וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שוברים שתיקה" לבית המשפט: חשיפת העדים תהיה הסוף של הארגון

22.5.2016 / 19:40

בדיון בבקשת הפרקליטות לחשוף את זהותו של אחד מהחיילים שמסר עדות על מבצע "צוק איתן", טען נציג הארגון כי הנזק הציבורי שייגרם יהיה "עצום". מנכ"לית הארגון: "לא נפקיר את יותר מאלף העדים והעדות שלנו"

עריכה: יאיר דניאל

"הסרת החיסיון תהווה פגיעה אנושה בארגון ובחברה האזרחית" – כך טען היום (ראשון) עו"ד מיכאל ספרד, בדיון בבית משפט השלום בפתח תקווה בבקשת פרקליטות מחוז דרום לחשוף את זהותו של אחד מהעדים שמסר לארגון "שוברים שתיקה" עדות על מבצע "צוק איתן". בית המשפט הורה על המשך הדיון בתיק ב-18 ביולי, עד אז תוכל הפרקליטות, לבקשתה, לבחון את הטענות שהעלה עו"ד ספרד, המייצג את הארגון. בין היתר, תידרש הפרקליטות להסביר מדוע החקירה לא תוכל להתקדם ללא חשיפת המידע.

הפרקליטות דרשה מבית המשפט להורות לארגון לחשוף את עדותיו המלאות של העד, המעלות חשד לעבירות על דיני מלחמה. ספרד הדגיש כי גם אם חשיפת העדות והמוסר חיונית לחקירה, היא תגרום לנזק עצום ובלתי-מוצדק. מדובר בבקשה הראשונה לחשוף זהות של עד של "שוברים שתיקה" שמגיעה לפתחו של בית המשפט. במהלך הדיון התברר כי שתי בקשות דומות בעבר ירדו מהפרק לאחר בדיקה של הארגון עם העדים הרלוונטיים.

עוד בוואלה! NEWS:
סערה סביב כנס בהשתתפות בכירי "שוברים שתיקה" באונ' בן גוריון
הצנזורית הראשית: חומרי שוברים שתיקה שפורסמו לא פגעו בביטחון המדינה
גלאון על סערת "שוברים שתיקה": "חלק ממגמה לסתימת פיות"

חברי ארגון "שוברים שתיקה" בבית משפט השלום פתח תקווה. 22 במאי 2016. אבי כהן
"אינטרס ציבורי ראשון במעלה". עו"ד ספרד, היום בבית המשפט/אבי כהן

לדבריו ספרד, "אם הצו יישאר על כנו, זה הסוף של ארגון 'שוברים שתיקה'. זה להיות הוא לחדול". הוא הבהיר כי לארגון עומד החיסיון העיתונאי, וחשובה לו השמירה על חיסיון מקורות המידע. עורך הדין הדגיש כי השמירה על חיסיון זהותם של העדים הובהר להם על תחילת גביית העדות, ודרישת בית המשפט לחשוף את העדים "תגרום נזק בלתי-הפיך לאמון של מוסרי העדות בארגון".

"במהלך 11 השנים האחרונות הארגון תיעד יותר מאלף עדויות", המשיך ספרד, שהבהיר כי "אין עוד גורם שמפרסם את הקול הזה". לדבריו, הנזק שייגרם לארגון ישפיע גם על הדיון הציבורי הרחב יותר. "הדממת הקול הזה, של החיילים שמספרים על הנעשה בשירות בשטחים הוא חשוב מבחינה ציבורית", טען, והגדיר את עדויות החיילים "אינטרס ציבורי ראשון במעלה".

לדבריו, "ללא פעילות 'שוברים שתיקה', לא היו מודעים לפעילות שעל פי החשד אינה חוקית, כי גם לדברי הפרקליטות, המידע על האירוע הנחקר הגיע מעדויות הארגון ולא משום מקום אחר. במידה והארגון ייפגע בשל הוצאת הצו, לא יהיה את הכלי הזה שיחשוף עבירות לכאורה בעתיד". ספרד טען כי אם הפרקליטות יודעת במי מדובר, אין לה כל צורך בצו, ואם לא – החיסיון העיתונאי עומד לצד הארגון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
חברי ארגון "שוברים שתיקה" בבית משפט השלום פתח תקווה. 22 במאי 2016. אבי כהן
"אין עוד גורם שמפרסם את הקול הזה". פעילי ותומכי הארגון, היום בבית המשפט/אבי כהן

לטענתו של ספרד, "ארגונים אחרים מסתכלים על 'שוברים שתיקה' כאל הברומטר, ומה שיקרה לארגונים שמבקרים את השלטון. מעולם לא פקפקתי בתום הלב של הפרקליטות, ואני מתקשה לשכנע את לקוחותיי כי מדובר בבקשה למצות את הדין, ולא ברצון לפגוע ב'שוברים שתיקה'". עם זאת, הוא הדגיש כי הבקשה הוגשה לראשונה בחודש ינואר, "חודש אחרי מסע ההסתה" נגד הארגון, להגדרתו. נציגי הפרקליטות, מצדם, דחו את הטענות על רדיפה פוליטית והדגישו כי הם פועלים למיצוי החוק בלבד.

"מאמינים שמערכת המשפט תאפשר לחיילים לשבור שתיקה"

בתום הדיון, אמרה מנכ"לית "שוברים שתיקה" יולי נובק כי "היינו מצפים מפרקליטות המדינה למלא את תפקידה כשומר הסף של שלטון החוק ושל הדמוקרטיה, ולפעול להבטיח את זכותם של חיילים את חופש הביטוי שלהם, לדבר על דברים שהם עשו בשטחים". היא קראה לפרקליטות "שלא לקחת חלק במסע ההסתה ובניסיונות החיסול של 'שוברים שתיקה', שאנחנו רואים בחודשים האחרונים".

לדבריה, "אנחנו מאוד שמחים על הזמן שניתן על ידי בית המשפט, ומקווים שהפרקליטות תנצל את הזמן הזה כדי לעשות חשבון נפש על חלקה בתהליך ההידרדרות שאנחנו רואים פה. אנחנו מאמינים במערכת המשפט, ואנחנו מאמינים שהיא תעמוד איתן מול הניסיונות האלה ותדע לאפשר לחיילים לבוא, לדבר על הדברים, להשמיע את הקול שלהם ולשבור שתיקה".

חברי ארגון "שוברים שתיקה" בבית משפט השלום פתח תקווה. 22 במאי 2016. אבי כהן
"אנחנו מאוד שמחים על הזמן שניתן על ידי בית המשפט". נובק/אבי כהן

נובק הדגישה: "אנחנו עומדים על ההתחייבות שלנו שנתנו לכל אחד ואחת ממעל אלף העדים והעדות שלנו, שאנחנו לא נחשוף את זהותם". לדבריה, "נעשה כל שביכולתנו על מנת לעמוד על ההבטחה הזאת, להגן עליהם ככל האפשר ולא להפקיר אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully