וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתה בהר הבית והחשש מהפסקת התיאום: צה"ל נערך להתגברות הטרור

4.5.2016 / 9:30

מערכת הביטחון נערכת לאפשרות שחג הרמדאן המתקרב יוביל להבערה מחודשת של השטח. בין הגורמים שמוזכרים: הגברת התעמולה הקיצונית מצד חמאס בבירה והחלטה של הרשות להפסיק את התיאום הביטחוני

צילום: רויטרס, ניב אהרונסון, רויטרס, אמרי סדן; עריכה: מתן חדד

(פיגוע הדריסה שאירע בבנימין, אתמול)

לאחר שחג הפסח עבר בצורה שקטה יחסית, ועל רקע פיגוע הדריסה שאירע אתמול בסמוך לרמאללה ובו נפצעו שלושה חיילי צה"ל, אחד מהם באורח קשה, במערכת הביטחון נערכים לאתגר הבא – חג הרמדאן שייפתח בתחילת החודש הבא. בצה"ל נערכים לאפשרות של ניסיונות הסתה מחודשים במהלך חודש הצום, בעיקר מצדם של מנהיגי חמאס בעזה שמנסים להגביר את האלימות באמצעות תעמולה קיצונית. כמו כן, כוחות הביטחון יפעלו כדי לאפשר מחד את התפילות של יותר ממאה אלף פלסטינים בהר הבית, ומאידך למנוע הסתה, אלימות וטרור סביב הטענות להפרת הסטטוס קוו סביב האתר.

לצד החשש להסלמה במהלך החג המוסלמי, במערכת הביטחון נערכים להתמודות עם איומים גדולים יותר העשויים להבעיר את השטח. בין איומים אלה נמצאת החלטה אפשרית של הרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל, וניסיונות בינלאומיים לחדש את המשא ומתן בין הצדדים. יחידות פיקוד מרכז תרגלו את כלל התרחישים הללו, כמו גם התרחיש שחזר על עצמו שוב ושוב במהלך גל הטרור הנוכחי – פיגוע של מחבל בודד שאותו קשה מאוד לחזות.

עוד באותו נושא:
בכיר פלסטיני: מחר תקבע הרשות את עתיד היחסים עם ישראל
בכירים פלסטינים: מקיימים דיונים על הפסקת פעילות צה"ל בכל ערי הגדה
סיכול הפיגוע שממחיש: ישראל זקוקה לתיאום הביטחוני עם הרשות

מוסלמים מתפללים ליד מסגד אל-אקצא, ירושלים, ספטמבר 2015. AP
יותר ממאה אלף פלסטינים יתפללו באתר במהלך הרמדאן. תפילות בהר הבית/AP

בתוך כך, על אף פיגוע הדריסה הקשה, הנתונים במערכת הביטחון מעידים על דעיכה בהיקף הפיגועים והאירועים האלימים בחודשים האחרונים. לפי הנתונים, בחודש אוקטובר האחרון, אז החל גל הטרור, נרשמו 804 הפרות סדר, 369 יידויי אבנים, ו-72 השלכות של בקבוקי תבערה. בפברואר החלה מגמת ירידה בהיקף הטרור העממי, ובחודש אפריל דיווחו בצה"ל על 155 הפרות סדר, 172 יידויי אבנים ו-26 השלכות של בקבוקי תבערה.

כפי שניתן לראות, בצה"ל ובשב"כ החלו לקצור את הפירות לאחר שבחנו כמה דרכי פעולה להתמודדות עם הטרור העממי. אחת ההחלטות הייתה לנסות ולמנוע חיכוך בין ההמון הפלסטיני והכוחות בשטח, כמו גם ריסון הירי של צה"ל, בעיקר במהלך הפרות סדר, כדי להימנע מהרוגים שיובילו להרחבת הפיגועים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואכן, מתחילת 2016 נהרגו 59 פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון. מדובר בירידה ביחס לשנה שעברה, אז החל גל הטרור, שבה נרשמו 117 הרוגים מפלסטינים מאש צה"ל. לשם השוואה, בשנת 2009 נהרגו בגדה 21 פלסטינים מירי כוחות הביטחון ובשנת 2012 נהרגו שישה. הוראות הפתיחה באש לא השתנו, אך במקרים מסוימים ההוראות חודדו לחיילים בשטח.

הפרות סדר בחברון, אוקטובר 2015. רויטרס
במערכת הביטחון הוחלט לנסות למנוע חיכוך בשטח. הפרות סדר בחברון, אוקטובר האחרון/רויטרס

במערכת הביטחון המליצו גם לא למנוע את המשך יציאת עשרות אלפי הפועלים הפלסטינים לעבודה בישראל, מתוך חשש שהדבר יסלים את המצב. כמו כן, בכירי המערכת הביטחונית הצליחו לשכנע את הקבינט הביטחוני להרחיב את היקף האישורים.

במקביל, התרחב משמעותית היקף המעצרים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ולמרות השיח במערכת הפוליטית והביטחונית על יציאה של צה"ל משטח A, נמשכה פעילות הסיכול בערים הפלסטיניות ואף התגברה. אם עד לאוקטובר 2015 התקיימו מדי חודש עשרות כניסות של צה"ל לערים הפלסטיניות כדי לעצור "פצצות מתקתקות" ולסכל תשתיות טרור, מאז רצח הזוג איתם ונעמה הנקין ב-1 באוקטובר, עלה למאות מספר הכניסות לערים הפלסטיניות ונעצרו יותר מ-2,000 פלסטינים ברחבי הגדה המערבית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המסר שהועבר למנגנוני הביטחון הפלסטיניים היה שצה"ל יפעל בכל מקום שבו יש טרור, אך אם מנגנוני הביטחון יפעלו נגדו גם - צה"ל יצמצם את הפעילות בהתאם ואת כניסותיו לערים. לאחרונה, העלו המנגנונים את היקף הפעילות נגד הטרור הפלסטיני, בדגש על מעצרי פעילי חמאס והג'יהאד האסלמי.

פעילותם נעשית בעיקר מתוך רצון לסכל פגיעה בשרידות הרשות הפלסטינית ולמנוע אי-יציבות של המוסדות השונים, ולא מדאגה רבה לביטחונם של אזרחי ישראל. לפי הערכות, ברגע שהבינו בכירי הרשות כי האש ברחוב הפלסטיני מכוונת גם אליהם, הם אף נקטו צעדים להפחתה דרמטית של ההסתה בכלי התקשורת המסורתיים שלהם, שנגדה יוצאים שוב ושוב בכירי המערכת הפוליטית בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully