וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בפיליפינים: "הטראמפ של המזרח" יכבוש את הנשיאות?

9.5.2016 / 8:22

כ-50 מיליון איש יבחרו נשיא, סגן נשיא, חברי פרלמנט וגורמי ממשל נוספים. המועמד המוביל הוא רודריגו דוטרטה האנטי-ממסדי, שהבטיח להוציא להורג פושעים. "המסר שלו מהדהד לנוכח התסכול מהאליטה השלטונית"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הבחירות לנשיאות הפיליפינים מתקיימות היום (שני) ברקע עלייתו של המועמד הקורא תיגר על הממסד הפוליטי, שצפוי לנצח לאחר שהבטיח לחסל את הפשע ואת השחיתות במדינה. קמפיין הבחירות חשף את המיאוס שחש חלק גדול מהציבור במדינה שבדרום-מזרח אסיה מהאליטה הפוליטית בעקבות כישלונה למגר את העוני ולצמצם את אי-השוויון למרות שנים רבות של צמיחה כלכלית.

מי שניצל את הלך הרוח הזה הוא רודריגו דוטרטה, ראש עיריית דאבו שבדרום המדינה, שהפך למועמד המוביל לאחר שהתעלם מהמסורת הפוליטית בפיליפינים, בדומה למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בארצות הברית.

יותר ממחצית ממאה מיליון התושבים במדינה נרשמו להצבעה שבה ייבחר נשיא, סגן נשיא, 300 חברי פרלמנט ו-18 אלף גורמי ממשל מקומיים. בין הפוליטיקאים הוותיקים שנמצאים במרוץ, המצביעים יכריעו בין אנשי עסקים, אנשי בידור והמתאגרף מני פקיאו, שמתמודד על מושב בסנאט. "בונגבונג" מרקוס ג'וניור, בנו של הדיקטטור לשעבר פרדיננד מרקוס, מתחרה על תפקיד סגן הנשיא.

רודריגו דוטרטה, המועמד לנשיאות הפיליפינים, בעצרת בחירות, 7 במאי 2016. רויטרס
מוביל בסקרים. המועמד לנשיאות דוטרטה, שבת/רויטרס

ראש העיר הפופוליסט התמקד בשמירה על החוק ועל הסדר, לצד החרדה הציבורית מהשחיתות, מהפשע ומהסמים. ואולם, עבור רבים הרטוריקה המתלהמת שלו ודבריו על הוצאה להורג ללא-משפט הזכירו את עברה הדיקטטורי של המדינה.

"סמל הקמפיין שלו הוא אגרוף – הוא מכוון לפורעי חוק, אך נראה שגם כלפי האוליגרכיה", כתב מיגל סייז'וקו, סופר פיליפיני מוכר, בטור דעה שפרסם השבוע. "המסר שלו מהדהד היטב לנוכח התסכול של העניים, שחשים שהממשלה זנחה אותם, אולם תומכיו מגיעים מכל המעמדות".

לרוב, קשה להעריך את תוצאות הבחירות בפיליפינים, אולם שני סקרים שפורסמו בשבוע שעבר הראו כי דוטרטה מחזיק ביתרון של 11% על יריבו הקרוב ביותר, כשהוא זוכה לתמיכה חוצת-מעמדות. גרייס פואו, סנאטורית, ורוקסאס הם יריביו הקרובים ביותר. הנשיא היוצא בנינו אקינו הפציר ביתר המועמדים להתאחד כדי לחסום את דרכו של דוטרטה, אך פו, שהבטיחה במהלך הקמפיין לפעול למען העניים, סירבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully