וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיתוי הגרוע ביותר: דוח המבקר על צוק איתן מאיים לטלטל את הממשלה

8.5.2016 / 0:10

"מקורבי נתניהו" ניסו אמנם לטעון כי הדוח, שמצביע על כשלים בניהול המבצע הצבאי ועולה לכותרות במקביל להסלמה בדרום, לא גרוע כפי שדווח - אך אחד המשתתפים בקבינט הדגיש כי "כולם הרגישו את המתיחות". ראש הממשלה ויעלון צפויים להיפגע, ומי שבחר אז להתעמת איתם ירוויח

צילום: רוני כנפו, עריכה: אביב אירגז

(ליברמן: "תגובת נתניהו נגד מבקר המדינה - הפוסל במומו פוסל", אתמול)

דוח מבקר המדינה בנושא מבצע "צוק איתן" מרחף מעל הממשלה הנוכחית כמו בלון תצפית של צה"ל מעל רצועת עזה. ההדלפות שהחלו לצאת מהדוח בשבוע שעבר לא היו במוקד הדיון בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה ביום שישי בבוקר, אבל לדברי אחד המשתתפים בישיבה, "כולם מרגישים את המתיחות שהעניין הזה מכניס לתוך החדר".

העיתוי לא יכול היה להיות גרוע יותר: בשעה שהקבינט צריך לדון במשבר חדש שהולך וצובר תאוצה בגבול הרצועה, מוצאים את עצמם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון וגם השר נפתלי בנט, שבמבצע הקודם התעמת ללא הרף עם שניהם, עוסקים דווקא בלקחים של המלחמה הקודמת. השר יואב גלנט אמר אמש בריאיון לערוץ 10 שהדוח לא הוזכר בישיבת הקבינט כלל, אבל לא היה בכך צורך: תגובותיהם של נתניהו ויעלון (בשם "מקורבים") הופיעו משעות הערב בכל הכותרות הראשיות.

עוד בוואלה! NEWS:
היועץ הבכיר של אובמה חושף: כך "מכרנו" את הסכם הגרעין לעולם
"בריונות": קבלן הסיר מצבה מקברה של ניצולת שואה - ללא ידיעת המשפחה
מחקר השינה הגדול מצא: מי ישן יותר - גברים או נשים?

בנימין נתניהו, בני גנץ ומשה יעלון במסיבת עיתונאים משרד ראש הממשלה. אוגוסט 2014. יואב דודקביץ'
צריכים להיות מודאגים מהדוח? נתניהו, יעלון וגנץ/יואב דודקביץ'

התגובות מצד מקורביו של נתניהו עברו כמה תהליכים ב-24 השעות שבמהלכן החלו לצאת פרטים מהדוח, תחילה בעיתון "הארץ" ואחר כך בערוץ 2. בשלב הראשון, הם עלו להתקפה נגד המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, הגדירו אותו "לא רציני" והאשימו אותו במניעים פוליטיים. חלפו כ-12 שעות, ופתאום הוצגה גרסה אחרת: הדוח למעשה אינו גרוע כפי שפורסם בתקשורת, וחלק מההאשמות שצוטטו מתוכו כלפי ראש הממשלה "לא מדויקות".

הציבור נשאר עם השאלה הבאה: אם הדוח כל כך לא רציני, והמבקר מונע מרצון לרדוף את ראש הממשלה - טענה שמעלה גיחוך אפילו בקרב שרים וחברי כנסת מהליכוד, אז למה היה חשוב להבהיר שלמעשה הוא לא כל כך גרוע כפי שפורסם? ייתכן שבינתיים, אחרי קריאה מדוקדקת יותר של המסמכים, הגיעו בסביבת נתניהו למסקנה שראש הממשלה אמנם ייפגע ממנו, אבל לא יספוג את הנזק הכבד ביותר. אם נאמין לתדרוך השני ולא לראשון, זה סימן שצריך להדאיג דווקא את שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ.

השר נפתלי בנט, כנס שדרות לחברה, 25 בנובמבר 2015. ששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
הדוח עשוי לשרת את מהלכיו הפוליטיים. בנט/מערכת וואלה! NEWS, ששון תירם

בתגובה העדכנית הופיעה גם התייחסות ל"חברי קבינט לשעבר", החברים כיום באופוזיציה, שאחראים כביכול להדלפת הממצאים החמורים בדוח. הרמיזה כוונה בעיקר כלפי שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, שבמהלך המבצע התקוטט ללא הרף עם נתניהו ויעלון, תוך השמעת קריאות פומביות לכבוש את רצועת עזה ולהפיל את שלטון חמאס. אבל גם אם הטענה הזו נכונה, ליברמן הוא בוודאי לא החבר היחיד בקבינט הקודם שהדוח עשוי לשרת את מהלכיו הפוליטיים. אותו הדבר נכון גם לגבי בנט, שהביע ביקורת חריפה לא פחות במהלך המבצע - וכיום עדיין חבר בקבינט של נתניהו, אם כי זה איים לאחרונה לפטר אותו במהלך אחד הדיונים.

גם היחסים בין נתניהו ליעלון, שבממשלה הקודמת וגם בחודשים הראשונים של זו הנוכחית נראו כאי של יציבות בהשוואה לקרקס המתנהל סביבם, עשויים להיפגע מעבודת המבקר. בעת האחרונה ראינו יותר ויותר מקרים שבהם ראש הממשלה ושר הביטחון נוקטים בעמדות מנוגדות. כך למשל קרה בפרשת החייל היורה בחברון. ראש הממשלה התקשר לתמוך במשפחת החייל אלאור אזריה, ואילו שר הביטחון תקף את המפגינים למענו במילים כמו "דאעש" ו"פלנגות". גם סביב הדברים שאמר סגן הרמטכ"ל יאיר גולן באו לביטוי עמדות מנוגדות: בעוד יעלון החליט להעניק גיבוי לאלוף גולן, נתניהו דרש ממנו להתנצל.

השאלה הגדולה: על מי מוטלת יותר אחריות - ועל מי פחות?

עוד מוקדם לומר אם יש בדוח משהו שעלול לתקוע טריז של ממש בין ראש הממשלה לשר הביטחון. שרים בקבינט התלוננו לכל אורך "צוק איתן" שהפורום הביטחוני הזה הפך בפועל לחותמת גומי, ושאת המבצע ניהלו שלושה אנשים - נתניהו, יעלון והרמטכ"ל גנץ.

הנרטיב הזה מטיל את האחריות על שלושתם במשותף, אבל עדיין נשאלת השאלה על מי יותר ועל מי פחות. זו שאלה שמגבירה כעת את המתיחות סביב שולחן הממשלה, ועשויה להביא לתוצאות בלתי צפויות עבור כל המעורבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully