וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האנטישמיות 2015: מספר התקריות האלימות נגד יהודים - הנמוך זה עשור

4.5.2016 / 11:00

ערב יום הזיכרון לשואה, פורסם הדוח השנתי של מרכז קנטור והקונגרס היהודי האירופי. לפי הדוח, שיאניות התקריות הן ארצות הברית וצרפת. אחת הסיבות העיקריות לירידה היא אבטחה סביב מוסדות יהודיים

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: אביב אירגז

בשנה האחרונה הייתה ירידה משמעותית במספר ההתקפות האלימות נגד יהודים בעולם, אולם חלה עלייה משמעותית ב"אנטישמיות מוסדית" כמו חרמות ופעולות BDS – כך עולה מדוח מצב האנטישמיות בעולם לשנת 2015 שהוצג היום (רביעי) במסיבת עיתונאים באוניברסיטת תל אביב. מדובר במספר הנמוך ביותר של תקריות בעשור האחרון. הדוח, של מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו ומאגר המידע על שם משה קנטור לחקר האנטישמיות והגזענות בימינו שבאוניברסיטה, הוצג בשיתוף עם הקונגרס היהודי האירופי.

לדברי משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, "שנת 2015 הייתה קשה לאירופה בכלל ולקהילה היהודית בפרט. השנה החלה והסתיימה במתקפות טרור רצחניות, עם הטבח במשרדי 'שרלי הבדו' וב'היפר כשר' בפריז בינואר, ורציחתם של 130 בני אדם בפריס במהלך נובמבר. עם זאת, מספר התקריות האנטישמיות ברחבי העולם פחת באופן דרמטי במהלך 2015, בייחוד לאחר החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה ל-2014".

על פי הדוח, במהלך 2015 תועדו 410 תקריות אנטישמיות אלימות, לעומת 766 ב-2014. מדובר בירידה של כ-46%. שיאנית התקריות היא ארצות הברית, שם עומד המספר על 88, אחריה נמצאת צרפת עם 73 תקריות, ובמקום השלישי בריטניה עם 62. מהנתונים עולה כי סביב אתרים יהודיים פחות מוגנים, כמו בתי קברות ובתי כנסת, לא ירדה כמות התקריות האנטישמיות, ובמדינות במרכז אירופה וסקנדינביה, בהן האבטחה הוגברה רק במעט, מספר התקריות לא פחת בצורה ניכרת.

עוד בוואלה! NEWS:
סערת האנטישמיות בלייבור הבריטי: 50 חברי המפלגה הושעו בחשאי
60% מהבריטים: ביקורת על הממשלה הישראלית אינה אנטישמיות
חיג'אב ליום אחד: היוזמה החברתית שעוררה סערה אצל הצרפתים

מסיבת עיתונאים דוח אנטישמיות  בעולם 2015 – אוניברסיטת תל אביב. מאצ'י הוף
"הדיבה נגד העם היהודי בכללותו אף עלו לרמה גבוהה יותר"/מאצ'י הוף
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדוח מציינים כי שנת 2014 הייתה שנה קשה מאוד במיוחד בעקבות מבצע "צוק איתן" בקיץ. מספר האירועים האלימים בשנת 2015 זהה פחות או יותר לזה של שנת 2011, ושבהשוואה לשנת 2013, הירידה בשנת 2015 היא של כ-26%. הירידה מורגשת במיוחד בשיטות הפעולה השונות, שבראשן שימוש בנשק והצתה וכן במקרים של איומים וונדליזם. בכל הנוגע למטרות, הירידה המשמעותית ביותר היא בפגיעה בבתי כנסת בכ-70%. כמו כן, חלה ירידה בפגיעה ברכוש ובבתי ספר קהילתיים בכ-50%. המספר הגבוה ביותר שנמדד הוא של פגיעות בבתי עלמין ואנדרטאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במרכז קנטור סבורים כי אחת הסיבות העיקריות לירידה במספר האירועים האלימים היא הגברת אמצעי הביטחון שננקטו מאז הפיגועים בפריז בינואר 2015 במשרדי המגזין "שרלי הבדו" ובסופר "היפר כשר", שגבו את חייהם של 17 בני אדם, כמו גם המתקפה בחודש פברואר על בית הכנסת הגדול בקופנהגן. אמצעים אלה תוגברו בעקבות הפיגועים בפריז בחודש נובמבר, שבמהלכם נרצחו 138 בני אדם.

סיבה אחרת לירידה היא גל מיליון המהגרים שזורם לאירופה והסיט את תשומת הלב של הימין הקיצוני הן בשטח והן ברשתות החברתיות. הנושא שהעסיק את אנשי הימין הקיצוני היה בעיקר האיום הדמוגרפי החברתי-תרבותי שגל זה איים להביא עמו. עוד סיבה היא החשש הגדול מפני הטרור שמקורו בחוגים מוסלמים קיצוניים שנמצאים באירופה וטרור המיובא על ידי דאעש. חשש זה יצר פתח להזדהות, או לכל הפחות להבעת אהדה, לקהילות היהודיות ולישראל, ולניתוח שונה של האלימות שאותה חווים היהודים והישראלים בעשורים האחרונים.

אנדרטה לזכר ההרוגים בפיגוע הירי בקופנהגן, דנמרק, פברואר 2015. רויטרס
אנדרטה במקום הפיגוע מחוץ לבית כנסת בקופנהגן, דנמרק/רויטרס

קנטור הוסיף כי "בעוד תקריות אנטישמיות אלימות היו בירידה, ההתקפות האנטישמיות והדיבה נגד העם היהודי בכללותו אף עלו לרמה גבוהה יותר", בין היתר בהתייחסות לסערת האנטישמיות במפלגת ה"לייבור" הבריטית. לדבריו, "היהודים שוב מהווים מטרה, הפעם עבור כוחות מתקדמים ובעלי רעיונות וערכים מודרניים לכאורה, כאשר למעשה הם מתגלים כבעלי השקפות ומדיניות מהעתיקות והרגרסיביות ביותר".

פרופ' דינה פורת, ראש מרכז קנטור, אמרה כי "נדהמנו לראות את הירידה לאור המצב הכללי, זה מגיע מכל הארצות. האירועים ירדו וירדו לפעמים בעשרות אחוזים, לעומת זאת האנטישמיות המילולית, הכוללת עלבונות הטרדות ואיומים, יצרה אווירה קשה ולא נעימה שגוברת בעיקר באירופה המרכזית והמערבית. תנועת ה-BDS משתמשת בפעולות אנטישמיות. ולכן יש הרבה יהודים שרוצים לעזוב ושאלת היהודים באירופה נשקלת".

מפגינים מחזיקים שלט הקורא להחרים את ישראל, מרסיי, יולי 2014. AP
עלייה ב"אנטישמיות המוסדית". הפגנת BDS במרסיי, 2014/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי דוח האנטישמיות העולמי של משרד התפוצות לשנת 2015, מקורן של מרבית התקריות האנטישמיות באירופה הוא במוסלמים ביבשת, שבה מחקרים מראים כי יותר מ-40% מאזרחי האיחוד אוחזים בדעות נגד ישראל ונגד היהודים. על פי המסמך, שהוצג בחודש ינואר על ידי השר נפתלי בנט, מפורטת תופעת "האנטישמיות החדשה", המתאפיינת בשנאת יהודים הנובעת מסלידה ממדיניותה של ישראל ומתמיכה בפלסטינים.

לדברי בנט, "שנת 2015 התאפיינה בשלוש מגמות עיקריות - עליית האנטישמיות המוסלמית שלוותה בפיגועי טרור, הימשכות ניסיונות הדה-לגיטימציה של ישראל והתחזקות מפלגות ותנועות הימין הקיצוני". בדוח מפורט כי האנטישמיות באירופה חוותה מעבר מכזו שמקורה בקבוצות ניאו-נאציות, לאידיאלוגיה שמקורה באירופים ממוצא מוסלמי. על פי שישה מחקרים שונים, אירופים רבים מסכימים עם הטענה שישראל מנהלת מלחמת השמדה נגד הפלסטינים, או לחילופין, מאמינים שישראל מתנהגת כמו הנאצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully