וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחודש לאחר גילוי המנהרות: ישראל חוזרת להכניס מלט לרצועה

מעבר כרם שלום ייפתח מחדש למשאיות מלט, לאחר שלפני חודש וחצי התברר כי מפעלים מסוימים העבירו את החומר לזרוע הצבאית של חמאס וישראל הפסיקה את כניסתו לרצועה. הצעד מגיע בעקבות התערבות האו"ם, שבמסגרתה פוטר איש חמאס שעסק במלט ותוגבר הפיקוח הפלסטיני במעבר

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אוהד פיטר

(גילוי המנהרות בתחילת החודש)

לאחר חודש וחצי של הפסקה, חידשה היום (ראשון) ישראל את העברת המלט לרצועה עזה דרך מעבר כרם שלום. הפסקת ההכנסה של המלט הביאה למשבר חמור בבנייה בשוק הפרטי והובילה להשבתת ענף הבנייה ולעלייה במספר המובטלים ברצועה. ואולם, מקורה היה בעובדה כי מפעלים פלסטינים בעזה העבירו חומרי גלם לידי הזרוע הצבאית של חמאס, בין היתר לבניית מנהרות התקפיות.

בעקבות מגעים שניהלה ישראל עם האו"ם בשותפות השליח למזרח התיכון, ננקטו כמה צעדים ברצועת עזה שהובילו לחידוש שיחל בפועל מחר. בין היתר, פוטר מתפקידו איש חמאס שעסק בסחר במלט, עימאד אל-באז. כמו כן, תוגבר כוח הפיקוח הפלסטיני מצדו העזתי של מעבר כרם שלום.

"החלטנו להחזיר את המלט לאחר שקיבלנו התחייבויות בינלאומיות, בין היתר של שליח האו"ם לאזור ניקולאי מלדינוב, למנוע זליגה של חומרי בנייה", אמר גורם ביטחוני לוואלה! NEWS. "בעלי תפקידים פלסטינים הועברו מתפקידם והצד השני הבין כי ישראל לא משחקת, והכוונות לעצור שוב את המלט לשיקום הן רציניות מאוד. בנוסף לכך, כבר כמה שבועות עומדים פקחים של האו"ם בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום וזה אמור לסייע. תהליך השיקום של עזה עוד ארוך".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
מצרים ייחלה שכניסת הרצוג תקדם תהליך מדיני - ואז הגיע ליברמן
הותר לפרסום: נעצר פלסטיני שהבריח אמצעי לחימה לחמאס דרך הים

מנהרה נחשפה סמוך לסופה, 5 במאי 2016. דובר צה"ל
המלט שימש לבניית מנהרות. מנהרה שנחשפה החודש מדרום לרצועה/דובר צה"ל

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר בתגובה להחלטה לחידוש העברת המלט כי "לא יכול להיות שממשלת ישראל עוזרת באופן מודע לחפירת המנהרות ההתקפיות, שמאיימות על חייהם של תושבי עוטף עזה. במקום לסייע לטרור יש לייצר מנגנון מדיני שמהותו התניה ברורה בין שיקומה של עזה לבין פירוקו של חמאס מנשקו, כך שלא יתקיים שיקום עזה מבלי שיתקיים פירוז בעזה".

מעבר רפיח בין רפיח לחצי האי סיני – רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
לפני כשבועיים חידשה מצרים את העברת המלט לרצועה. מעבר רפיח, 2014/רויטרס

לפני כשבועיים ניסתה מצרים לסייע בפתרון המשבר ופתחה את מעבר רפיח למשאיות מלט ולמעבר הולכי רגל, בהחלטה שעוררה ביקורת רבה במערכת הביטחון. זאת, לאור מטרת המנגנון הישראלי המשותף לרשות הפלסטינית ולאו"ם, העוקב אחר חומרי הבנייה שנכנסים לרצועה דרך המעבר. למרות הפעולה המצרית, לא נרשם שיפור מאחר שמחירי המלט האמירו והגיעו לכ-600 שקלים לטון, בעוד בישראל המחיר עומד על כ-350 שקלים. בשוק השחור ברצועה, המחיר אף מאמיר ל-2,000 שקלים לטון.

נציג משרד הכלכלה הפלסטיני חאתם עווידה הודיע על כניסה מחודשת של המלט ואמר כי הוא צופה "תנופה כלכלית ותנופת בנייה" ברצועה, מאחר שהחומר מהווה משענת מרכזית לכלכלתה. לדברי הפלסטינים, נדרשים יותר ממיליון וחצי טונות של מלט לשיקום נזקי מבצע "צוק איתן" ברצועה. לטענתם, קצב ההעברה שלו הם זקוקים עומד על 7,000 טונות ביום, אך ישראל מתירה להכניס 5,000 טונות בלבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
600 שקל לטון ממצרים, לעומת 350 שקל לטון מישראל. משאיות בסמוך למעבר כרם שלום, מרץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת החודש הותר לפרסום כי כוחות צה"ל איתרו מנהרה התקפית בדרום רצועת עזה, סמוך לגדר המערכת בצד הישראלי. המנהרה, בעומק של 28 מטרים, אותרה במרחק של כמה קילומטרים מפתח המנהרה שאותר בחודש שעבר, באזור שבין כרם שלום לחולית.

דבר פרסום המנהרה הגיע שבועות אחדים לאחר שנחשפה מנהרה נוספת, באזור שבין כרם שלום לחולית. המנהרה, שעומקה הוא 40 מטרים, נחפרה לפני מבצע "צוק איתן" ותוחזקה אחריו. לטענת חמאס, מדובר במנהרה ישנה שנעשה בה שימוש במבצע ב-2014.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully