וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוג מבוגר, עולה ותיקה ופסיכולוגים: מה מאחלים למדינה דיירי העצמאות 68?

דניאל רוטמן

12.5.2016 / 0:45

לכבוד ציון 68 שנים להכרזת המדינה, בדקנו מה קורה במקומות שבהם המושג "עצמאות" הוא מעבר לחג – אלא הבית עצמו. מצפון ועד דרום, מרכיבים האנשים שחיים בבית מספר 68 ברחוב העצמאות פסיפס ישראלי מיוחד וצבעוני

שלט רחוב העצמאות, הרצליה. מאי 2016. ראובן קסטרו
"אנו אוהבים לציין ברחוב הזה, בבית הזה, את העצמאות שלנו כמדינה"/ראובן קסטרו

המושג "עצמאות", עבור לא מעט אזרחים בישראל, לא מסמל בימים האלה רק את חגיגות 68 למדינה או את מלחמת השחרור. בערים רבות משתרע רחוב העצמאות, ולכבוד החגיגות יצאנו לבדוק מה קורה בבית מספר 68 ברחבי הארץ. הבתים השונים הצליחו להרכיב פסיפס ישראלי מיוחד, ובו בין היתר חנות פרחים, זוג מבוגר שזוכר היטב את הסיפורים על הכרזת המדינה, קופת חולים וחנות ספרים מיוחד ביותר.

משפחת מסיקה, העצמאות 68, אשקלון

משפחת מסיקה הגרה ברחוב העצמאות מספר 68 באשקלון. מאי 2016. לירון מולדובן
"שנה של שלום, ביטחון ושגשוג". ענבל, איתי עמית ואריאל/לירון מולדובן

משפחת מסיקה – ענבל דבורה-מסיקה ושלושת בניה, איתי עמית ואריאל – מתגוררים ברחוב הסמלי ומתרגשים השנה במיוחד, מאחר שיום ההולדת של איתי חל ביום העצמאות. "שנה של שלום, ביטחון ושגשוג", איחלו בני המשפחה. "איתי נולד ב-ו' באייר, ביום העצמאות, ויחגוג בקרוב את יום הולדתו התשיעי. התמונה צולמה בביתם של הסבתא והסבא, שבו אנו מרבים לבלות ולחגוג את ימי העצמאות ואת ימי הולדתו של איתי", סיפרה אמו ענבל.

ענבל הוסיפה: "אנו אוהבים לציין ברחוב הזה, בבית הזה, את העצמאות שלנו כמדינה, כפי שם הרחוב. אנחנו מאוד אוהבים את העיר שלנו אשקלון ויותר מכל רוצים שמעתה ישרור בה שקט, בטחון, בעקבות כך גם שהתיירות ומצבה הכלכלי ישתפר. כמו גם ביטחונם של הילדים האוהבים. אנחנו מאחלים לנו לתושבי אשקלון ולכל המדינה, שנה של שכנות טובה עם שכנינו ושקטה".

לאחרונה הקימה המשפחה מסעדה בכיכר העצמאות ברחוב. "המסעדה, 'בוקטיני', נמצאת במסגד עתיק שנבנה לפני יותר ממאה שנים. לא סתם ייסדנו את מפעל החיים הקטן ברחוב זה, בעל המשמעות העצומה הזאת. אנו מקווים שזה יאפשר את עצמאותנו, יביא לתיירות בעיר ולשכנות נפלאה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"סיפור חוזר", העצמאות 68, חיפה

רחוב העצמאות 68 חיפה. אדריאן הרבשטיין
"מגיעים לכאן אנשים שבוחרים בעצמאות". בעצמאות 68, חיפה/אדריאן הרבשטיין

בניהולה של פאני רוזנטל, קם בחיפה שירות חברתי בשיתוף עם ביטוח לאומי, המעודד שימוש בספרים יד שנייה ומופעל בידי אנשים המתמודדים עם קשים תעסוקתיים בעקבות פגיעות נפשיות. התעסוקה ב"סיפור חוזר" מעניקה להם כלים מקצועיים כדי להסתגל לשוק העבודה מחדש. "זו החנות השמינית בארץ", מסבירה רוזנטל. "בחנות ניתן למצוא ספרים מכל הז'אנרים וכמעט בכל השפות. כל תהליכי האיסוף, המיון והמכירה מהווים הזדמנות תעסוקתית מוגנת ומכבדת לנפגעי נפש. ב'סיפור חוזר' אנו מאפשרים ומקדמים תהליכי שיקום אישיים עבור המתמודדים אשר מנהלים את מדפי הספרים בבתי הקפה, נהנים מעבודה בקהילה, וזוכים לפרנסה ממכירות הספרים במקום".

העצמאות היא מושג חשוב ביותר עבור רוזנטל והעובדים. "אנשים שמתמודדים עם הפרעה נפשית ומחליטים להשתקם, מגיעים אלינו ובוחרים מחדש בחיים עצמאיים. זה נפלא שהעצמאות שניתנת להם על ידי מוסד שיושב ברחוב העצמאות, זה בדיוק מה שניתן לאנשים במוסד השיקומי הזה", אמרה. "אם יש משהו שחשוב לציין ביום עצמאותה של המדינה שלנו זה האמון הרב שהמדינה נותנת ולמדה לתת במוסדותיה – ובציבור השלישי. השינוי התפסתי המדהים של המדינה. 'המפעל המוגן השיקומי' זהו משהו שיש כיום לכל המדינות המפותחות בעולם - זהו סימן להתפתחות ולצמיחה האדירה של המדינה. שרק תמשיך כך".

"פרחי מישל", העצמאות 68, קריית אתא

רחוב העצמאות 68 בקרית אתא. אדריאן הרבשטיין
"אולי פרחים זו הדרך להשכין שלום". ז'אנה ובתה מישל/אדריאן הרבשטיין

"עליתי מאוקראינה בשנת 1993 ויש לי שתי בנות. אני כל כך שמחה להיות בישראל, אני חולה על המדינה. אם היו מגייסים לצבא בגיל שלי, הייתי מתגייסת וגם משרתת במילואים", סיפרה בהתלהבות ז'נה מחנות הפרחים בעיר. "כשאני חושבת על יום העצמאות, ועל שם הרחוב שבו נמצאת חנות הפרחים שבה אני עובדת, הדבר היחידי שחשוב לי באמת ושאני מאחלת לו זה שלום. זה באמת הדבר הכי חשוב מבחינתי. חנות הפרחים שבה אני עובדת מפגישה בין המון עולמות, כל הלקוחות שמגיעים הנה מרוצים. קל להגיע לאנשים בעזרת פרחים. כל מאמצי הם להוציא את כולם הכי מרוצים, אולי זאת הדרך להשכנת שלום".

לסיום, אמרה: "לקראת יום העצמאות אני מאחלת לכל המדינה בהצלחה ושתהיה שנה מדהימה, ומעבר לזה, שמעתה והלאה כל שנה תהיה טובה מקודמתה. כבת להורים ניצולי שואה ובתור יהודייה אני מאחלת שנה שקטה ממלחמות, רק שלום והצלחה".

ציונה וגדעון שדמון-שניר, העצמאות 68, הרצליה

ציונה וגדעון שדמון, מתגוררים ברחוב העצמאות 68 בהרצליה. מאי 2016. ראובן קסטרו
"המדינה היא ביתי, אבל קורים כאן תהליכים שמדאיגים אותי". ציונה וגדעון/ראובן קסטרו

"לעולם לא אשכח את השמחה הגדולה שאפפה אותי, את כולנו, בעת הכרזת העצמאות", סיפרה ציונה על אותו יום לפני 68 שנים. עם זאת, לדבריה, היא מודאגת מתהליכים שקורים כיום באותה מדינה שהיא אוהבת כל כך. "אני אוהבת את מדינתנו, את הנוף, את הים, זהו ביתי. מאידך, אני מאוד מודאגת מהמצב. קורים בה תהליכים מסוכנים שלא ישאירו אותה במצב הזה עוד שנים רבות, ואם לא תשנה כיוון - מדינתנו היקרה עלולה להתפרק. מבחינה חברתית-כלכלית – פערי השכר גדלים בעולם המערבי, מספר העניים הולך וגדל, משאבי המדינה נמסרים לטייקונים בחינם. לצעירים אין ביטחון תעסוקתי, אבטלה נמוכה זאת אשליה, חברות כוח אדם מעסיקים אנשים בתנאי עבדות, בתי חולים קורסים, ניצולי שואה רעבים ובשלטון קונים מטוס פרטי, מיטת אפיריון וארמון מבצר במאות מיליוני שקלים. מעל לכל אנו מודאגים מערך הדמוקרטיה - ביטול הפרדת הרשויות, גזענות, תהליכי התבהמות, שנאה, בריונות ואלימות. מוות לערבים הפך ביטוי שבשגרה, שתי נשים מאבו גוש הוכו על ידי בריונים לאחר שבית"ר הפסידה".

כמו כן, התייחסה לניצחון ישראל במלחמת ששת הימים – ולהשלכות עבורה. "לאחר מלחמת ששת הימים, הרגשתי גאווה והקלה. תמיד חשבתי שהשטחים שנכבשו ישמשו כפיקדון, לא תיארתי שתאוות הטריטוריות תחנוק עם שלם. שהתנחלויות ידחקו את הילידים למובלעות בכוח. יותר מכל, זה בעצם הורס אותנו, גם את החיילים שמתגייסים להגנת המדינה ונשלחים לשליטה ודיכוי של אוכלוסייה אזרחית. ישעיהו לייבוביץ ניבא את זה כבר לפני 40 שנה, ברור שמצב כזה מוליד גילויים של אובדן צלם אנוש. אני מאוד מקווה שהמדינה תשנה כיוון כך תוכל להמשיך ולפרוח".

השירות הפסיכולוגי החינוכי, העצמאות 68, קריית גת

עובדי השירות הפסיכולוגי החינוכי ברחוב העצמאות 68 בקריית גת. מאי 2016. לירון מולדובן
"מטרת המוסד היא הענקה של עצמאות - ממש כמו זו של המדינה". הצוות הפסיכולוגי-חינוכי/לירון מולדובן

"מטרתו של המוסד הזה היא בעצם להעניק עצמאות, ממש כמו זו של המדינה שלנו. אנו מאפשרים ועוזרים לכל הילדים לגדול ולהתפתח לאנשים מתחשבים, יצרניים ועצמאיים", מספרים בשמחה אנשי הצוות החינוכי. תפקידו של השרות הפסיכולוגי החינוכי מסייע לצוותי החינוך ולהורים לתת מענה מיטבי לילדיהם, תוך ראיית הצרכים הרגשיים, השכליים, החברתיים והסביבתיים הייחודיים של כל ילד וילדה. זאת, בזמני רגיעה וגם בעתות לחץ ומשבר אישיים, מערכתיים , עירוניים וארציים. "אנו גאים בחיבור הקבוע שלנו לשטח – כל פסיכולוג שומר על קשר קבוע ורציף עם צוותי מסגרות החינוך עליהם הוא אחראי, תוך התחברות לצוות החינוכי ומתן מענה מותאם בזמן אמת".

על פי חברי הצוות, "יצירת זהות אישית נפרדת היא בבסיס של תחושת עצמאות. עוזרים למתבגרים בתהליך יצירת הזהות עוזרים להורים לאפשר את יצירת הזהות האישית. תחנה שמאפשרת עצמאות לכל פסיכולוג ליצור את הזהות המקצועית האישית שלו. בדומה לכך שההכרזה על העצמאות חייבה אמונה גדולה ויכולת לראות הרבה מעבר למה שהיה גלוי לעין אז, נדמה שגם העבודה הפסיכולוגית מחייבת את אותם כוחות בכדי להביא את המטופלים שלנו ומשפחותיהם לעצמאות ותפקוד מיטבי".

קופת חולים כללית, העצמאות 68, עכו

העצמאות 68, עכו (מרפאה של קופ"ח כללית). אדריאן הרבשטיין
"אווירה של חברותא ודו-קיום". ד"ר איילה רוזנו גורליק ומריאנה עיסאווי/אדריאן הרבשטיין

"האווירה במרפאה מדהימה. אווירה של חברותא, של דו קיום, רב תרבותיות. זוהי דוגמא ומופת שהמדינה כולה צריכה לשאוב ממנה השראה. מנהל האדמיניסטרטיבי הוא ערבי מוסלמי, האחות האחראית על כל ציוד המרפאה היא יהודייה אשכנזייה, יש כאן מגוון רחב, ברמת הצוות המטפל וברמת המטופלים", סיפרה מנהלת המרפאה ד"ר איילה רוזנו גורליק. "זהו סניף משפחתי. אנו מאחלים לעם ישראל לשאוב מעט מן הנעשה כאן – הכבוד ההדדי, העזרה לזולת, אהבת החינם בכל השפות ובכל המינים. מזל טוב למדינתנו".

ד"ר רוזנו גורליק הסבירה כי מדי חודש ניתנים במרפאה כ-80 אלף טיפולים על ידי צוות רב-מקצועי הכולל רופאים עם התמחויות שונות, טכנאי רנטגן ואולטרה סאונד, דיאטנים, עובדים סוציאליים, צוות מנהלי ועוד. בצוות 41 רופאים מומחים, צוות של 10 אחיות מיומנות ו-29 אנשי מקצועות הבריאות. כמו כן, במקום מכון הדמיה, מכון פיזיותרפיה, בית מרקחת, מוקד לקיחות דמים ובצמוד גם מרכז לבריאות האישה. ניתוחים נערכים בחדרי הניתוח ופועלת מחלקת אבחון דחוף עם צוות פנימאים שעורך ברור מקיף וחוסך, במקרים רבים, צורך בהפניה לחדר מיון. "קופת החולים בעכו ממחישה היטב את הדו-הקיום בין היהודים והערבים בעכו", סיפרה.

(עדכון ראשון: 19:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully