וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ויעלון בהודעה משותפת: ליבנו בינינו את הדברים

טל שלו, כתבתנו הפוליטית ואמיר תיבון

16.5.2016 / 12:30

בתום שיחה בין ראש הממשלה לשר הביטחון פורסמה הודעה משתי הלשכות, שלפיה, "אין ערעור על כך שהצבא כפוף לדרג המדיני, והקצינים חופשיים להביע את דעתם בפורומים הרלוונטיים". היום תקפו בסביבת יעלון את השרים שטייניץ ורגב

עריכה: ניר חן

מקורביו של שר הביטחון משה יעלון תקפו היום (שני) את שרת התרבות מירי רגב ואת שר התשתיות הלאומיות יובל שטייניץ לאחר שאלה יצאו נגד דבריו בנאום שנשא אתמול בבסיס הקריה בתל אביב, ובו קרא למפקדים להביע את דעתם גם אם היא מנוגדת לעמדת הדרג המדיני. "לדבריו של השר שטייניץ יהיה תוקף רק אם הם ייאמרו בשבתרבות", אמרו המקורבים לשר. "מירי רגב הייתה ונשארה פופוליסטית חסרת עקרונות, שמשנה את עורה ומחליפה את דעותיה לפי הרוח".

השרה רגב כתבה מוקדם יותר בפייסבוק כי "שר הביטחון התבלבל". לדבריה, על מפקדי הצבא לומר את שעל לבם בפורומים המתאימים ובנושאים שעליהם הם אמונים. "לא ייתכן שקצין בתפקיד ייקח את המושכות מהדרג המדיני ויתנהל כאילו זה צבא שיש לו מדינה", כתבה רגב. "מפקדי הצבא אחראים לבניין ולהפעלת הכוח ובנושאים אלו, זו חובתם 'לדפוק על השולחן' ולהתווכח. לשם כך הצבא מיטיב לקיים הערכות מצב ודיוני קבלת החלטות. כתא"ל במילואים, נכחתי במאות דיונים כאלו, וזה המקום שבו המפקד יכול וצריך להשפיע".

שטייניץ כינה בריאיון לגלי צה"ל את דבריו של יעלון "טעות אומללה", והוסיף כי אינו מבין את מניעיו. "אני חושב שתפקיד קלאסי של שר הביטחון זה להחדיר משמעת לצבא ולדאוג שמה שקורה עכשיו, שהוא לא טוב לצה"ל, ייפסק", אמר שטייניץ. "אני בטוח שהרמטכ"ל והאלופים מאוד מצטערים על זה ששוב אחרי השיחה אתמול - צה"ל נגרר ללב הוויכוח הפוליטי".

על המתיחות בין נתניהו ליעלון:
נתניהו נגד יעלון: כמה רחוק ילך ראש הממשלה בעימות עם שר הביטחון?
מתיחות ביחסים: נתניהו זימן את יעלון לשיחה לאחר שגיבה קציני צה"ל
יעלון למפקדים: "הביעו דעה גם אם היא מנוגדת לדרג המדיני"

השר יובל שטייניץ, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
"לא נרד לרמה הזו של ההתבטאויות חסרות הטעם". יובל שטייניץ/ראובן קסטרו

אחרי תגובת מקורבי יעלון מיהר מקורב של שטייניץ להגיב. "רק אזכיר שכשהשר נתן גיבוי לשר הביטחון בפרשת החייל בחברון, היחיד בליכוד, אז זה כנראה היה בסדר. אז זה התאים", מסר המקורב. "יעלון מפחד מדוח המבקר על 'צוק איתן'. מהרגע שנודע על הדוח הוא השתולל ומחפש מלחמות ודם. לא נרד לרמה הזו של ההתבטאויות חסרות הטעם".

הבוקר זומן יעלון לשיחה בבית ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים בשל הנאום. בהודעה משותפת שמסרו השניים בתום השיחה נכתב: "ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון נפגשו הבוקר וליבנו ביניהם את הדברים. אין ערעור, ולא היה כזה, על כך שהצבא כפוף לדרג המדיני, והקצינים חופשיים להביע את דעתם בפורומים הרלוונטיים".

הבוקר מסרו בסביבה הקרובה של יעלון כי דבריו בנאום אמש לא נאמרו רק בעקבות המקרה של סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן, שספג ביקורת חריפה מצד נתניהו. "אנשים מנסים לצייר את זה כך. יעלון התבטא בנושא מספר רב של פעמים ולא רק במקרה הזה", הסבירו בסביבתו של שר הביטחון. "גם לנוכח אירועים שקרו לדרגי ביניים בצה"ל, ולא רק לאלופים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רוה"מ בנימין נתניהו עם השר משה יעלון בסיור מוסק מעל הגבול עם ירדן, ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
"ליבנו ביניהם את הדברים". יעלון ונתניהו/ראובן קסטרו

נאומו של יעלון הגיע על רקע שורה של חילוקי דעות קשים בינו לבין נתניהו, וכן בין הדרג המדיני לקצונה הבכירה בצה"ל, הן סביב נאומו של אלוף גולן והן סביב פרשת הירי בחברון, שבה ירה למוות החייל אלאור אזריה במחבל מנוטרל. "הוסיפו לפעול על פי מצפון אנושי ומצפן, ולא לנהות אחר כיוון הרוח", אמר יעלון בנאומו. "עשו זאת גם אם הדברים אינם חלק מהזרם המרכזי, ואף אם הם חולקים על רעיונות ועמדות שהפיקוד הבכיר או הדרג המדיני אימצו. אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו. הוסיפו להיות אמיצים לא רק בשדה הקרב, אלא גם סביב שולחן הדיונים".

דקות לאחר תחילת הנאום פרסמה לשכת ראש הממשלה תגובה חריפה, ובה נמסר כי "צה"ל הוא צבא העם וצריך לשמור אותו מחוץ למחלוקות פוליטיות". בלשכת נתניהו דחו את דבריו של יעלון בתוקף והבהירו שראש הממשלה "נותן גיבוי מלא לצה"ל, למפקדיו ולחייליו", וכי מפקדי צה"ל "אומרים את דעתם בחופשיות, בפורומים הרלוונטיים ובנושאים שבאחריותם". עוד חידדו כי נתניהו עדיין סבור כי אמירתו של סגן הרמטכ"ל ערב יום השואה הייתה "לא ראויה". זאת אף שבהרמת כוסית עם פורום מטכ"ל בשבוע שעבר הבהיר ראש הממשלה כי "סערת הנאום מאחורינו".

ההחרפה ביחסים בין נתניהו ליעלון באה ברקע המגעים להרחבת הקואליציה וברקע ההשערות בנוגע לגורל תיק הביטחון, אם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ייענה לבקשתו של נתניהו להצטרף לממשלה. ליברמן הבהיר שוב ושוב בחודשים האחרונים כי תיק הביטחון הוא תנאי ראשון לכניסתו לממשלה.

(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully