שגם איתן אנחנו מהדקים יחסים. לפלסטינים תהיה אפשרות להקים מדינה משלהם אבל היא חייבת להיות מפורזת וחייבת להכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אני פועל בכל כוחי להרחיב את הממשלה. אמרתי שאעשה זאת עוד בזמן שהקמנו את הממשלה לפני שנה ואני ממשיך במאמצים הללו לכונן ממשלה רחבה ככל האפשר".

16:31: סגן השר ‏לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא נטש בזעם את ישיבת סיעת הליכוד מוקדם יותר. לטענתו, משום שלא קודם להיות שר הוא שוקל את המשך דרכו במפלגה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 22 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
המו"מ לא קורס. נתניהו/פול צלמים, אמיל סלמן

16:05: שר האוצר משה כחלון אומר בישיבת סיעת כולנו: "ההצעה שלנו לישראל ביתנו היא הצעה הוגנת שלא מפלה בין אזרחים; לא נאפשר השתוללות - לא מדינית לא ביטחונית ולא כלכלית". לדבריו, "עקרונות של צדק חברתי וחלוקתי יחולו על כולם או לא יחולו בכלל". הוא הוסיף כי סיעת כולנו "לא תאפשר השתוללות בשום תחום: לא בכלכלי, לא במדיני ולא בביטחוני. דמוקרטיה היא שוויון זכויות ובכסף הזה יזכו כולם: יהודים, ערבים, זקנים, צעירים, ותיקים ועולים. זאת מבחינתנו ההצעה שמונחת על השולחן".

15:56: שר הפנים אריה דרעי אומר בישיבת סיעת ש"ס כי הוא מברך על הרחבת הממשלה. "אני מקווה שהיום המשא ומתן ייגמר. יש לסיים את העניין במהרה ולהתחיל לעבוד, כיוון שיש משימות רבות העומדות לפתחנו".

15:30 - נתניהו מתייחס בישיבת סיעת הליכוד למבוי הסתום במגעים לכניסת ישראל ביתנו לממשלה. "יש משא ומתן, יש לו עליות וירידות. אתה יודע כמה כאלה ניהלתי? אני כבר לא יכול לספור. זה דורש מאמץ ותמיד יש משבר ופיצוצים, אבל שום דבר לא קורס. זה לוקח זמן. היעד שלי הוא ממשלה רחבה. אני מציע לאנשים לא לעסוק בהלקאה עצמית ובנרגנות, צריך לחבור לממשלה רחבה ככל האפשר כדי לקדם את האתגרים וההזדמנויות שעומדים בפנינו".

15:17 - סיעת הבית היהודי מאשרת פה אחד את הצעת יו"ר המפלגה בנט לפיה ההסכמה לשינויים בהרכב הממשלה תותנה בתיקון ליקויי הקבנט במבצע "צוק איתן".

שר החינוך נפתלי בנט בחמ"ל משרד החינוך, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"תיקון ליקויי הקבינט חיוני לביטחון ישראל". בנט/נועם מושקוביץ

14:50 - יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג נושא דברים בפתח ישיבת הסיעה ואומר כי המפלגה "עברה תקופה לא קלה". לדבריו, "השלב הזה מאחורינו ואני קורא ומבקש מכולם לחזור לפסים של שיתוף פעולה, לכידות, ומאבק משותף בברית הקיצוניים שמאיימת על עתיד המדינה. כבר אמרתי אמש בישיבת הסיעה, שבה לובנו הדברים, שכולנו בני אנוש ויכולים לעשות טעויות. אני עומד מאחורי הצעדים שעשיתי באמונה שלמה ולוקח עליהם אחריות".

14:40 - בנט מתייחס פתח ישיבת סיעת הבית היהודי לדרישה שהציב בפני נתניהו ואומר כי תכנית תיקון עבודת הקבינט היא "צורך בסיסי על מנת למנוע דיסאינפורמציה ולקיים בקרה ראויה הנדרשת לביטחון אזרחי ישראל". לדבריו, הבית היהודי אינה דורשת תפקידים ודרישותיה אינן סקטוריאליות, ומאחר שמדובר בדרישות הנוגעות לביטחון ישראל, הסכמתה לשינויים בקואליציה מותנית ביישום המסקנות לגבי עבודת הקבינט.

14:25 - יו"ר ישראל ביתנו ליברמן אומר כי טרם הושגו הסכמות עם משרד האוצר בענייני הביטחון והרפורמה הפנסיונית. לדבריו, "הדרישות שלנו היו קונסיסטנטיות מאז הבחירות. לאורך כל הדרך הדגשנו שאין לנו ציפיה לקבל מאה אחוז מהדרישות שלנו. היינו מוכנים להתפשר והתפשרנו בנושא דת ומדינה ועונש מוות למחבלים. שני נושאים בסיסיים שאנחנו לא מוכנים להתפשר זה ביטחון ורפורמה פנסיונית -
זו רפורמה עבור כולם לא עולים מרוסיה בלבד כפי שמציגים אותה, אלא רפורמה שבאה לתקן עיוותים ולעזור לשכבות הכי חלשות. לצערי ההצעות שקיבלנו מהאוצר - אנחנו לא יכולים לקבל אותם".

14:12 - ח"כ עפר שלח (יש עתיד) מגיב לאולטימטום שהציג השר בנט ומציע כי קיים צורך בשינוי עבודת הקבינט. לדבריו, "לכל שר חייב להיות יועץ לענייני קבינט. חוק הקבינט שלי מוכן, אני קורא לשר בנט לתמוך בו ולקדם אותו במהרה".

14:10 - השר לוין, ראש צוות המו"מ הקואליציוני מטעם הליכוד, אומר כי "אנחנו לא מנהלים משא ומתן מחודש על פתיחת ההסכמים הקואליציוניים עם אף שותפה, לרבות הבית היהודי. ההודעה של מפלגת הבית היהודי פוגעת ביכולת להשלים את הרחבת הממשלה הלאומית, ואני מצפה מראשי הבית היהודי לנהוג באחריות המתחייבת. ראוי כי דיונים הנוגעים לקבינט יתקיימו בו".

ועדת הכנסת בראשות חה"כ יריב לוין אישרה את הצעת חוק התפזרות הכנסת להכנה לקריאה שניה ושלישית, דצמבר 2014. דוברות הכנסת, ערוץ הכנסת
קרא לבנט לנהוג באחריות. יו"ר המו"מ הקואליציוני, השר לוין/ערוץ הכנסת, דוברות הכנסת

12:34 - ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) דורש מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנלבליט לוודא את קיומו של דין שווה לכל ציבור העולים בישראל, ולעצור את האפליה בהטבות לקשישים מברית המועצות שמנסה לקדם סיעת ישראל ביתנו במגעים לכניסתה לממשלה. לדבריו, "ליברמן מנסה לעגן אפליה בהסכם הקואליציוני הבזוי הזה. המשך ישיר לשאר החקיקה המפלה שמקדמת ממשלת נתניהו בשנה האחרונה. אוכלוסיית הגימלאים היא מהעניות ביותר בארץ, ואבוי לממשלה שתפקיר אותם".

12:25 - בנט קורא לראש הממשלה לתקן את ליקויי הקבינט לפני שיאושרו השינויים בממשלה. דרישתו של בנט הוצגה כדרישת הבית היהודי לאישור השינויים בקואליציה. לדבריו, "תיקון ליקויי הקבינט הוא צורך חיוני לביטחון ישראל, ושמירה על חיי אזרחים וחיילי צה"ל. במלחמת לבנון השנייה וב'צוק איתן' ישראל שילמה מחיר יקר על ליקויים אלו".

12:05 - הסתיימה ישיבת החירום בהשתתפות ליברמן וכחלון, שהתכנסה במשרד ראש הממשלה בניסיון לפתור את המשבר במגעים הקואליציוניים. לדברי גורמים המעורים במו"מ, טרם הושגו הסכמות. שר האוצר עדיין מסרב לדרישתו של ליברמן לתוספת תקציבית רק לקשישים עולים חדשים, ודורש השלמת הכנסה לכלל הקשישים באוכלוסיה. כחלון אמר לנתניהו כי מבחינתו העניין מוגדר "ייהרג ובל יעבור".

11:49 - ישיבת סיעת ישראל ביתנו תתקיים בשעה 14:30 בפתח הישיבה יתייחס יו"ר המפלגה ליברמן למשא ומתן המתנהל לכניסה לממשלה.

10:52 - יו"ר שדולת הגמלאים בכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה ציוני), מודיע ליו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי כי אם ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו יבטיח סיוע רק ליוצאי ברית המועצות, השדולה "תתקוף את ההסדר המפלה בבית המשפט". כמו כן, יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי דורש במכתב לראש הממשלה להבטיח סיוע שיוויוני לכלל הקשישים.

אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בבית העיתונאים. ראובן קסטרו
ישראל ביתנו: "אי אפשר להתקדם אם אין כוונות רציניות מהצד השני". ליברמן/ראובן קסטרו

10:30 - ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) אומרת כי דרישות ישראל ביתנו לא פרופורציונליות. לדבריה, "מפלגת כולנו הבטיחה כבר בתחילת הקדנציה להוציא את הקשישים מתחת לקו העוני. כבר מיומי הראשון בכנסת אני מקדמת ביחד עם שר האוצר משה כחלון רפורמה בנושא הפנסיות בישראל. חלקים מהרפורמה סוכמו ביני ובין משרד האוצר כבר לפני כניסת ישראל ביתנו לקואליציה".

09:40 - גורמים בישראל ביתנו אומרים כי תנאי כניסתה של המפלגה לקואליציה היו ידועים מראש. לדבריו, "ב-10:00 תהיה פגישה של הצוות שלנו אצל ראש הממשלה. אנחנו באים ברצון כן ונעשה מאמץ אמיתי אבל אי אפשר להתקדם אם אין כוונות כאלו גם מהצד השני".

שר האוצר משה כחלון. מרץ 2016. ראובן קסטרו
ככל הנראה מהווה מכשול לדרישות ישראל ביתנו. כחלון/ראובן קסטרו

09:02 - גורם במשרד האוצר מוסר כי המשא ומתן מול ישראל ביתנו תקוע בגלל סוגיית הפנסיות לעולים החדשים. "שר האוצר לא מוכן לקבל את דרישת ישראל ביתנו שההטבות יחולו רק על עולים חדשים וטרם נמצא פתרון לסוגיה. הפגישה אצל ראש הממשלה הבוקר היא פגישת חירום בניסיון למצוא פתרון לסוגיה", אמר.

08:55 - פעיל הימין יהודה גליק, שעתיד להחליף בכנסת את שר הביטחון היוצא משה יעלון, עולה למתחם הר הבית.

08:39 - יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג מגיב בחשבון הטוויטר שלו לרמיזותיו של נתניהו בדבר ההצטרפות האפשרית של המחנה הציוני לממשלה. לדבריו, "אני רוצה להבהיר בפומבי מה שאמרתי לך בעל פה: הדלת נסגרה. הפרק הזה תם ונשלם. אתה שבוי בידי הקיצוניים ביותר ואנו ניאבק בך ובהם".

08:15 - בשעה 10:00 תיערך פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שר האוצר משה כחלון ושר התיירות יריב לוין. לאחר הפגישה, צפוי ההסכם לצירוף ישראל ביתנו לממשלה להיחתם.

יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, מאהל נשים עושות שלום, יולי 2015. נועם מושקוביץ
"הפרק הזה תם ונשלם". הרצוג/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully