וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים סודיים חושפים: דאעש וצבא אסד שיתפו פעולה בשדה הקרב

מסמכים שהגיעו ל"סקיי ניוז" מראים כי סוריה חתמה על הסכמים עם ארגון הטרור, שפינה שטחים בתדמור לפני כניסת לוחמי אסד, תוך תיאום גם עם צבא רוסיה. כמו כן, נראה כי דאעש אימן לוחמים זרים בהיקף נרחב מכפי שחשבו עד כה

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(לאחר כיבוש תדמור מידי דאעש: חיילי צבא אסד עומדים על המשמר ומפרקים מוקשים, לפני חודש)

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ומשטר נשיא סוריה בשאר אסד ככל הנראה שיתפו פעולה בשדה הקרב – כך חשפה אמש (שני) רשת "סקיי ניוז" הבריטית. בחקירה שערכה הרשת אותרו מסמכים סודיים של ארגון הטרור הרצחני, ובהם רמזים לכך ששיתף פעולה עם כוחות אסד, כמו גם עם הצבא הרוסי, באזור העיר תדמור, שנכבשה מחדש על ידי המשטר היושב בדמשק. עוד נמצא במסמכים כי הארגון אימן לוחמים זרים לתקיפת מטרות מערביות בהיקף נרחב ובמשך זמן רב יותר משחשבו שירותי הביטחון בעבר.

המסמכים שהודלפו כעת, בנוסף ל-22 אלף נוספים שהודלפו בחודש שעבר, מאשרים את קיומו של הסכם בין דאעש והמשטר הסורי, שלפיו צבא אסד יסיג כלי נשק של דאעש מאזור תדמור, וכי שטחים באזור יפונו בידי ארגון הטרור לפני תקיפת הצבא. כמו כן, נחשף כי בין צבא סוריה ודאעש נחתם הסכם למסחר בדלק ובדשנים.

נוסף על כך, המסמכים איששו את חששותיהם של מנגנוני הביטחון האמריקניים, שלפיהם הוקמה כבר רשת של תאי דאעש חמקמקים ברחבי אירופה. גורמים בדאעש אישרו ל"סקיי ניוז" כי תדמור "הוגשה לידי המשטר" מידי דאעש כחלק מסדרת הסכמי שיתוף הפעולה בין הגורמים, שנמשך שנים.

לקריאה נוספת בנושא:
אחרי שחרור תדמור: תמונות חדשות חושפות את ממדי הנזק שגרם דאעש
חורבות של תקווה: מסע השיקום של עיר הרפאים הסורית שנשלטה בידי דאעש
"הפסקת האש נגמרה": קרבות קשים בין המורדים לכוחות אסד בסוריה

כוחות צבא אסד כובשים שטח באזור העיר תדמור שבסוריה. רויטרס
המידע הגיע מעריקי דאעש בגבול טורקיה. לוחמים של צבא אסד בכיבוש תדמור, בחודש שעבר/רויטרס

המסמכים הושגו בעקבות קשרים שניהלה "סקיי ניוז" עם אנשי קבוצת המורדים "צבא סוריה החופשי" שחיים בגבול סוריה וטורקיה. הקבוצה מפעילה רשת לאיתור עריקים מדאעש לאורך הגבול, שחלקם מודים על פעילותם בארגון הטרור ואומרים כי עזבו רק בשל חילוקי דעות פנימיים עם חלק ממנהיגיו. למעשה, הם נותרים נאמנים לרעיונותיו של הארגון, שלפיהם יש להנהיג חליפות אסלאמית שבה יושתו חוקי השריעה, ומלחמה בלתי פוסקת נגד כל מי שנחשב אויב החליפות.

חומרים קודמים שהודלפו מדאעש מאמתים את החומרים האחרונים שהגיעו לידי "סקיי ניוז", שהם עותקים בכתב יד שנשלחו ממטה המדינה האסלאמית בא-רקה. באחד המסמכים, מבקש הארגון מעבר בטוח עבור אחד מנהגיו במחסום של הצבא "עד שיגיע לגבול עם המשטר הסורי על מנת לערוך עסקת חליפין של דשן". לטענת העריקים ששוחחו עם "צבא סוריה החופשי", הסכם הסחר מול הצבא הסורי נמשך כבר שנים.

חורבות העיר תדמור שבסוריה לאחר שנשלטה במשך כמעט שנה בידי דאעש, אפריל 2016. AP
הצבא הסורי תקף בתיאום עם הטרוריסטים. חורבות תדמור, שנשלטה כמעט שנה בידי דאעש/AP

במכתב נוסף נרשמו הוראות לאחד ממפקדי דאעש לגבי "העברת כל הציוד והנשקים כפי שהוסכם אל נקודת הפינוי". לפי המסמך, נכתב כי "הארגון קיבל מידע מודיעיני לפיו אזור אל-קסר יופצץ ב-24 בנובמבר 2013". עריקי "המדינה האסלאמית" טוענים כי נסיגת כוחות הארגון מאזורים שונים סוכמה בין הצדדים, כאשר המסמך המעניין ביותר עוסק בנסיגת הלוחמים מהעיר הכבושה תדמור, שהייתה נתונה בידי דאעש במשך כמעט שנה.

במסמך זה נכתב על "נסיגת כל כלי הארטילריה הכבדה ותותחי הנ"מ מאזור תדמור וא-רקה", וכשהעריקים נשאלו לגביו, הם ציינו כי היה תיאום בין פעילי דאעש ששלטו באזור לבין הצבא הסורי. כמו כן, הם אישרו את העובדה כי התיאום נעשה גם עם הצבא הרוסי שפעל באזור על מנת להשיב לאסד את השליטה על העיר, שלוחמי ארגון הטרור פינו טרם תקף הצבא.

(עדכון ראשון: 21:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully