וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם הקואליציוני צפוי להיחתם היום; "לתת לליברמן ימי חסד"

טלו שלו, כתבתנו הפוליטית

23.5.2016 / 8:15

המגעים לכניסת ישראל ביתנו לממשלה ימשיכו הבוקר וההערכה היא שיסוכמו עד הצהריים. הפערים העיקריים בין הצדדים למשרד האוצר קשורים לרפורמה הפנסיונית לעולים. השר לשעבר אהרונוביץ' על ליברמן: "הוא יהיה שר ביטחון טוב"

עריכה: ליאור נאור

לאחר שלושה ימים של דיונים קדחתניים, הליכוד וישראל ביתנו טרם הגיעו להסכמות שיאפשרו לחתום על ההסכם הקואליציוני להרחבת הממשלה. המגעים בין שתי המפלגות צפויים להיסגר לקראת הצהריים, ובשעה 10:00 תתקיים פגישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שר האוצר משה כחלון ושר התיירות וראש המו"מ הקואליציוני מטעם הליכוד יריב לוין. לאחר פגישה זו, צפוי ההסכם להיחתם.

הפערים העיקריים שעוד נותרו בין הצדדים למשרד האוצר נוגעים לתקצוב הרפורמה בפנסיות לעולים ולהשלמת ההכנסה לכלל הקשישים, דרישות שליברמן, שר הביטחון המיועד, הציב כתנאי עיקרי להצטרפותו לקואליציה.

מי שיצא לשבחו של ליברמן, הסופג ביקורת רבה בימים האחרונים, הוא השר לביטחון פנים לשעבר מטעם ישראל ביתנו יצחק אהרונוביץ'. אהרונוביץ' ביקש בריאיון לאולפן וואלה! NEWS "לתת לליברמן ימי חסד". לדבריו, "אין מה לדאוג או לחשוש. ליברמן יהיה שר ביטחון טוב ומקצועי. הוא יעשה את עבודתו כפי שמילא את תפקידו כיו"ר וועדת חוץ וביטחון. כל הדברים שנאמרו עד כניסתו אינו נכונים. הוא ילמד את המשרד. אני אומר לאזרחים הסירו דאגה מליבכם. בוא לא ניתן לו מאה ימי חסד, אלא 20 או 30 ימי חסד ואין לי ספק שמדינת ישראל תרוויח שר ביטחון טוב".

לקריאה נוספת:
שורת ח"כים לא הופיעו לישיבת המחנה הציוני: "הרצוג מפלג ומסית"
נתניהו: "התיקים הפנויים לא יחולקו; ייתכן שהמחנה הציוני יצטרף"
לוין נגד יעלון: "העדיף את הכיסא והתפקיד על פני טובת המדינה"

ח"כ אביגדור ליברמן. ינואר 2015. AP
"לתת לו 20 ימי חסד". ליברמן/AP

חבר כנסת עפר שלח מיש עתיד דיבר גם הוא בריאיון לאולפן על שר הביטחון המיועד. "אין מרחק מפה מפיק מרגליות באופוזיציה לתפקיד ביטחוני שמצריך זהירות. אני בטוח שליברמן יפעיל שיקול דעת. אנשי המטה הכללי ידעו לעבוד מול כל שר. אבל את הנזק של המתקפה על המטה הכללי של ליברמן וראש הממשלה - אנחנו נשלם עוד זמן רב".

בליכוד ובישראל ביתנו הדגישו אתמול כי מרבית הפרטים סוכמו וכי כל מה שנותר הוא פרטים מקצועיים בלבד. ליברמן דורש לתקצב רפורמה שנועדה לדאוג לעולים שלא צברו מספיק זמן ותק בארץ לקבל פנסיה ראויה. לטענת גורמים באוצר, התכנית הנידונה כעת צפויה להטיב עם כלל הציבור ולא עם העולים החדשים ושמדובר במהלך של השלמת הבטחת הכנסה לקשישים בכלל. לפי משרד האוצר, כיום חיים 230 אלף קשישים שמקבלים הבטחת הכנסה. העלות המוערכת של התכנית נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים בשנה, וטרם נמצא מקור תקציבי כדי לכסות עלות זו. באוצר עדיין בוחנים כיצד לפרוס את התוספת התקציבית על פני השנים הקרובות.

אתמול התברר כי במפלגת כולנו ישנה התנגדות נחרצת לדרישת ישראל ביתנו לקדם את חוק עונש מוות למחבלים. גורם בכולנו אמר לוואלה! NEWS כי "זה דבר רע, במערכת הביטחון ובמערכת המשפט מתנגדים לדבר הזה, שלא תורם לא לביטחון המדינה ולא למלחמה בטרור, ועמדת המפלגה היא להתנגד לכל שינוי בנושא הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר הביטחון היוצא משה יעלון לוחץ את ידו של האלוף יאיר גולם בטקס הפרידה ממנו בקריה. ראובן קסטרו
שר הביטחון היוצא יעלון נפרד מפורום מטכ"ל, היום/ראובן קסטרו

עם זאת, בימים האחרונים דנו צוותי המשא ומתן באפשרות להמיר חקיקה זו בתיקון בצו בתי הדין הצבאיים, כך שרוב של הרכב שופטים בבית דין צבאי יוכל להטיל עונש מוות, ולא רק בפה אחד כפי שנהוג כיום. נידונה גם אפשרות להעביר הנחיה לתביעה הצבאית להתחיל לבקש את עונש המוות במשפטים המתנהלים. לפי ההערכה, התנגדות כולנו לא תשפיע על ההסכמות בנושא זה.

בנוסף לריכוך בעמדה בסוגיית עונש מוות המחבלים, ליברמן ויתר על דרישותיו בכל הנוגע לדת ומדינה וברית הזוגיות, ובמקום זאת סוכם על הקמת ועדה עם נציג אחד מכל מפלגות הקואליציה כדי לדון בנושאי דת ומדינה. בסביבתו של ליברמן סירבו להתייחס לדיווחים בתקשורת על פרטי ההסכם המסתמן.

במסגרת ההסכם הקואליציוני, ישראל ביתנו צפויה לקבל שני תיקים, תיק הביטחון ותיק הקליטה, הכולל סמכות על "נתיב", לשכת הקשר עם העולים מרוסיה. ישראל ביתנו דרשה לקבל גם שני תפקידים, ראשות ועדה וסגן יו"ר הכנסת, אך ייתכן שפרישתה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מהמפלגה תשפיע על הרכב התפקידים הסופי שהמפלגה תקבל. שכן מפתח השרים הנוכחי, שני שרים על חמישה ח"כים הוא יוצא דופן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יובל שטייניץ בישיבת ממשלה, 22 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"הדלת למחנה הציוני פתוחה". נתניהו בישיבת שרי הליכוד, היום/פול צלמים, אמיל סלמן

המפתח הזה עשוי להוביל לשינוי תיקים בקרב שרי הבית היהודי, שכן ייתכן שהמפלגה תדרוש שדרוג לחבילת התיקים שברשותה כפיצוי. לפי ההערכה, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עשוי לקבל את תיק החוץ הבכיר, כדי שלמפלגה, בת שמונת הח"כים, תחזיק גם היא בתיק בכיר, בדומה לתיק הביטחון הבכיר שניתן כעת לליברמן. בבית היהודי סירבו להתייחס לדברים.

חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי מהבית היהודי אמרה אתמול לאולפן כי היא שמחה על הרכב הממשלה החדשה. "אני חושבת שלאחר כמה חודשים הציבור סוף סוף מקבל את מה שהוא ביקש בבחירות שהיו פה לפני שנה. הממשלה הזאת לאומית וימנית וזה הדבר הנכון מבחינתי ומבחינת הבית היהודי. ימים יגידו מה יהיה בנושא הפשרת הבנייה בכל ארץ ישראל".

בתוך כך, ראש הממשלה המשיך אתמול להדגיש כי הוא מבקש להשאיר את הדלת פתוחה להצטרפות המחנה הציוני לממשלה. בישיבת שרי הליכוד הבוקר אמר נתניהו כי הוא מעוניין להשאיר את התיקים שהתכוון לתת למחנה הציוני פנויים. "אני חושב שיש עוד סיכוי לצרף את המחנה הציוני", אמר. הרצוג צייץ בתגובה בטוויטר: "ברגע האמת כל אחד עשה את הבחירה שלו. נתניהו בחר בליברמן-בנט ואנחנו בחרנו להיאבק בו". מקורביו דחו את הצעת נתניהו ואמרו כי "הפרק הזה מאחורינו".

(עדכון ראשון: 22:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully