וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין אכיפה": יותר מאלף קטינים נישאו בישראל בשנתיים האחרונות

בדיון בכנסת הוצג היקף התופעה בישראל, כאשר יותר מ-500 מנישואי נערים נערכו במזרח י-ם, ורוב החתונות מסוג זה במגזר היהודי נערכו בבתי דין חרדיים. "יש להעמיד לדין את ההורים"

חתן וכלה. ShutterStock
דין העורך או מסייע לנישואי קטינים הוא שנתיים מאסר/ShutterStock

בדיון שנערך היום (שני) בוועדת החוקה, החוק והמשפט של הכנסת בנושא נישואי קטינים עלה כי קיימות סתירות רבות בין הנתונים שבידי העוסקים בכך במשרדי הממשלה השונים. לפי נתוני הוועדה, תופעת נישואי הקטינים בישראל רחבה יותר מהנהוג לחשוב. בתוך כך, נראה שבשנים 2015-2014 נרשמו 716 זוגות קטינים כנשואים. 517 מטקסי הנישואים נערכו בבית הדין השרעי במזרח ירושלים, 466 מתוכם בניגוד לחוק. במגזר היהודי, לעומת זאת, רוב הזוגות נרשמו במחלקה לרישום נישואים של העדה החרדית בבירה.

נוסף על היקף התופעה, נראה כי לא קיימת אכיפה נאותה של החוק האוסר על נישואי קטינים. לפי חוק גיל הנישואין, נושא קטין או קטינה, עורך או מסייע לנישואיהם של קטינים או אפוטרופוס המתיר את נישואי בן חסותו הקטין – דינו שנתיים מאסר. עם זאת, בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לתת היתר לנישואי קטינה. נוסף על כך, החוק, מחייב את שרי המשפטים, הפנים, הרווחה, שירותי הדת וביטחון הפנים להעביר לוועדה דיווח שנתי מפורט מדי חודש מרץ.

עוד בוואלה! NEWS:
"לא תכנן את הטיסה": הוגש דוח התרסקות המטוס של תא"ל עמאר
חשד: הציע לנערות בגדים וכסף - בתמורה לעבודה בזנות במרכז הארץ
"אין תשובות": דאגה בקיבוץ שבו 3 תינוקות לקו בתסמונת נדירה

חתונה חרדית. Oded Balilty, AP
במגזר היהודי מתרכזים רוב נישואי הקטינים במגזר החרדי. חתונה חרדית/AP, Oded Balilty

למרות חובת החוק, הדוחות שהגיעו לוועדת החוקה, החוק והמשפט הגיעו באיחור רב וחסרים בהם פרטים רבים. בשנת 2012, על אף שרשות האוכלוסין העבירה לידי המשטרה מידע על כ-90 מקרים של רישום נישואי קטינים, המשטרה פתחה רק תיק אחד. בשנת 2014 משרד הפנים דיווח על 416 תלונות, אולם נערכו רק 37 חקירות, בגינן המשטרה המליצה לפרקליטות להגיש שישה כתבי אישום. בפועל, אף כתב אישום לא הוגש.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה במהלך הדיון כי בעבר, כ-4,000 נשים, רובן מוסלמיות, נישאו מידי שנה לפני גיל 18. "רוב הנישואין הללו מסתיימים באלימות ובגירושין. חלק מהבעיה היא לא החוק, אלא האכיפה. הנתונים זועקים לשמיים, החוק הוא אות מתה בספר החוקים", אמר גמליאל, שסיפרה על כך שאמה נישאה בגיל 16.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר כי הנתונים שהגיעו לידיו "מדאיגים מאוד", וקרא להעמיד לדין את מי שערך את נישואי הקטינים – לרבות הורי הנערים והנערות. לדבריו, "אם יעמידו לדין כמה הורים, ייתכן שהתופעה תיפסק. הנישואין הללו נרשמים בחלוף חמש שנים ואז חלה התיישנות ולא ניתן להעמידם לדין", אמר סלומינסקי, בהתייחסו לכך שרוב הזוגות נרשמים רק לאחר שנולד להם ילד או כאשר הפכו בגירים. הוא הודיע כי יקיים דיון המשך על מנת לדון בתופעה במגזר היהודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully