וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמידרור נפגש עם בכיר סעודי לשעבר: "נשפר את ההבנה בין הצדדים"

ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר השתתף בוושינגטון בפאנל ביטחוני לצדו של ראש המודיעין הסעודי לשעבר. השניים דנו בסכסוך הישראלי-פלסטיני, התווכחו על סוריה - והתייחסו גם לבחירות בארצות הברית

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(נתניהו בדאבוס: "מדיניות אירופה כלפי ישראל צריכה לשקף את זו של מדינות ערב")

אלוף (במיל') יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, נפגש אתמול (חמישי) עם הנסיך הסעודי תורכי אל-פייסל, לשעבר ראש המודיעין של הממלכה, בכנס של מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון. הפגישה בין השניים, לפאנל ביטחוני בנושא המזרח התיכון, נפתחה בלחיצת ידיים על הבמה, לעיני הנוכחים.

"שנינו 'לשעברים', אל תצפו יותר מדי מהפגישה כאן", הבהיר אל-פייסל. לדברי עמידרור, נערכות פגישות חשאיות רבות בין גורמים סעודים וישראלים. "זה ב-DNA הישראלי לחפש מכנה משותף עם שכנינו. להיות כאן, עם סעודי, אינו יוצא דופן עבור ישראלים, שמוכנים להיפגש עם ערבים בכל מקום", הוסיף. "הפגישות האלה אולי לא יובילו להסכם, אבל בהחלט ישפרו את ההבנה בין הצדדים".

עוד בוואלה! NEWS:
נגמלים מהזהב השחור: כך תהפוך סעודיה ממעצמת נפט לאימפריה צבאית
סגן מזכ"ל חיזבאללה: "ישראל מאמנת עשרות קצינים סעודים"
סודות 11 בספטמבר: הדוח החשאי שעלול לטלטל את יחסי ארה"ב וסעודיה

פגישת יעקב עמידרור ותורכי אל-פייסל, וושינגטון, 5 במאי 2016. Washington Institute, אתר רשמי
"שנינו 'לשעברים', אל תצפו יותר מדי מהפגישה כאן". עמידרור ואל-פייסל, אתמול/אתר רשמי, Washington Institute

בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, קרא הנסיך הסעודי לארצות הברית להפגין "אהבה קשוחה" כלפי שני הצדדים. לטענתו, השלום "לא יגיע בתקופת חיי", אך אל-פייסל הביע תקווה שנכדיו יזכו לראות את הגישור על הפערים בין הצדדים, לחזות בהקמתן של שתי מדינות ולהגיע להתפלל במסגד אל-אקצא שבירושלים. הוא הבהיר כי לא תהיה נורמליזציה ביחסים עם ישראל ללא הסכם עם הפלסטינים.

עמידרור הודה כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן "נלחם בטרור, אך בכל הנוגע לפשרה לקראת שלום אמת, הוא לא מספק את הסחורה". אל-פייסל הבהיר כי הסעודים "יקבלו את מה שהפלסטינים יסכימו עליו", והוסיף כי מדינות ערביות נוספות מסכימות עם השקפה זו. "ישראל חייבת לדבוק בעיקרון שתי המדינות, ולא לשנת את דעתה כל כמה זמן", הוסיף.

בנוגע למלחמה בסוריה, עמידרור טען כי "אנחנו לא מתכוונים להשתתף במלחמות פנימיות בין הערבים", אולם טען כי הבעיה לא תיפתר עם הדחתו של נשיא סוריה בשאר אסד, אלא מדובר בקרע שיעי-סוני רחב יותר. אל-פייסל טען כי נגד כי "אסד הוא העניין, ואין זה סכסוך סוני-שיעי. אמרתי למדינות אירופה שהן צריכות לקבל פליט אחד בלבד, אסד, וכל העניין בסוריה ייפתר".

עם זאת, הודה אל-פייסל כי "מה שקורה בסוריה היא אשמתנו, אשמת כולנו". לדבריו, ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אותו ביקש לכנות "פאחש" – מגונה – הוא רק סימפטום של בעיה נרחבת יותר. הארגון, לטענתו, "הוא כמו סרטן, שגדל בגופים חלשים שלא יכולים להגן על עצמם. אם נתקן את הבעיות בבירות הערביות, דאעש ייעלם".

אל-פייסל התייחס בדבריו גם להסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, והבהיר כי בשיחה עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, השניים הסכימו כי הוא מונע מטהראן להשיג נשק להשמדה המונית. "מה שקורה אחרי שיפוג ההסכם, זאת השאלה", הוסיף, והבהיר כי מדינות המפרץ "חייבות לשקול את כל האפשרויות, כולל השגת פצצה".

ביקור נשיא ארצות הברית ברק אובמה בריאד, 20 באפריל 2016. AP
מדינות המפרץ "חייבות לשקול את כל האפשרויות, כולל השגת פצצה". אובמה בביקור בריאד, בחודש שעבר/AP

שני הבכירים התייחסו, בין היתר, גם לבחירות לנשיאות בארצות הברית. עמידרור אמר כי "על הממשלה הישראלית לעבוד עם כל נשיא שארצות הברית תבחר". אל-פייסל, מנגד, היה נחרץ יותר בדבריו, וטען כי הוא "לא יכול להאמין שארצות הברית תרשה לעצמה לבחור נשיא שמאמין בהרבה מהדברים שדונלד טראמפ אמר". הוא כינה את הפוליטיקה האמריקנית "מופע" והביע תקווה כי האזרחים "יעשו את הבחירה הנכונה" בחודש נובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully