וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאהבת, שווארמה וטרור: עדות אורן חזן נגד עובדיו הפלסטינים

27.5.2016 / 14:25

"הקוזאק הנגזל", כפי שכונה בפסק הדין, סיפק הסברים רבים בניסיון לדחות את התביעה נגד החברה שניהל. בין המחלה הקשה, היחסים החמים עם העובדים והכניסה החפוזה לפוליטיקה, חבר הכנסת רק רצה להסביר: "אני לא איש רע"

עריכה: שי ענבל; עריכת וידאו: מתן חדד, גדי וינסטוק; צילום: ערוץ הכנסת, עידו שחם

(צפו: אורן חזן מככב ברגעים הביזאריים של הכנסת ה-20)

תירוצים רבים ומגוונים גייס ח"כ אורן חזן (הליכוד) בניסיון לדחות את התביעה שהגישו שלושה פועלים פלסטינים נגד חברת א.ח.מ תקשורת ויוזמה, שנוהלה בעבר על ידי משפחת חזן והפעילה מסעדת בשרים באריאל שבה עבדו. מצבו הבריאותי הקשה, הצטרפותו לפוליטיקה, קיומה של מאהבת מסתורית ועוד שורת טענות, שכונו בשבוע שעבר על ידי בית הדין האזורי לענייני עבודה בירושלים "כוללניות וסותרות", שימשו את חזן, שחברתו נתבעה על כך שהפרה את הזכויות הסוציאליות של עובדיו ונדרשה לפצותם בכ-180 אלף שקלים.

שלושת הפועלים, אימן עותמאן, פואז כנעאן וג'יהאד כנעאן, הועסקו במשך כמה שנים במסעדה שניהל חזן. הפועלים הגיעו מהכפר בידיא, המרוחק כמה קילומטרים מאריאל, והוא היה מסיע אותם מהכניסה ליישוב למסעדה. "התפקיד שלי היה לעבוד על השווארמה ובניקיונות, כך היה בתחילת הדרך", סיפר חזן בעדותו בפני בית הדין. "ההבדל היחיד ביני לבין הפועלים הפלסטינים היה שאני פיקחתי עליהם".

עוד בוואלה! NEWS:
מח"ש בודקת תקיפת העובד הערבי בידי שוטרי מג"ב; "לינץ' לאור יום"
"שוברים שתיקה" לבית המשפט: חשיפת העדים תהיה הסוף של הארגון
דוחות חנייה ובלשים סמויים: כך תגביר המשטרה את ביטחון השופטים

חבר הכנסת אורן חזן – הקראת כתב אישום פרשת החייל היורה מחברון. מגד גוזני
אמרתי: 'אני בנק?'" חזן/מגד גוזני

בהמשך דבריו סיפר חבר הכנסת כי הפועלים הפלסטינים היו אחראים על תפעול המסעדה ביום, וחזן עצמו וסטודנטים מאוניברסיטת אריאל היו אחראים לפתיחתה בערבים. באותו דיון ביקש חזן לתאר את הקשר בינו לבין שלושת העובדים כאידילי: "מערכת היחסים הייתה כמו משפחה נהדרת, עד כדי כך שהם, ובעיקר פואז, נשארו לבד בעסק, סגרו קופות, כספים עברו אצלם ביד".

אלא שבעקבות ההידרדרות במצבו הבריאותי בתחילת 2012, הפסיק חזן לשלם להם את שכרם המלא והנפיק להם תשלומים שבועיים נמוכים במיוחד. חזן ציין בעדותו בפני בית המשפט כי בקיץ 2011 הוא לקה בדלקת קרום המוח והיה "על סף מוות". כמה חודשים לאחר מכן, בעקבות הרעת תנאי העסקתם, הודיעו העובדים לחזן כי אם לא ישלם את משכורתם המלאה הם יעזבו את מקום העבודה, ומשלא נענה לדרישותיהם – מימשו את איומם והפסיקו להגיע למסעדת הבשרים במרץ 2012.

בעדותו בבית המשפט תיאר חזן את דרישתם של העובדים לשלם להם את המשכורת. "באותו יום הסעתי אותם אישית לבידיא", סיפר. "ישבנו באוטו ובאופן תמוה הם פתאום אמרו 'אנחנו רוצים את כל המשכורת עכשיו'. אמרתי: 'אני בנק? יש לי פה מקדמה לתת לכם, כמה מאות שקלים'".

גם בבית המשפט בת"א

"תשובותיו של ח"כ חזן מתחמקות ובלתי מלאות"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ניגשתי לפתוח את המסעדה לבד!!!". שלט חוצות נגד חזן באריאל, לפני כחצי שנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתצהיר שהגיש לבית המשפט תיאר חזן את השתלשלות העניינים ב-11 במרץ, היום שבו הפסיקו הפועלים להגיע לעבודה. "מאחר שהעובדים האלה היו אמורים לפתוח את המסעדה בבוקר, ומכינים אותה לעבודה, ניסיתי להתקשר מידית לטלפונים שלהם, אולם אף אחד משלושתם לא ענה", כתב. "מאחר שכך, ניגשתי לפתוח את המסעדה לבד!!!" (ההדגשה במקור - א"ס). חזן אף טען כי העובדים התפטרו משום שהוא דרש מהם להחזיר הלוואות שנתן להם בעבר, וזאת בגין הירידה בהכנסותיו שנגרמה בשל מצבו הרפואי.

"אני לא איש רע", ביקש להבהיר. "אם הייתי פונה למשטרה ואומר: 'הפועל הערבי הזה עבד אצלי, נתתי לו הלוואה והוא לא החזיר לי', לא היו נותנים לו להיכנס לאריאל עד שהסכסוך בינינו היה נגמר". כנשאל חזן בבית המשפט לגבי העובדה שלא שילם לג'יהאד שכר מינימום, הוא אמר: "הם קיבלו מה שהם דרשו. לגבי התלוש, אני לא יודע להשיב. יש הרבה דברים שהם קיבלו ולא מופיעים בתלוש - טיפים, בונוסים, אוכל מבושל בסוף השבוע שהם לקחו, מצרכים".

"יש לו מאהבת גם באריאל?"

בחקירתו הנגדית נשאל חזן מדוע לא הציג בפני בית המשפט את הדיווח שהעביר לרואה החשבון שלו, הכולל את יומן הנוכחות של העובדים. בתשובתו ציין חזן את החלטתו להיכנס לפוליטיקה, בעקבות שיחה אקראית עם אמו של גיל-עד שער, אחד משלושת הנערים שנחטפו ונרצחו ביוני 2014. "אני חזרתי מחו"ל ישר לתוך פעילות", סיפר. "לא הייתי אמור בכלל לחזור לארץ. קיבלתי החלטה רגעית לחזור לארץ ולהיכנס לעשייה ציבורית. באותם ארבעה חודשים עד הבחירות, עורך הדין ביקש ממני כמה דברים. אני, משום שהייתי עסוק בשנה האחרונה, לא דאגתי לדבר הזה ולכן אני מבקש לא להעניש את החברה בגלל טעות שלי".

טענה נוספת שהעלה חזן נוגעת לפואז. חזן טען בתצהירו כי העובד ניהל רומן עם מאהבת שהתגוררה באריאל, ובשל כך נשאר ללון בעיר, בניגוד לתנאים המפורטים ברישיון העבודה שלו. כשנשאל אחד העובדים האחרים אם הוא ידע כי פואז ניהל רומן עם תושבת העיר, הוא השיב בסרקזם: "יש לו מאהבת גם באריאל?". כמו כן, טען חזן כי הוא פנה לרשויות הביטחון לאחר שגילה כי העובדים ממשיכים להיכנס לאריאל אף שהתפטרו מעבודתם, וזאת משום שהוא "נותר אחראי כלפי צה"ל וכוחות הביטחון בכל עניין ביטחוני הקשור לעובדים".

אורן חזן חוגג את ניצחון הבחירות, גני התערוכה מרץ 2015. ראובן קסטרו
"נותר אחראי כלפי צה"ל וכוחות הביטחון". חזן חוגג את תוצאות הבחירות/ראובן קסטרו

השופט כאמל אבו קאעוד דחה את טענותיו של חזן בפסק הדין שניתן. הוא קיבל את טענותיהם של העובדים, שקבלו על כך שחזן לא סיפק להם ימי חופשה, לא שילם דמי הבראה ובשלב מסוים חדל לשלם את משכורתם המלאה. "מר חזן הרבה לנאום במהלך הדיון, הרחיב בתשובותיו מעבר לצורך, דיבר על 'הגינות וצדק' והכחיש באופן גורף את התביעה", נכתב בפסק הדין.

"הוא טען כי התובעים בדו סיפור יש מאין והאשים אותם בהכפשת שמו הטוב, בבחינת זעקת 'הקוזאק הנגזל'", המשיך אבו קאעוד. "לעומת זאת, עת התבקש להתמודד עם קושיות ספציפיות הנוגעות לתשלום זכויות בסיסיות במשפט העבודה מצא את עצמו אובד עצות, התחמק ממתן תשובות ברורות וניסה להרחיק את עצמו מהחזית בטענות כוללניות, סותרות בחלקן, שאין בהן כדי להושיע".

ח"כ חזן: "הרשות הפלסטינית עומדת מאחורי התביעה"

ח"כ חזן מסר בתגובה: "הרשות הפלסטינית עומדת מאחורי תביעה של שלושה פלסטינים תושבי השטחים, תביעה שכל חלקי בה היה מסירת עדות בלבד – ומכאן שמדובר בפארסה, שכן אני לא הנתבע בה וגם לא חויבתי לשלמה, אך לצערי השופט כאמל אבו קאעוד התעלם מכך. צר לי שכבודו בחר 'להתעלם' בתביעה כה רגישה מכך שלא מדובר בעדויות תמימות אלא בעדויות מתואמות של פלסטינים שהופיעו בבית המשפט לאחר שלמדו ותודרכו עליהן במרתפי הרשות הפלסטינית.

"עוד יותר תמוה שכבוד השופט אבו קאעוד לא שם את לבו לעובדה שהתביעה 'התעוררה' לאחר יותר מארבע שנים, ובחר להתעלם מכך שזו תביעה שהרשות עומדת מאחוריה, של פלסטינים תושבי הרשות, חסרי כול, שהגיעו מצוידים בעורכי דין בכירים, שכל מטרתה לחבוט פרסונלית במי שכלל איננו צד לתביעה במטרה לפגוע בחבר כנסת בישראל, שהוא גם תושב אריאל וגם עמדותיו הימניות ידועות היטב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully