וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא ארה"ב: הפצצת בית החולים באפגניסטן שהרגה עשרות - אינה פשע מלחמה

30.4.2016 / 11:00

דוח של הצבא האמריקני טוען כי תקיפת המתקן הרפואי של ארגון "רופאים ללא גבולות" בעיר קונדוז לפני חצי שנה, שבה נהרגו 42 בני אדם, לא מהווה פשע מלחמה, וזאת משום שהכוחות לא ידעו כי מדובר בבית חולים. הארגון: "זו הודאה בכשל"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

תקיפת בית החולים של ארגון "רופאים ללא גבולות" בעיר קונדוז שבאפגניסטן, שבוצעה על ידי צבא ארצות הברית בתחילת חודש אוקטובר 2015, לא נחשבת לפשע מלחמה – כך קבע דוח של הצבא האמריקני שפורסם אתמול (שישי). על פי הדוח, התקיפה, שגרמה למותם של 42 בני אדם ולפציעתם של 37, נגרמה על ידי טעות אנוש, ליקויים בציוד וגורמים נוספים.

מחקירה ראשונית של צבא ארצות הברית שהתבצעה בחודש נובמבר עלה כי הכוחות התכוונו לתקוף בניין אחר בעיר, אך הוטעו בשל תקלה טכנית במערכת המיפוי של המטוסים. "מסקנות החקירה הן כי אנשי צוות מסוימים לא מילאו אחר הוראות פתיחה באש ולא פעלו בהתאם לדיני עימות מזוין", אמר גנרל ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז של ארצות הברית, בתדרוך עיתונאים שנערך אתמול לקראת פרסום הדוח. "עם זאת, החקירה לא הסיקה כי כשלים אלה מהווים פשע מלחמה", הוסיף.

לדברי ווטן, אף אחד מהמעורבים לא ידע כי המבנה שהותקף הוא בית חולים. הוא הסביר כי האירוע נגרם בשל "טעויות אנוש בלתי מכוונות, שגיאות בתהליך ותקלות בציוד", לצד עייפות ו"קצב תפעולי גבוה".

לקריאה נוספת:
אפגניסטן: כ-30 הרוגים ומאות פצועים במתקפה של טליבאן בקאבול
"עד שהאויב יתייאש": טליבאן פתח ב"מתקפת האביב" באפגניסטן
המבצע מתרחב: ארה"ב תתקוף מטרות של דאעש גם באפגניסטן

ארה"ב הפציצה בית חולים בקונדוז שבאפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
"טעויות אנוש בלתי מכוונות, שגיאות בתהליך ותקלות בציוד". בית החולים בקונדוז לאחר ההפגזה באוקטובר/רויטרס

נשיא ארגון "רופאים ללא גבולות", מייני ניקולאי, הגיב בהודעה לעיתונות כי התדרוך הסתכם ב"הודאה בקיום פעולה צבאית בלתי מבוקרת בתוך שטח עירוני צפוף, שבמהלכה כשלו כוחות ארצות הברית בציות לחוקי היסוד של מלחמה". לטענת הארגון, פעולות הענישה נגד 16 חברי הכוח שהשתתפו בתקיפה, וביניהם גנרל, היו קלות מדי, "שלא בפרופורציה להרס של מתקן רפואי מוגן".

על פי הדוח, כספי פיצויים נשלחו ליותר מ-170 בני אדם ומשפחות, ותקציב בגובה 5.7 מיליון דולרים יוקצה להקמה מחדש של בית החולים. לדברי גנרל ווטל, 3,000 דולרים שולמו לנפגעים, ו-6,000 דולרים למשפחת כל הרוג.

רבים מהנפגעים אמרו בראיונות כי אינם מרוצים מהממצאים ומהפעולות שננקטות על ידי ארצות הברית. "יש הרבה דיבורים בלי שיותר מדי קורה", אמר עוביידללה נזרי, ששהה במרתף בית החולים וניצל בשעה שאחיו, שטופל בבית החולים, נהרג בתקיפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
תמונות של בית החולים של "רופאים ללא גבולות" בעיר קונדוז שבאפגניסטן, שנפגע בתקיפה אווירית של ארצות הברית. רופאים ללא גבולות, מערכת וואלה! NEWS
"כשל בציות לחוקי היסוד של המלחמה". בית החולים של "רופאים ללא גבולות" בקונדוז בליל המתקפה/מערכת וואלה! NEWS, רופאים ללא גבולות

לטענת הגנרל, על אף שישנם פחות כוחות על הקרקע מאשר בשנים קודמות, הוא מרוצה מיכולת הצבא להעריך גורמי סיכון. ממשל אובמה מתכנן להשאיר 5,500 חיילים באפגניסטן במהלך 2017 לשם אימונים ופעולות נגד טרור, וזאת לעומת 9,800 שנמצאים שם בימים אלה.

על פי הדוח, גנרל ג'ון קמפבל, שהוביל את כוחות ארצות הברית ונאט"ו, נקט בפעולות ענישה כלפי 12 מאנשי הצוות שהיו מעורבים בתקיפה, ובהן "השעיה והדחה מתפקידים פיקודיים, מכתבי נזיפה, ייעוץ רשמי ותהליכים אינטנסיביים של הכשרה מחדש". שאר המעורבים נחקרו על ידי גנרל ווטל.

ג'ון קמפבל, מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
נקט בפעולות ענישה כלפי 12 מאנשי הצוות המעורבים. מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, ג'ון קמפבל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully