וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב "הפרובוקציה הרוסית": נאט"ו תציב 4,000 חיילים במזרח אירופה

אחרי תקרית נוספת שבה לטענת ארצות הברית חג מטוס רוסי בקרבת מטוס אמריקני בים הבלטי וסיכן אותו, תתגבר הברית את האזור בכוח נוסף. החיילים יישלחו לפולין ולמדינות הבלטיות לנוכח המתיחות עם מוסקבה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(תיעוד: מטוסים רוסיים תמרנו קרוב למשחתת אמריקנית בים הבלטי, לפני כשבועיים)

לאחר תקרית נוספת בין ארצות הברית ורוסיה בים הבלטי, נאט"ו צפויה להציב 4,000 חיילים בפולין ובמדינות הבלטיות על מנת להתמודד עם עליית הפעילות הרוסית באזור – כך דווח היום (שבת) ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, סגן שר ההגנה של ארצות הברית, רוברט וורק, אישר את הפרטים, וציין כי לאזור יישלחו ארבעה גדודים שככל הנראה יורכבו על ידי ארצות הברית, גרמניה ובריטניה. ההודעה הגיעה אחרי שאתמול התקרב מטוס קרב רוסי למטוס ביון אמריקני באופן מסוכן מעל הים הבלטי.

לטענת וורק, ארצות הברית ככל הנראה תספק שניים מהגדודים שיישלחו לאזור, ויוצבו בפולין, בלטביה, בליטא ובאסטוניה לנוכח פעילותו המוגברת של צבא רוסיה באזור. "הרוסים עושים לאחרונה תרגילי בזק רבים בדיוק מול הגבולות, עם הרבה מאוד חיילים", הסביר. "מנקודת המבט שלנו, יש מקום לטעון כי מדובר בהתנהגות פרובוקטיבית במיוחד".

בתקרית האחרונה באזור הקיף מטוס קרב מסוג סוחוי-27, השייך לחיל האוויר הרוסי, מטוס ביון אמריקני שחג באזור אווירי בינלאומי סביב המדינות הבלטיות. בהודעה שנמסרה מהפנטגון נאמר כי המטוס הרוסי התקרב מאוד למטוס האמריקני, כך שבין השניים הפרידו רק כ-30 מטרים – דבר שסיכן את חייהם של צוותי האוויר.

לקריאה נוספת:
פגישת נאט"ו-רוסיה ראשונה אחרי שנתיים: "חילוקי הדעות נותרו"
שר החוץ של פולין: "רוסיה יותר מסוכנת מדאעש"
במערב מודאגים מכוונותיה של רוסיה בסוריה: "מזיזים כוחות לחאלב"

מטוס קרב אמריקני מדגם F-22 שהגיע לליטא למפגן כוח מול רוסיה. 27 באפריל 2016. AP
"רוסיה מתרגלת יותר בקרבת הגבול". המטוסים האמריקניים שהגיעו לליטא, השבוע/AP

בהודעה שפרסמה מוסקבה היום, התייחסו גורמים במשרד ההגנה הרוסי לתקרית, וטענו כי מטוס הקרב מטעמם הוזנק לאזור רק משום שהמטוס האמריקני "כיבה את מערכת האיתור שלו". לדבריהם, המטוס הרוסי נאלץ לחוג בקרבה קיצונית כל כך למטוס האמריקני משום שהיה חייב לזהותו. באופן כללי, טוענת רוסיה כי הגברת פעילותה בגבולותיה עם מדינות מזרח אירופיות אחרות נועדה לתת מענה "להתחמשות והאגרסיביות" של נאט"ו כלפי מוסקבה.

גורמים רשמיים בנאט"ו הסבירו כי הכוח שיישלח ללטביה, לליטא, לאסטוניה ולפולין יורכב מחיילים ממדינות רבות ככל האפשר, וכי הברית תבקש מחברות קטנות בה לתרום חיילים מצבאותיהן על מנת לסייע בהתמודדות עם העוינות הרוסית. הגורמים הוסיפו כי השתתפותה של גרמניה במאמץ חשוב במיוחד, וזאת מאחר שהרוסים תופסים את ברלין כחברה משמעותית ומאיימת במיוחד בנאט"ו, ומאמינים שכוחה הצבאי גדול.

תיעוד של צבא ארצות הברית: שני מטוסי קרב רוסיים חגו בקרבת משחתת אמריקנית בים הבלטי. 13 באפריל 2016. רויטרס
המטוסים הרוסיים שתועדו מהמשחתת האמריקנית בים הבלטי, לפני כשבועיים/רויטרס

המתיחות בין רוסיה ונאט"ו במזרח אירופה גואה בחודשים האחרונים, וזאת ברקע עמדת המערב לגבי תפקידה של מוסקבה במלחמה באוקראינה ובסכסוך המתמשך בסוריה. השבוע תמרנו מטוסי קרב מדגם F-22 של צבא ארצות הברית בליטא וברומניה, כחלק מהפגנת כוח נגד רוסיה. שני המטוסים ביקרו בשנה שעברה גם באסטוניה ובפולין. הפגנת הכוח הגיעה ברקע האירוע הקודם שעורר מחלוקות באזור, שהתרחש לפני כשבועיים, אז תמרנו שני מטוסים רוסיים מדגם סוחוי-24 בסמוך למשחתת האמריקנית דונלד קוק בים הבלטי. בהודעה שפרסמה המפקדה האירופית של ארצות הברית לאחר המקרה נמסר כי "לפעולות אלה יש פוטנציאל להסלים את המתיחות בין המדינות באופן בלתי נחוץ, והן יכולות להוביל לתאונה שתגרום לפציעות או למוות".

לפי גורם אמריקני רשמי, שני המטוסים דימו מתקפה בסמוך למשחתת אמריקנית – מקרה שאותו תיאר כאחת הפעולות האגרסיביות ביותר של רוסיה בתקופה האחרונה. לדבריו, המטוסים היו כל כך קרובים למשחתת עד שיצרו גלים במים. בנוסף, לטענתו, מסוק רוסי חג סביב המשחתת וצילם תמונות. הוא הדגיש כי השטח הרוסי הקרוב ביותר למקום שבו שטה הספינה נמצא כ-70 מיילים ימיים משם. בתגובה לטענות, הדגישה מוסקבה כי ארצות הברית בעצמה פעלה בעצמה קרוב מדי לבסיס חיל האוויר הרוסי במחוז קלינינגרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully