וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "חבל שקיבלתי את טיוטת דוח המבקר על 'צוק איתן' אחרי התקשורת"

הרמטכ"ל לשעבר התייחס להדלפת טיוטת הדוח, שבעקבותיה קרא מבקר המדינה יוסף שפירא לרה"מ וליועמ"ש לבדוק מי העבירה לתקשורת. ברמיזה לביקורת שהוטחה לעברו מסביבת נתניהו ויעלון אמר המבקר: "עליהם להתרכז בתגובתם". לבני: "נתניהו תוקף המבקר ממניעים פוליטיים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אביב אירגז

הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') בני גנץ, התייחס היום (שישי) להדלפת החלקים מדוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן" לתקשורת. "אני מצר על העובדה שדוח המבקר הגיע אליי 24 שעות אחרי שהגיע לתקשורת", אמר בדברים שנשא בבית איזי שפירא ברעננה. "צוק איתן נוהל על ידי ראש הממשלה, שר הביטחון ועל ידי בצורה שקולה אחראית ומאוזנת וכמו שניהלנו את זה אז כך אתנהל גם בנושא הזה".

הבוקר קרא מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבדוק כיצד הודלפה לתקשורת טיוטת הדוח, המוגדרת סודית ביותר. לפי הודעתו, יש לבדוק מי מהמבוקרים בה, שקיבל את הטיוטה לידיו לשם מתן תגובה, חשף אותה.

כמו כן, קרא המבקר למי שעומדים במרכז הדוח להתרכז בטיוטת הדוח שנשלחה להם כנדרש, לצורך מתן תגובה. עוד הוא הוסיף כי כל מטלות הביקורת שעורך משרד מבקר המדינה נעשות על פי אמות מידה מחמירות וממצאים מבוססים.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
המדרון החלקלק שעלול לדרדר את ישראל וחמאס למלחמה
סעו מפה: כשחמינאי שמע שהאיראנים רוצים לקנות מכוניות אמריקאיות
הפרו את דממת המוות: תזמורת רוסית ניגנה בהיכל ההוצאות להורג של דאעש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ בביקור בבור של חיל האוויר עם נתוני התקיפות המציגים להם עד כה. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
גנץ, נתניהו ויעלון במהלך מבצע "צוק איתן"/משרד הביטחון, אריאל חרמוני
"'מערכת חמישים הימים' בקיץ 2014 היתה כושלת מבחינת ישראל"

הדוח, שחלקים ממנו פורסמו אתמול בחדשות 2 ובעיתון "הארץ", צפוי להיות חמור במיוחד ונמתחת בו ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בזמן המבצע, רב-אלוף (במיל') בני גנץ. לפי הדיווח, דוח המבקר יוסף שפירא נחשב לחמור יותר מדוח וינוגרד על כשלי מלחמת לבנון השנייה ב-2006. הביקורת החמורה ביותר נמתחת על הרמטכ"ל גנץ, אך גם נתניהו ויעלון מוזכרים בו לרעה.

בין היתר, לפי הדיווח, המבקר מצא כי הקבינט הוטעה באופן שהביא להארכת המבצע ואף לדשדוש. עוד נמצא כי התחולל חוסר קשר מוחלט בין הערכות הרמטכ"ל שנאמרו בביטחון רב לבין מה שקרה בשטח. כמו כן, גם מצוינים בו חילופי האשמות חמורים בין שרי הקבינט.

גדעון סער, שבמהלך המבצע כיהן כשר הפנים, יצא נגד הביקורת שהטיחו בסביבת נתניהו ויעלון במבקר ואמר: "'מערכת חמישים הימים' בקיץ 2014 היתה כושלת מבחינת ישראל. אמרתי את הדברים בזמן אמת כחבר הממשלה. הדרך לתקן ליקויים אינה להסתער על הביקורת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מנהרה נחשפה סמוך לסופה, 5 במאי 2016. דובר צה"ל
נמתחה ביקורת בנושא המנהרות/דובר צה"ל

גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לתגובות הזועמות לדוח, ואמר: "מעבר להתנהלות הכושלת בזמן המבצע עצמו, שעליה התרעתי בזמן אמת, התגובה שפרסם ראש הממשלה נגד מבקר המדינה, אותו מבקר שנתניהו עצמו פעל במלוא הכח על-מנת להביא לבחירתו, מעידה שוב על כך שנתניהו הוא אלוף בהטלת אחריות על אחרים"

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג התייחס גם הוא לפרסומים, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אז, בדיוק כמו היום, קבינט הדיבורים התעסק בסיסמאות נגד החמאס במקום לעצור ולהכות בראשי החמאס. מסתבר שלא כל מי שצועק באמת מפחיד. במקום לנצח את המבקר שהוא איש רציני מאד, שיתעסקו בלנצח את חמאס".

ח"כ ציפי לבני, שכיהנה כשרת המשפטים וחברת קבינט בזמן המבצע, תקפה גם היא תגובתו של ראש הממשלה לדוח מבקר המדינה על המבצע. "נתניהו תוקף את מבקר המדינה ממניעים פוליטיים ומנסה בכך להחליש את מוסד הביקורת", אמרה לבני לוואלה! NEWS והוסיפה: "כמו בזמן מבצע צוק איתן כשהושפע מלחצים פוליטיים בימין, כעת הוא נותן לשיקולים פוליטיים להכתיב את תגובתו לדוח סודי ביותר שנועד לשפר את ההתנהלות הביטחונית והמדינית של ישראל".

"המבקר עושה את עבודתו", ציינה לבני. "לא חייבים להסכים עם כל דבריו ומסקנותיו, גם לי אולי יהיו הערות בעניין אבל זה לא מצדיק תגובה כמו זו ששמענו מסביבת ראש הממשלה. להגיד שהמבקר מנהל חקירה פוליטית ופועל מניעים פוליטיים זו אמירה לא רצינית, במיוחד כשנתניהו עצמו הוא זה שפועל כך"..

ח"כ יצחק הרצוג, תל אביב 17 באפריל 2016. מגד גוזני
"קבינט הדיבורים עסק בסיסמאות במכות להכות את ראשי חמאס". הרצוג/מגד גוזני

גורם בסביבת ראש הממשלה אמר אתמול כי "מדובר בדוח לא רציני של גוף לא רציני. אנו דוחים על הסף את הדברים, אם הם יופיעו כך בדוח הסופי. הדברים שפורסמו בעיתונות כוללים טעויות עובדתיות. דיוני קבינט היו הרבה חודשים לפני המבצע, ועסקו גם בקידום פתרון טכנולוגי. מעבר לכך, ניהול המערכה נעשה בשקיפות חסרת תקדים עם שורה ארוכה של דיוני קבינט אחת ליומיים".

עוד מסר הגורם כי "המבקר נכנס לתחומים כמו מודיעין ואסטרטגיה, אינו רואה את כל התמונה, ושכח שהוא לא ממונה על ביטחון המדינה. הדוח מדיף ריח פוליטי מצד מבקר שפרסם שני דוחות מיוחדים ומגמתיים ערב הבחירות האחרונות ונתמך על ידי חברי קבינט לשעבר שנמצאים כיום באופוזיציה ומחפשים לנגח את ראש הממשלה".

שר הביטחון משה יעלון בביקור במפקדת פיקוד המרכז. 29 במרץ 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"טיוטה שערורייתית". יעלון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

גם מסביבתו של יעלון נשמעו דברים דומים: "מדובר בטיוטה שהיא שערורייתית, מהדלפתה טרם התייחסות המבוקרים ועד המידע שנכתב בה, שאינו מחובר למתרחש. העובדות בטיוטה אינן מדויקות ומי שכתב אותה אינו מבין מהי מערכת קבלת החלטות וכיצד פועל קבינט. בעניין המנהרות, גם כאן הדוח פשוט מנותק מהמציאות".

"מדינת ישראל מתעסקת עם נושא המנהרות ומקדישה לו משאבים ניכרים כבר שנים ארוכות. המערכות השונות קיימו על כך אינספור דיונים בכל הפורומים הרלוונטיים, כולל בקבינט. מי שטוען שלא הכיר את האיום ואת ההתעסקות בו פשוט משקר את הציבור. כל מי שנגע בעניין הבין את חומרת האיום, וכל ניסיון לתאר זאת באופן אחר הוא שרלטני. טיוטת הדוח רצופה באי-דיוקים, בלשון המעטה, ולוקה בחוסר הבנה ברור של הפעילות ושל המערכת".

(עדכון ראשון: 11:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully