וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו חשף: "איימנו על מצרים שנשלח כוח צה"ל לחילוץ אנשי השגרירות"

10.5.2016 / 19:35

ראש הממשלה אמר כי ישראל פעלה לשחרור אנשי השגרירות בקהיר, שהותקפה ב-2011 "בזמן שלטון האחים המוסלמים". ואולם, באותה עת הצבא שלט במדינה, ואובמה הוא שהתערב. בהמשך פרסם נתניהו הבהרה: "הכוונה הייתה לפעולה מתואמת"

צילום: לע"מ, עריכה: אביב אירגז

(ריבלין בפגישה עם שגריר מצרים בישראל, פברואר 2016)

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף היום (שני) כי איים לשלוח למצרים כוח צה"ל כדי לשחרר את אנשי השגרירות במהומות במצרים ב-2011, אז אלפים הסתערו על בניין השגרירות הישראלית בקהיר. נתניהו, שאמר את הדברים בטקס אזכרה לנופלים בשירות בחוץ במשרד החוץ, טען כי דבריו הובילו לסיום מוצלח של האירועים. מאוחר יותר פרסם נתניהו הבהרה לדבריו, שעוררו סערה, ואמר כי הכוונה הייתה "לפעולה מתואמת ולא חד-צדדית".

בטקס במשרד החוץ סיפר ראש הממשלה כי "לפני כמה שנים, עמדנו בפני מצור שהלך והתהדק על אנשינו בשגרירות ישראל בקהיר". לדבריו, "המון פרוע שבא לשחוט את אנשינו, והפעלנו באותו ערב את כל הכלים העומדים לרשותנו, לרבות איום בפעולת חילוץ של צה"ל, דבר שהכריע את הכף והביא את הכוחות המצריים - אז תחת השלטון של האחים המוסלמים - יחד עם תיאום מדוקדק מכאן, לסיום מוצלח של האירוע".

ואולם, בניגוד לדבריו של נתניהו, מצרים לא נשלטה באותה העת על ידי תנועת "האחים המוסלמים". מי ששלט במצרים בעת התרחשות התקרית היה הצבא המצרי, תחת הנהגתו של הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי. "האחים המוסלמים" נבחרו רק לאחר מכן.

מפגינים שורפים את דגל ישראל מחוץ לשגרירות קהיר. רויטרס, רויטרס
"המון פרוע בא לשחוט את אנשינו". מפגינים מחוץ לשגרירות ישראל בקהיר, 2011/רויטרס, רויטרס

בנוסף לכך, בעבר פורסם בכלי תקשורת רבים בארץ ובארצות הברית כי מה שבפועל גרם להתערבות המצרית, היתה שיחת טלפון מהנשיא אובמה לגנרל טנטאווי. ישראל ניסתה נואשות ליצור קשר עם טנטאווי, ללא כל הצלחה, ואז פנה נתניהו לאובמה כדי שיתערב. ארצות הברית מעבירה למצרים סיוע בהיקף של יותר ממיליארד דולר מדי שנה.

נתניהו הוסיף באירוע היום כי ישראל פועלת ללא הרף כדי לשמור את ביטחון אנשיה מסביב לעולם. "אנחנו עושים מאמצים, בעיקר באמצעות המוסד והשב"כ, להגן עליכם ולהגן על כל עובדי שירות החוץ ונציגינו בעולם. המאמץ הוא חובק עולם וייחודי והוא הציל הרבה אנשים, לא רק בשירות החוץ שלנו, אלא גם בשירות החוץ של מדינות אחרת. לפעמים המאמצים הללו הם על חוט השערה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס זכרון לנופלים בשירות החוץ במשרד החוץ. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
. נתניהו בטקס במשרד החוץ, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בהודעת ההבהרה מלכשת נתניהו נמסר כי "מדיניות ישראל היא להגן על אזרחיה המאוימים בכל מקום. במקרה המדובר הכוונה הייתה לפעולה מתואמת ולא חד-צדדית. אנחנו שמחים שלא היה צורך בכך ומודים לצבא מצרים שטיפל במשבר באופן אחראי והביא לפתרון הבעיה. ראש הממשלה נתניהו מעריך מאוד את היחסים עם מצרים, וקיום הסכם השלום איתה הוא נדבך חשוב ביציבות האזור".

(עדכון ראשון: 16:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully