וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה העלתה את הכוננות: חשש מפיגועים של בדלנים אירים

11.5.2016 / 18:33

על אף הסכם השלום שנחתם לפני כ-20 שנה, שרת הפנים הזהירה כי פלגים קיצוניים מתכננים לתקוף את אדמת האי. רמת הכוננות מפני פיגועים של גורמים אסלאמיים נותרה "חמורה"

זירת פיגוע של המחתרת האירית בלונדון, בריטניה, 2001. GettyImages
זירת פיגוע של המחתרת האירית בלונדון, 2001/GettyImages

בריטניה העלתה את רמת הכוננות מפני מתקפות מצד גורמי טרור בצפון אירלנד ל"ניכרת" - כך הודיעה היום (רביעי) שרת הפנים תרזה מיי. משמעות ההחלטה היא שישנה סבירות גבוהה לפיגוע על אדמת האי הבריטי. היא ציינה כי רמת הכוננות מפני פיגועים של ארגוני טרור אסלאמיים נותרה "חמורה".

השרה הסבירה כי ההחלטה על ידי שירות ביטחון הפנים (MI5) להעלות את רמת האיום מ"מתונה" ל"ניכרת" מתבססת על האיום ההולך וגובר הנשקף מצד גורמים בדלניים בצפון אירלנד. אלו מתנגדים להסכם "יום שישי הטוב", שנחתם ב-1998 והביא להפסקת האלימות באי, שנמשכה כשלושה עשורים, כמעט באופן מוחלט. "כתוצאה מהשינוי הזה, אנחנו עובדים מקרוב עם המשטרה ועם הרשויות הרלוונטיות האחרות כדי להבטיח שננקטים אמצעי הביטחון הנדרשים", מסרה מיי בהצהרה.

ההסכם שנחתם ב-1998 הביא להפחתה ניכרת במתקפות הירי והפיצוצים באנגליה, שלהם היה אחראי הצבא האירי הרפובליקני (IRA). הארגון גרם למותם של יותר ממחצי מ-3,600 קורבנות הסכסוך שנועד להביא לקץ השליטה הבריטית על צפונו של האי האירי. עם זאת, פלגים קיצוניים שדחו את ההסכם המשיכו לפעול.

במרץ, ארגון שמוכר כ-IRA החדש פוצץ מטען בסמוך לרכב שבו נסע סוהר בבלפאסט. הסוהר נפצע באורח קשה. ההתקפה האחרונה על אדמת האי הבריטי הייתה ב-2001, אז אירעו שורת פיצוצים בלונדון, כולל פיצוץ של מכונית תופת מחוץ למשרדי רשת BBC, ובעיר בירמינגהאם, שבמרכז אנגליה. לא היו הרוגים.

משטרת צפון אירלנד הזהירה בחודש מרץ האחרון מפני תקריות אלימות נוספות במחוז, בשל ציון מאה שנה להתקוממות חג הפסחא ב-1916, אחד הפרקים החשובים ביותר בהיסטוריה של המאבק של אירלנד למען עצמאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully