וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בטקס האזכרה בהר הרצל: "האחדות הפנימית היא שורש קיומנו"

11.5.2016 / 11:50

לאחר צפירה בת שתי דקות נפתח הטקס הממלכתי המרכזי בירושלים לזכר 23,447 הנופלים במערכות ישראל. "השכול חוצה עדות ומחבר בינינו", אמר ראש הממשלה. יעלון נשא דברים בבית העלמין בקריית שאול: "גם כשהדם רותח, אבוי לנו אם נאבד את ערכינו"

עריכה: אוהד פיטר

טקס האזכרה הממלכתי המרכזי ל-23,447 חללי מערכות ישראל התקיים היום (רביעי) בהר הרצל בירושלים. האירוע נפתח לאחר צפירה בת שתי דקות ובמעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו.

נתניהו נאם במהלך הטקס ואמר כי "במהלך שנותיי כראש ממשלה, בכל פעם שנמסרה לי הודעה על חייל שנפל, לבי נקרע אל משפחתו. וכשאני נדרש לקבל החלטה על פעולה שכרוכה בסיכון לוחמים מכוחותינו - וזה קורה חדשות לבקרים - אני שוקל היטב ובכובד ראש את הדברים. שוקל עם הראש, ולא פחות מכך עם הלב.

"אחיי ואחיותיי, כאב האבדן הוא כמשקולת שצמודה על רגלינו במסע הנדודים במדבר היגון. אנחנו צועדים במדבר זה 40 שנה, יש ותיקים מאתנו ויש כאלה שהצטרפו למסע רק בשנה אחרונה. אמרתי למשפחתה של הדר כהן כי התעוזה שהיא גילתה הצליחה לבלום מחבל מסתער ובמחיר חייה היא הצילה את חברתה. ימים ספורים אחרי מותה של הדר, תינוקת חדשה נקראה על שמה. משפחת ארבוס מאלון מורה נפעמה מהמעשה ואמרה מעט נשים זכו להשתתף בהצלת ישראל. הדר ארבוס והדר כהן תהיינה קשורות לעד.

לקריאה נוספת:
"מנהיג בין שווים": המג"ד הדרוזי הראשון בגולני שנפל בלבנון
בניו יורק, על נייר מכתבים של בית המלון, גלעד כתב את השיר על מותו בקרב
סיפורם הנשכח של הכדורגלנים שנפלו חלל בג'ונגלים של פפואה גינאה החדשה

טקס האזכרה הממלכתי לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים, מאי 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל, 2015/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
משפחות שכולות בהר הרצל ביום הזכירון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, מאי 2016. נועם מושקוביץ
משתתפים בטקס בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ

"בישראל, ילדים וילדות נקראים על שמם של מגנים, וכך כאב המשפחות יזהר בגאווה. הכאב והגאווה קושרים אותנו אלה לאלה: יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים, בדואים וצ'רקסים. השכול חוצה עדות ומחבר בינינו. האחדות הפנימית היא שורש קיומנו. יום הזיכרון מבטא יותר מכל את הערבות ההדדית שלנו. זהו יום של פיוס פנימי גדול, וראוי שאלה ילוו אותנו בכל יום, כל שנה. ראוי שנזכרו בכל עת את החיים הצעירים שנגדעו.

"אנחנו שולחים איחולי החלמה לפצועים ואנחנו ממשיכים לעשות כל שניתן להחזרת לוחמי צה"ל, ובתוכם הדר גולדין ואורון שאול. אני מבטיח לכם, ההורים, שלא נחסוך שום מאמץ עד שנביא אליכם את הילדים הביתה. יקירנו הנופלים הם שאפשרו את נס הקוממיות. נשמתם תמשיך להיות צרורה בחיינו והיא תמשיך להאיר את דרכנו".

טקס האזכרה הממלכתי לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים, מאי 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"נשמת הנופלים תמשיך להאיר את דרכנו". נתניהו בטקס בהר הרצל, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
שר הביטחון משה יעלון, טקס אזכרה לחללי מערכות ישראל. קריית שאול, 11 במאי 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון יעלון בהר הרצל, היום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ הסתיימו לפני הצהריים טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון מדווח כי את בית העלמין הצבאי בהר הרצל פקדו יותר מ-120 אלף בני אדם.

עשרות אלפי אנשים השתתפו בטקס בבית העלמין הצבאי בקרחית שאול, במעמד שר הביטחון משה יעלון. מאות אלפים נוספים השתתפו ב-52 הטקסים הממלכתיים בבתי העלמין הצבאיים ובמאות טקסים נוספים בחלקות הצבאיות ברחבי הארץ, באנדרטאות וביישובים מקריית שמונה ועד אילת.

משפחות שכולות בהר הרצל ביום הזכירון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, מאי 2016. נועם מושקוביץ
משתתפים בטקס בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ

יעלון נשא היום דברים בטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית העלמין בקריית שאול. "בחודשים האחרונים, מתמודדת מדינת ישראל עם גל טרור פלסטיני, הנמצא אמנם בדעיכה בימים אלו אך עלול לפרוץ מחדש", אמר. "גם ברגעים הקשים, בהם הדם רותח והזעם הוא רב, אבוי לנו אם נאבד את דרכנו ואת ערכינו, ושהתפשרות עליהם עלולה לדרדר את ישראל לתהום. להפעיל כוח כשצריך, אך גם להבין את מגבלותיו ואת יכולתו לגרום לקהות חושים. להקפיד על טוהר הנשק ועל צלם אנוש, ולא לאבד עשתונות".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג נאם בטקס הזיכרון בחלקה הצבאית בבית העלמין בנתניה. "מראשית ימיה של מדינת ישראל שמרנו על עיקרון שאותו הכתיבו לנו אבות האומה: יד אחת תמיד תהיה מוכנה על ההדק, להגן על ביטחון המדינה ואזרחיה מול כל אויב, בעוד היד השנייה תהיה מושטת לשלום", אמר. "עלינו לדאוג שעיקרון זה ימשיך להתקיים גם היום. השלום הוא מרכיב מרכזי בביטחון ואינו סותר אותו. החתירה אליו היא חובתנו המוסרית לכל אלו שחרפו את נפשם בעבור מדינת ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה לשנת תשע"ו נפתחו אתמול בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים בירושלים. הטקס התקיים בהשתתפות נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ופוליטיקאים ואישי ציבור נוספים.

נתניהו אמר בטקס: "כבן למשפחת השכול, אני כמוכם נושא את משא היגון, יורדים לתהומות העצב, מתייסרים באבדון. כשאני קיבלתי את הבשורה מאחי, ואחר כך בישרתי להוריי, עולמי חרב עליי. כך קרה גם לכם. ביתרת חיינו אנו עמלים לצאת מן ההריסות. אבל יש חיים חדשים. הנה, היום שוחחתי עם אמו של בן וענונו, נער יפה תואר שנפל במבצע 'צוק איתן'. שרית ואילן חובקים היום בת.

"החיים בדור של תקומה תובעים מאיתנו מחיר אישי ולאומי, אבל רוח עמנו חזקה. נמשיך לעמוד איתן מול אויבנו, נבנה את מדינתנו ונבטיח תקומתנו. לא נוותר על התקווה להתפייס עם אויבינו, אבל קודם כל נתפייס בתוכנו. הפיוס נובע משותפות גורל, ואין סמלי יותר מהיום הזה שבו אנו מצדיעים הגיבורים, שנפלו כדי שנחיה בארצנו".

(עדכון ראשון: 11:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully