וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כניעה לחרדים? הוועדה למינוי דיינים נסוגה מ"הדיל המתון"

3.5.2016 / 2:50

למרות היותם רוב בוועדה, הנציגים הלא חרדים נאלצו לסגת מכוונתם לכרוך את מינויו של הרב איגרא לבית הדין הגדול במינוי המתונים לבתי הדין האזוריים. "העדיפו שקט בקואליציה על ניצחון מול החרדים"

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
עם מינויו של איגרא עדיין חסרים שישה דיינים. בית הדין הרבני הגדול בירושלים/רוני כנפו

שוב כניעה לחרדים בוועדה למינוי דיינים? הוועדה הגיעה היום (שני) להסכמה על מינוי דיין אחד בלבד מתוך שבעה, שהיו אמורים להיבחר, לבית הדין הרבני הגדול. המועמד הנבחר הוא הרב אליעזר איגרא, איש הציונות הדתית שמכהן מזה 24 שנים כדיין, ובתפקידו האחרון כיהן כדיין במינוי זמני בבית הדין הגדול. איגרא שירת בצה"ל כחייל קרבי, השתתף בקרבות מלחמת יום כיפור ואף המשיך לשרת במילואים.

ההצבעה על שאר המינויים לבית הדין הגדול נחסמה והותירה את בית הדין במחסור כבד של שישה דיינים. זאת, לאחר שיו"ר הוועדה השר יובל שטייניץ נכנע לווטו שהטילו החרדים. הנציגים הלא חרדים בוועדה התכוונו לכרוך את מינוי כל שבעת הדיינים החדשים במינויים של שני דיינים חדשים בבתי הדין האזוריים, הנחשבים לליברליים ומזוהים עם ארגון "צהר". על כך, אמרו הנציגים החרדיים בוועדה ש"לא יקום ולא יהיה".

עוד בנושא:
בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: סוכלה תכנית הרב יוסף למינוי דיינים
הרב הראשי נגד חברי הוועדה למינוי דיינים: "מה זה, בוחרים רמטכ"ל?"

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
התנגד למינויו של איגרא. הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

בוועדה למינוי דיינים ישנם תשעה חברים. מהם, שלושה חרדים – שני הרבנים הראשיים, יצחק יוסף ודוד לאו, וחבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה. המחנה הלא חרדי בוועדה מורכב מח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני), הטוענת הרבנית ד"ר רחל לבמור ונציגת לשכת עורכי הדין אפרת רוזנבלט. אליהן מצטרפת גם השרה איילת שקד. בראשות הוועדה עומד השר יובל שטייניץ, וחבר בה גם נציג נוסף מלשכת עורכי הדין, עו"ד אשר אקסלרוד.

עד לאחרונה כיהנו בוועדה גם שני דיינים ותיקים חברי בית הדין הגדול, אך אלה פרשו לגמלאות. באופן רגיל דרוש רוב של שמונה מתוך 11 חברי וועדה כדי לאשר מינוי דיין לבית הדין הגדול.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
הרבנים הראשיים, דוד לאו ויצחק יוסף בכנס רבנים בנועם בירושלים. אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
המינוי הוכרע על חודו של קול, ככל הנראה של הרב הראשי האשכנזי דוד לאו/נועם מושקוביץ

עם פרישתם של הדיינים הוותיקים נותרו תשעה חברים בלבד בוועדה, והרוב הדרוש לאישור מינוי ירד לשבעה. מינויו של איגרא התאפשר, אם כן, רק לאחר שאחד מהנציגים החרדיים תמך בו. הרב הראשי יוסף התנגד למינוי של איגרא, ואילו עמיתו האשכנזי, הרב לאו, וח"כ אייכלר לא הצהירו כי תמכו במועמד הציוני דתי. מי שככל הנראה הצביע בעד מועמדותו של איגרא הוא הרב לאו.

ח"כ סוויד: "הציבור משלם מחיר כבד על היעדר הדיינים"

אף שהדיין הטרי איגרא מזוהה עם הציונות הדתית, עדיין נראה כי הנציגים הלא חרדים בוועדה נכנעו לחרדים. על אף שהיה להם רוב, הם לא הצליחו לסכל את הווטו שהטילו החרדים ונכשלו בהעברת שאר המינויים שסוכמו מבעוד מועד. גורם המעורה בפרטים סיכם זאת בכך שכולם "העדיפו את השקט בקואליציה על פני ניצחון מול החרדים".

לבית הדין הגדול בירושלים לא נבחרו דיינים כבר שמונה שנים, ולאחרונה, מלבד שני הרבנים הראשיים, לא מכהן אף דיין במינוי קבוע. מאז פרשו שני הדיינים הוותיקים לגמלאות, פעילות בית הדין התבססה על דיינים שהושאלו מבתי הדין האזוריים. המינויים הזמניים נקבעו באופן בלעדי על ידי הרב הראשי הספרדי, אך בעקבות עתירה שהגישה "התנועה למדינה יהודית" לבג"ץ, נקבע כי המדינה חייבת לעדכן על קידום מינויי הקבע בבית הדין הגדול, אחרת יבוטלו המינויים הזמניים סופית.

שרת המשפטים איילת שקד בריאון לאולפן וואלה לרגל יום האישה הבינלאומי. מערכת וואלה!
"סמוכה ובטוחה שמינויו של איגרא יהווה חיזוק אמיתי לכוחו של בית הדין הגדול". שרת המשפטים איילת שקד/מערכת וואלה!

לזהות הדיינים הנבחרים בוועדה ישנה השפעה רבה על אופי יחסי הדת והמדינה בישראל. בידם הסמכות אם לנקוט במדיניות מקלה בסוגיות כמו גיור או גירושין. קודם להתכנסות הוועדה קוימו מגעים רבים בין המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, ובינם לבין מפלגת "הבית היהודי". גם ארגוני נשים ניסו להשפיע על חברי הוועדה ולקדם מועמדים שיהיו מסוגלים לדעתם להתיר נשים עגונות ולנקוט ביד קשה כלפי בעלים המסרבים לתת גט.

השרה שקד בירכה את הרב איגרא על מינויו ואמרה כי היא שמחה וגאה בבחירתו. "הרב איגרא ידוע במסירותו ובסבלנותו. אני סמוכה ובטוחה שמינויו יהווה חיזוק אמיתי לכוחו של בית הדין הגדול בסיוע בסגירת תיקים קשים". שקד הוסיפה כי היא מקווה ש"במהלך השבוע הקרוב, תוך הידברות, נגיע להסכמות ונבחר עוד שישה דיינים לבית הדין הגדול הגדול, ועוד ארבעה דיינים לבית הדין האזורי". סגן השר אלי בן דהן ברך אף הוא על מינויו של איגרא, ואמר כי "מסירותו לנשים ולמתדייני בתי הדין תסייע בפתרון התיקים הקשים ביותר המונחים לפתחו של בית הדין הגדול".

ח"כ סויד התייחסה גם היא למינוי. "בחירתו של הרב איגרא בוועדה למינוי דיינים היום היא עשיית הסטוריה", אמרה. "לראשונה דיין חובש כיפה סרוגה אשר שירת כלוחם בצה"ל יכהן בבית הדין הגדול". לדבריה, "הוועדה התכנסה היום אך ורק בהוראת בג"ץ. מינוי דיין אחד, מוערך ככל שיהיה, הוא כטיפה בים. הציבור הבא בשערי בית הדין משלם מחיר כבד עקב העדר דיינים ועינוי דין מתמשך".

מנכלית ארגון "מבוי סתום" עורכת הדין בתיה כהנא דרור מסרה בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו ממשיך לעגן את נשות ישראל ומפקיר את גורלן בהמשך כניעתו למפלגות החרדיות ושיתוק מערכת בתי הדין. כניעתו של נתניהו לווטו שהטילו העסקנים החרדים על דיינים דתיים לאומיים היא אגרוף בבטן הרכה של הציבור הישראלי ובפרט של ציבור הנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully