וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגובה גרמנית ראשונה: "המדיניות בנוגע למזרח התיכון לא השתנתה"

1.5.2016 / 21:24

בכיר בברלין הבהיר בתגובה לדיווח ב"דר שפיגל" על תסכול הממשלה הגרמנית מהמדיניות הישראלית, כי "הקווים המנחים של המדיניות" לא השתנו. לא נמסרו פרטים נוספים, ולשכתה של מרקל טרם הגיבה

ספק 500

(שגריר ישראל לשעבר בגרמניה לאולפן וואלה! NEWS: "גרמניה לא תיסוג ממחויבותה לישראל")

"הקווים המנחים של מדיניות גרמניה בנוגע למזרח התיכון לא השתנו" – כך מסר הערב (ראשון) גורם בכיר בברלין, בתגובה לדיווח בעיתון הגרמני "דר שפיגל" בסוף השבוע, לפיו אנגלה מרקל וממשלתה מתוסכלים מהתנהלות ממשלתו של בנימין נתניהו בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית ולתהליך השלום. מדובר בתגובה גרמנית ראשונה לדיווח, שעד כה לא זכה לתגובה מלשכתה של מרקל.

בדיווח הגרמני שפורסם אתמול נטען כי משרד החוץ הגרמני הזהיר בימים האחרונים כי ההתפתחויות האחרונות בין ירושלים לברלין עלולות להוביל לסדקים ביחסים בין המדינות. "התפיסה הרווחת היא שנתניהו מנצל את החברות בין המדינות", צוטט רולף מוצניך, חבר הפרלמנט הגרמני ושותף למפלגה של שר החוץ, פרנק וולטר שטיינמאייר. לדבריו, יהיה זה מבורך אם משרד החוץ הגרמני והקנצלרית מרקל יחשבו מחדש את היחסים עם ישראל. עם זאת, אמר מוצניך כי נתניהו הוא "ידיד של גרמניה".

עוד בוואלה! NEWS:
מרקל מחויבת לביטחון ישראל - אבל מתנגדת למדיניות נתניהו
משרד החוץ הגרמני: "נתניהו מנצל אותנו, לשקול את היחסים עם ישראל"

פגישת נתניהו ומרקל בברלין. רויטרס
"התפיסה הרווחת היא שנתניהו מנצל את החברות בין המדינות". מרקל ונתניהו/רויטרס

גם יו"ר ועדת החוץ של הבונדסטאג, בית הפרלמנט הגרמני, נורברט רוטגן, מסכים כי יש לשקול מחדש את מהות ועומק הקשר בין שתי המדינות. "המדיניות הנוכחית של ישראל איננה תורמת לצביונה היהודי והדמוקרטי", אמר, "ואת הדאגה הזו אנחנו חייבים להבהיר לישראל בצורה ברורה יותר".

גורם מדיני ישראלי הגיב אמש לדיווח והבהיר כי "היחסים בין ישראל לבין גרמניה הדוקים, וימשיכו להיות כאלה". את הפרסום, שמצטרף למספר כתבות נוספות שפורסמו לאחרונה והציגו משבר ביחסי המדינות, הסבירו בירושלים כ"ניסיון פנים-גרמני לנגח את מרקל על יחסיה עם נתניהו".

האירוע שהצית את הביקורת בקרב גרמניה התרחש בפברואר האחרון, אז ביקר ראש הממשלה נתניהו בברלין ונועד עם הקנצלרית מרקל. בתום הפגישה נערכה מסיבת עיתונאים בנוכחות השניים שבה הציגו את הנושאים שנידונו בפגישתם המשותפת. לאחר מסיבת העיתונאים הוסיף נתניהו כי מרקל "שותפה לעמדתו בנוגע לפתרון שתי המדינות".

שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר-שטיינמאייר בביקור בישראל, 31 במאי 2015. רויטרס
"המדיניות הנוכחית של ישראל איננה תורמת לצביונה היהודי והדמוקרטי". שר החוץ שטיינמאייר בביקור בישראל/רויטרס

בבוקר של 16 בפברואר פורסמה בעיתון ישראל היום הכותרת "מרקל: זה לא הזמן לשתי מדינות". הכותרת הזו עוררה זעם בקרב יועציה של מרקל, שביקשו מיד להבהיר כי "נתניהו עיוות את דבריה".

לטענתם, הציטוט המדויק של דברי מרקל ממסיבת העיתונאים הוא: "אנחנו מאמינים שיש להתקדם לכיוון דו-קיום המבוסס על פתרון שתי המדינות. כרגע זה בוודאי לא הזמן להתקדמות כוללת, אבל אפשר להשיג התקדמות ושיפורים במקומות מסוימים". הם התעקשו כי בפועל לא חל שינוי בעמדתה של מרקל בנושא. יתרה מכך, הם טענו כי מרקל הבהירה לנתניהו במהלך פגישתם את ההשפעות ההרסניות של ההתנחלויות, שעלולות להפוך את ישראל למדינת אפרטהייד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully