וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת המיליון ומבצע "שולחן": כך פעלה רשת הסמים העולמית שטווה אברג'יל

7.5.2016 / 14:40

"האברג'ילים בבעיה באוסטרליה. האופנועיסטים יושבים על הכדורים ולא משחררים". ממוזמביק עד קנדה, מפרו עד יפן - הכול תקתק, עד שאופנועני "מלאכי הגיהינום" תקעו ברז. מידע מודיעיני והקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS משרטטים את מפת הסמים העולמית של אברג'יל

עריכה: ניר חן

דודו ואילן בן שטרית אחראיים על הקו היפני. ישראל אוזיפה אחראי על מפקדת המסתור בבלגיה והמשלוחים לאוסטרליה. יעקב "עקא" שמעון ויניב בן סימון מטפלים בקוקאין. גבי בן הרוש על הקו לארצות הברית. אבי רוחן מפקח על פס הייצור במדינות אקס-יוגוסלביה. "אנחנו משפחה אחת גדולה", כך נהג יצחק אברג'יל לכנות את מה שנראה כאימפריה בעלת שם עולמי שהשתלטה על אספקת סמים ברחבי העולם, בין השנים 2003 ל-2007. באותן השנים סימן ה-FBI את המכונה המשומנת של אברג'יל בצמרת רשימת המאפיות העולמיות, והוא נחשב לאחד מספקי הסמים הגדולים בישראל, אם לא הגדול ביותר. 227,949,856 שקלים, זהו הסכום האסטרונומי והעצום שהצליח הארגון לגרוף רק מעסקאות הגלויות, עליהן הצליחה המשטרה לשים את ידה.

מידע מודיעיני, ועדויות של עדי מדינה מן הזרוע היפנית והאירופאית, שהגיעו לידי וואלה! NEWS, חושף את התחכום ואת הכוח העצום שצבר ארגון הפשע של אברג'יל ברחבי העולם, כאשר לכל אחד ואחד תפקיד מוגדר ורלוונטי באירופה, ארצות הברית ואוסטרליה.

איציק אברג'יל, בימ"ש מחוזי ת"א, 22 ביולי 2015. ניב אהרונסון
ה-FBI סימן את ארגון הפשיעה שלו. יצחק אברג'יל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, יולי 2015/ניב אהרונסון

"חייבת להיות המשכיות ביפן", אמר אברג'יל לעד המדינה בכל הקשור לעסק המשגשג בארץ השמש העולה. שימוש בבלדריות שהעבירו את הסמים במזוודות עם דופן כפולה, שימוש במזוודות גולף, הסלקת הסמים בתוך שולחנות שנשלחו ליפן ועוד דרכים יצירתיות רבות היו רק חלק מן הדרכים בהם העבירו אנשי הארגון את הסמים ממדינה למדינה. וזה עוד לא הכול: שיתוף פעולה עם ראשי המאפיה העולמית, ביניהן כנופיית האופנוענים בעלת השם העולמי "הל'ס איינג'לס" (Hells Angels, מלאכי הגיהינום), ארגון פשיעה מהולנד ומגדל החשיש הגדול בעולם ממרוקו, היה הדוק ביותר באותה התקופה.

אותן עסקאות חובקות העולם החלו לקרום עור וגידים ממש בסמוך ליציאתו של אברג'יל מגבולות המדינה ב-2003 והגעתו לדירת מסתור באנטוורפן שבבלגיה, אותה ארגן איש סודו, ה"גבוה" ישראל אוזיפה. עד מהרה, כך מעידים עדי המדינה, הפך העסק למשתלם ביותר. כדי להראות כיצד פעל הגוף המשומן של ההברחות ברחבי העולם, ולשם המחשה, ניתן לתת את הדוגמה של ההברחה לשוק היפני, בניצוחו של אחד מראשי הסניפים האכזריים יותר, דודו בן שטרית.

לפי כתב האישום, רכש דודו בן שטרית יחד עם אחיו אילן בן שטרית, כדורים באמסטרדם והעביר אותם בקלות לבלגיה. משם, הדרך ליפן הייתה קלה: "כשהייתי בבלגיה, דודו בן שטרית הראה לי כדורים צבעוניים בגדלים שונים של 90 אלף כדור ושאל אותי מה אני מעדיף?", העיד י', אחד מעדי המדינה הראשונים בתיק, שעדותו שימשה את המשטרה בעיקר לביסוס אישומים בכל הקשור לעסקאות הסמים.

וכך פעלה השיטה: מי שרצה להיכנס לשותפות בנוגע להעברת הסמים ליפן, העביר כספים באותה דירת מסתור באנטוורפן, ומשם הדרך לשוק היפני הייתה קלה ביותר. כאשר היה מגיע הכסף ליפן, השותפים היפניים היו מוכרים את הכמויות העצומות של כדורי האקסטזי והקוקאין בשוק, ומעבירים חזרה את הרווחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
דודו בן שטרית, חשוד בפרשת 512, בהקראת הדיון. יולי 2015. ניב אהרונסון
היה אחראי לקו היפני. דודו בן שטרית בבית המשפט, יולי 2015/ניב אהרונסון

שמות קוד לשותפים, כגון "מרטין", היו נפוצים ביותר באותה העת. "כיצד העברת כסף לעסקת השולחנות?", שאל חוקר המשטרה את י' בכל הקשור למשלוחי הסמים המוסלקים בתוך שולחנות לאוסקה ולטוקיו. "במזומן, בדירה שלנו העברתי את הכספים" השיב י'. "אני חושב שזה היה 16 אלף יורו".

החוקר: "כיצד בוצעה ההתחשבנות בין חברי הארגון לבין ספקי הסמים ביפן?".

י': "היה מחיר לכדור. הם מכרו את הסחורה והעבירו את הכסף באמצעות 'מרטין' ובלדריות עצמאיות שלא קשורות ל'מרטין'. זכורה לי בחורה ששמה ליאורה עם עיניים ירוקות שעבדה כמארחת בטוקיו. אני חושב שהיא מחולון, אני קיבלתי ממנה כסף אישית בארץ".

לפי עדותו של עד המדינה, הישראלים היו הספקים המרכזיים של קוקאין ביפן, כאשר הם אלו שנהגו לקבל את הכספים מארגון אברג'יל וסניפיו. אחד מהם היה משה אדרי, איש הקשר של הארגון בטוקיו, שנהג למכור את הסמים בעיר.

"את משה אדרי פגשתי בטוקיו", גילה י', "אני כבר יודע שכל הסמים שאני מוכר, אלו סמים של הארגון. היו לי איתו קשרים חבריים מאוד. יצאנו לבלות כמה פעמים והוא סיפר לי על חברתו שעצורה ברומניה על שמונה קילו קוקאין. אדרי העביר לי כסף כשהייתי בטוקיו. פעם העביר לי שלושה מיליון יין ופעם אחת ביום. כשכמעט נרצחתי הוא העביר לי חצי מיליון יין".

החוקר: "האם ידוע למשה אדרי שאתה קשור לארגון אברג'יל ולעסקאות הארגון ביפן?".

י': "כן, דיברנו על עסקת השולחן והוא שאל אותי אם יש אפשרות להוציא עוד בלדרים ליפן, אבל אמרתי לו שאני כרגע טרוד, ואחר כך נדאג לבלדרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
השולחן השלישי נתפס על ידי רשויות היפניות בעיר קובה. השולחן השלישי הכיל יותר מ-60 אלף כדורים, כאשר יותר מ-100 אלף כדורים כבר מצאו את דרכם לשוק היפני

סך הכול, נשלחו שלושה שולחנות מעץ ליפן. בדרך גאונית, קיבל י' את השולחנות באזורים שונים ברחבי יפן, והעביר אותם ואת האקסטזי שבתוכם לשליחים, ביניהם אדרי, "מרטין" ועוד, שתפקידם הברור היה "לפזר" את הכדורים. השולחן השלישי נתפס על ידי רשויות היפניות בעיר קובה. השולחן השלישי הכיל יותר מ-60 אלף כדורים, כאשר יותר מ-100 אלף כדורים כבר מצאו את דרכם לשוק היפני, שהשתלם במיוחד לחברי הארגון, שהרוויחו מן העסקאות קרוב ל-2 מיליון דולר, הכול בניצוחם של האחים בן שטרית ובניצוחו של יצחק אברג'יל.

מי שהיה אחראי על עסקת 60 אלף כדורי האקסטזי ביפן הוא אוזיפה "הגבוה". בהאזנת סתר שהגיעה לידי וואלה! חדשות נשמע אברג'יל מתקשר לאוזיפה ומתעניין בפרטי העסקה וכמות הכסף שהוא אמור להשקיע בה.

אברג'יל: "מה העניינים יא מכוער? מה שלומך? יש ניירת? היא קיימת? היא אצלך?".

אוזיפה: "אני מכוער, מכוער גדול. לא, רק חלק".

אברג'יל: "כמה בערך?".

אוזיפה: "איזה 20".

אברג'יל: "לא, לא יספיק".

אוזיפה: "אני יכול לסדר אולי, נתתי חלק למי שהייתי חייב".

בשלב זה של השיחה, השניים עוברים לדבר על כמות האקסטזי שתוברח, ומוציאים לדרך את עסקת 60 אלף הכדורים.

אברג'יל: "אהה, כמה צריך להיות שם?".

אוזיפה: "צריך להיות לי עוד 60 שמה, אבל זה עוד לא קיבלתי".

אברג'יל: "נו, ואתה יכול לקחת את זה?".

אוזיפה: "זה תוך שבוע, אמרו לי שיביאו לי תוך שבוע-עשרה ימים".

אברג'יל: "אהה, בסדר".

הארכת מעצר לחשוד ישראל אוזיפה, פרשה 512, מאי 2015. ניב אהרונסון
הניע עם אברג'יל את עסקת 60 אלף כדורי האקסטזי. ישראל אוזיפה/ניב אהרונסון

ספק הקוקאין המרכזי ליפן, כך לפי העדויות של עד המדינה, היה ראש הסניף הירושלמי של אברג'יל, יעקב "עקא" שמעון. בשנת 2006, כאשר השוק היפני החל לדעוך כתוצאה של "הצפה" בכל הקשור לייבוא אקסטזי למדינה, נכנס לתמונה "עקא", יחד עם איש ביצוע נוסף של אברג'יל, יניב בן סימון. "בעיקרון, יניב בן סימון ו"עקא" החליטו שיתחלקו בין עקא לבין בן סימון שני קילו משלוח של קוקאין ליפן דרך פרו", העיד י'. "המשלוח הגיע בבגדים. זכריה (איש קשר נוסף ביפן, י"א) מתקשר לאדם בדרום אמריקה ומבקש לשלוח את המומחה שיוציא את הקוקאין מהבגדים, ואילו בצד השני אומרים שרוצים לשלוח עוד חבילה ואז לשלוח את המומחה והם מבקשים כתובת".

החוקר: "בהודעותיך מסרת על ייבוא של שלושה קילו קוקאין מפרו לנאריטה, יפן, בחבילה וציינת את שמו 'תומאס', כאדם שקיבל את החבילה הראשונה ונעצר עם החבילה השנייה.

י': "הסכומים היו עצומים. כל עסקה שכללה מאה קילו בכל שלושה חודשים, הניבה שני מיליון רווח".

החוקר: "כמה עסקאות כאלו יצאו לפועל?".

י': "אני מעריך שיצאו בתקופה של סוף שנת 2004 ועד מאי 2006 שש עסקאות, שכל עסקה 100 קילו. חלק מהסכומים הושקעו בעסקאות כמו חוף הים בחיפה, רכישת מכוניות, תשלום לעורכי דין וחלקם כסף מזומן שלרוב הגיע למריקו שהוא ה'בנק' של הארגון".

יעקב (עקא) שמעון, בית משפט השלום ראשון לציון. מגד גוזני
קוקאין ליפן דרך פרו. יעקב "עקא" שמעון בבית המשט/מגד גוזני

לפי עדותו של י', הסם האברג'ילי זרם לא רק ליפן. מי שהיה אחראי על הזרוע האירופאית היה ישראל אוזיפה, איש אמונו הקרוב ביותר של אברג'יל, בעיקר בכל הקשור לאספקת סמים במדינות סקנדינביה. "ישראל אוזיפה, בגלל שהוא בחור סבבה, הכנסתי אותו לעסקאות של סקנדינביה", מעיד י'. "אחת מהן בדנמרק, קופנהאגן. החלק שלו היה 40 קילו חשיש לפי ערך של 80 ומשהו אלף דולר. בעסקה השנייה, ישראל רצה להשקיע חלק מהכסף ובנורבגיה, באוסלו הוא השקיע עוד 60 קילו. נסענו מספר פעמים לארצות סקנדינביה, שלשם הובלנו את הסמים. את החשיש המרוקאי. לשבדיה העברנו 60 קילו חשיש. התחלקנו שווה בשווה".

לפי י', החלוקה בשוק האירופאי התחלקה כך: בדירה בבלגיה הוציאו חברי הארגון 380 קילוגרמים של חשיש לנורבגיה, 300 קילוגרמים לדנמרק, 50 קילוגרמים לשבדיה, 11 קילוגרמים לדובר שבאנגליה. לפי עדותו של י', כל החשיש שהועבר לארצות האירופאיות מקורו במרוקו, שם קיימים לארגון שותפים גם כן להפצת הסם.

כדורי אקסטזי. Michele Limina, AP
"הסכומים היו עצומים. כל עסקה שכללה מאה קילו בכל שלושה חודשים, הניבה שני מיליון רווח". כדורי אקסטזי/AP, Michele Limina

סוגרים את עסקת המיליון

"עופר אטיאס פגש אותי בחיפה וסיפר לי שעכשיו חזר מאוסטרליה ואמר שהאברג'ילים שם בבעיה. האופנועיסטים יושבים על הכדורים ולא רוצים לשחרר אותם"

אחת העסקאות להן ציפו בכיליון עיניים בארגון היא עסקת המיליון. מדובר בעסקת ייבוא של מיליון כדורי אקסטזי לאוסטרליה, בשיתוף פעולה הדוק עם ארגון פשיעה הולנדי. באחריות הארגון, כך לפי עד המדינה, ותחת הנחייתו של יצחק אברג'יל, ובפיקוחו של ראש הקבוצה הירושלמית דאז, גבי בן הרוש, היו צריכים אנשי אברג'יל להבריח מיליון כדורי אקסטזי לאוסטרליה, שיופצו גם בניו זילנד.

האחריות של הקבוצה ההולנדית הייתה לפזר את הסמים, בעוד הקבוצה הישראלית אחראית בעיקר על הלוגיסטיקה. בן הרוש עצמו, לפי עדותו של ע', השקיע 200 אלף יורו להצלחת העסקה. הארגון, בשיתוף עם ארגון הפשיעה ההולנדי, יצרו קשר עם קבוצת "אופנוענים", קבוצת פשע אוסטרלית מקומית, שהייתה אחראית על הוצאת הכדורים מהמחסנים.

"האופנוענים רצו דולר אמריקאי על כל כדור שיצא מהמחסן", מגלה י'. "הם רצו גם למשוך כדורים ולשלם על אחסנה דולר לכדור. כאשר המשלוח הגיע מהולנד לאוסטרליה, האופנוענים משכו את הסחורה והסליקו אותה. עכשיו, כדי למכור את הסחורה צריך לוגיסטיקה, כי לא מוכרים את המיליון כדור בבת אחת, אלא לאט לאט". לצורך המשימה גויסו שני חיילים זוטרים יחסים. אבי לוקר ועופר אטיאס שמם.

לאחר שהצליחו להבריח את הכדורים, נראה כי האופנוענים החליטו להערים קשיים ואף "לזרוק" את חברי הארגון. "עופר אטיאס פגש אותי בחיפה וסיפר לי שעכשיו חזר מאוסטרליה ואמר שהאברג'ילים שם בבעיה. האופנועיסטים יושבים על הכדורים ולא רוצים לשחרר אותם. הוא ואבי לוקר נפגשו כמה פעמים עם האופנועיסטים באוסטרליה וניסו לשכנע אותם לשחרר את הכדורים, אפילו במנות של עשרות אלפים, ואחר כך יביאו את הכסף באותו יום, אבל הם לא הסכימו. עופר מסר כי אחר כך נותק הקשר עם ההל'ס איינג'לס. כששמעתי את הסיפור, יניב בן סימון אמר לי לנסוע מיד לספרד ולעדכן את יצחק. הגעתי לספרד, וסיפרתי לו".

כנופיית מלאכי הגיהנום. GettyImages
תקעו את המכונה המשומנת של אברג'יל. אופנועני כנופיית "מלאכי הגיהינום"/GettyImages

אנדרלמוסיה פרצה בארגון ברגע שההל'ס איינג'לס "זרקו" את חברי הארגון. אברג'יל עצמו, חשד באחד מחברי הכנופיה, שכונה ה"עגיל", שהוא זה שהעלים את הכספים, זאת לאחר שהאופנוענים העבירו 200 אלף כדורים למכירה לבלדר מיועד מטעם הארגון. הבלדר הצליח להתחמק מן הארגון ועקבותיו לא נודעו עד היום.

"אני הולך להגיד ל'עגיל' שיש לו בעיה שמה, או שהוא מסתיר את הבעיה, או שהוא חלק ממנה", נשמע יצחק אברג'יל אומר על איבוד עסקת המיליון. "אני הולך לדבר איתו, חבל על הזמן". בסופו של דבר, נאלצו האחראיים על הבלדר לשלם סכומי עתק עבור הנזק לארגון של אברג'יל בעקבות אובדן כדורי האקסטזי באוסטרליה. כאשר לאחר שעקבותיו של הבלדר נעלמו, החליטו ההל'ס אנג'לס להפסיק לשתף פעולה עם ארגון אברג'יל.

עסקת ענק נוספת אותה הוציאו אל הפועל אנשי הארגון קשורה להעברת סכום אסטרונומי של חשיש מרוקאי מקזבלנקה לספרד, ומשם לקנדה. אברג'יל עצמו היה אחראי על כך, ופנה לי', שיסייע לו, כיוון שלו קשרים ענפים עם אנשי הפשע במרוקו. "בשני המקרים דיברתי על זה עם המשפחה המרוקנית", העיד י'. "הסברתי ליצחק יש שני כיוונים, כיוון אחד זה העיר טנג'יר וכיוון שני זו העיר קזבלנקה, הכוונה היא שעדיף שהסחורה תיכנס או תצא מטנג'יר בשל הסמיכות לנמל. החבר המרוקאי אמר לי שיש יותר פיקוח משטרתי על הנמל בטנג'יר, רוב החשיש יוצא במשאיות ממרוקו שמגיעות לטנג'יר באמצעות מעבורת. בגדד המרוקאי הוא סוחר סמים שהיה איתי בבית סוהר בהולנד".

במהלך השיחות, ביקש י' לדבר עם אברג'יל בקודים. "בשיחות סוכם שכאשר נדבר על מכוניות, אנחנו נדבר על קוק. רכב גולף זה קילו קוק, ויצחק שואל כמה הערך של גולף חדש. וילות זה סחורות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך תמלול החקירה נגד יצחק אברג'יל/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר מספר ימים, חזר י' לספרד וסיפר לו שכמות כזו של חשיש היא עצומה מדי להעברה. "אמרתי ליצחק שכמות כזו ייקח שנים לפרק במרוקו, לכן עדיף להעביר את החומר לאירופה".

החוקר: "אתה אומר ליצחק שאתמול נפגשתי איתו ובעיקרון הוא מסכים. הסבר".

י': "הבגדד הזה שדיברתי עליו - זה גם ארגון. זו משפחה שעוסקת בגידול ויצוא של סמים ממרוקו, אז דיברתי עם מישהו מהמשפחה. החברים המרוקאים רצו להיכנס שותפים והם הסכימו לתנאי שותפות עם יצחק".

כדי להמחיש עד כמה משומנת המכונה, נעזרו חוקרי המשטרה גם בעדותו של ט'. ט' הוא עד מדינה שכאשר חתם על עסקה, הרבה מאוד גבות הורמו בארגונו של אברג'יל, בעיקר לאור קרבתו של יצחק ושל אבי רוחן לאיש. בעדותו, תיאר ט' כיצד אנשי הארגון נעזרו במפעלי ענק על מנת לייצר סמים ולהביא להוצאתם אל מחוץ לגבולות ברחבי העולם. באחת השיחות של ט' עם אברג'יל, שוחחו השניים על "חניה". בעדותו, הסכים לשתף את החוקרים: "נזכרתי שזה היה מקום ביוגוסלביה של מפעל פלסטיק ששכרנו. והשיחה היא על השיפוצים שאני רוצה לעשות. העסקה הזו מהכסף של הסמים, של קנדה, שהוברחו 480 קילו קוקאין. כל המכונות פלסטיק נקנו מהכסף של הסמים. כאילו השכרנו שם את המקום. המכונות והכול נקנו בכסף והועברו מקנדה".

החוקר: "למה הקמתם מפעל פלסטיק ביוגוסלביה? זה היה לצורך סמים?".

ט': "כן".

יצחק אברג'יל, הארכת מעצר בית משפט השלום ראשל"צ, 2 ביוני 2015. מגד גוזני
יצחק אברג'יל בבית המשפט, יוני 2015/מגד גוזני

במפעל זה, חושדים במשטרה, הצליחו חברי הארגון לייצר פס ייצור ענק של קוקאין ואקסטזי, לצורך הברחתו למדינות נוספות. לפי העדויות, מלבד השוק היפני האוסטרלי והאירופאי, גם בשוק האמריקאי הצליחו חברי הארגון לפעול. בזכות קשרים שיצר חברו דאז של יצחק אברג'יל, גבי בן הרוש, נוצרה מערכת הברחת אקסטזי עצומה לחוף המזרחי. בגין הברחות אלו, כבר הספיק אברג'יל להישפט. מנתונים שהציג י' למשטרה עולה כי 800 קילוגרמים של קוקאין שהוסלקו במכונות תעשייתיות בפרו הגיעו לקנדה, לטורקיה ולספרד. גם לישראל הגיעו כדורי המרץ המפורסמים של אברג'יל. בזכות האחים בן שטרית, הצליחו חברי הארגון להבריח קרוב ל-100 אלף כדורי אקסטזי.

מדינות נוספות שאליהן חדרו אנשי אברג'יל הן גם מדינות באפריקה כמו מוזמביק, קנדה ועוד. חברי הארגון השתמשו, בין השאר, בתיקים לאכסון כלים למשחק גולף, קופסאות קפה. "היה אפילו פעם אחת שמפרו לקנדה נשלחו 200 קילו קוקאין בסלילי מתכת", גילה עד המדינה.

בינתיים, ממשיך אברג'יל להמתין למינוי עורך דין לייצוגו. כתב האישום בפרשת 512 ממשיך להתעכב, אך במשטרה מקווים כי עדויות של עדי המדינה יספיקו להרשיע את אברג'יל ולהשליכו לכלא לעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully