וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל: אידיאולוגיה מעוותת הובילה את החייל אלאור אזריה לירות במחבל"

בדוח שהתפרסם בסוכנות הידיעות "וייס", המכיל לטענתה מידע שהודלף מחקירת צה"ל, נכתב כי החייל "פעל על דעת עצמו" בעוד המחבל שבו ירה לא היווה איום. כמו כן, הדוח מעביר ביקורת על אי-הענקת טיפול רפואי למחבלים

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

"החייל אלאור אזריה ירה במחבל המנוטרל בחברון על דעת עצמו מתוך אידיאולוגיה מעוותת" - כך עולה מדוח שהתפרסם שלשום (חמישי) בסוכנות הידיעות "וייס", הטוענת כי קיבלה לידיה ממצאים שהודלפו מחקירת צה"ל. לפי הדיווח, בדוח נכתב כי שני המחבלים שהוציאו לפועל את פיגוע הדקירה נבדקו בטרם אזריה ביצע את הירי - ונמצא כי לא היוו איום לכוח שהיה במקום. מדובר צה"ל סירבו להגיב לפרסום.

"העובדות מדברות בעד עצמן", כתב אחד החוקרים שציטטה סוכנות הידיעות, והוסיף כי "החובש החליט לירות במחבל בעקבות אידיאולוגיה מעוותת. צוות החירום הראשון שהגיע לזירת הפיגוע בדק אם על גופם של המחבלים היה נשק נוסף, והוא וידא כי הם לא היוו איום".

לקריאה נוספת:
אחרי החג בבית משפחתו: החייל המואשם בהריגה שב למעצר
כאלפיים בלבד השתתפו בעצרת למען החייל בת"א; אמו: "מתפללת שתהיה בן חורין"
"לוחם או כלום": בדיוק כשאלאור צעד בדרך המלך - הוא לחץ על ההדק

החייל אלאור אזריה, בית הדין בקסטינה. 29 במרץ 2016. לירון מולדובן
"פעולתו נטולת כל הסבר הגיוני". אזריה בבית הדין הצבאי, לפני כשבועיים/לירון מולדובן

פעולתו של אזריה, שכבר זכתה בגינויים בידי חלק מאנשי הצמרת הפוליטית והצבאית בארץ, מתוארת במסמך שפורסם כ"בלתי מוסרית" וכ"נטולת כל הסבר הגיוני". "יש להדגיש כי ירי במחבל בזמן שהוא על הקרקע, כמעט ללא תנועה ומדמם במשך כמה דקות לאחר פיגוע, היא מעשה בלתי מוסרי במיוחד ואין לכך שום הסבר טוב. הירי הזה משרת את הטענות הפסלטיניות בנוגע להוצאות להורג של מחבלים ללא משפט, ופוגע בלגיטימציה שלנו לחסל מחבלים", נכתב.

טענה שעולה בפרסום, וגם הועלתה בידי התביעה הצבאית בעת האשמתו של אזריה בהריגה, היא שהחייל שינה את גרסתו כמה פעמים במהלך החקירה. "הוא שינה את גרסתו בחקירות כמה פעמים. הוא אמר למפקדיו מיד לאחר הירי, כמו גם לאחד מחבריו, כי עשה זאת משום שמחבל שפגע בחיילים לא צריך להישאר בחיים", נכתב. בנוסף, אחד החוקרים, בתיאור אחד ממפגשיו עם אזריה, כתב: "לי הוא נתן גרסה שונה מזו שנתן קודם לכן. הוא אמר 'יריתי כי הרגשתי שיש איום לחיי, הייתה סכין ליד המחבל ואנשים צעקו שיש עליו פצצה'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אלאור אזריה, בית הדין הצבאי ביפו. 18 באפריל 2016. מגד גוזני
"שינה גרסתו כמה פעמים במהלך החקירה". אזריה/מגד גוזני

מהדוח שהודלף ל"וייס" עולה גם כי צוות החקירה הביע ביקורת נוקבת על היעדר הגשת טיפול רפואי מיידי למחבל שנורה. "הטיפול במחבל היה רע", כתב חוקר אחר. "צריך לטפל בנושא של הענקת מענה רפואי למחבלים לאחר שהם נורים, ולעשות זאת באופן מידי". לטענת החוקר, על צה"ל "להגביר את תשומת הלב המוסרית שלו", ולדרוש מחייליו לעשות "בדיוק את מה שמצופה מהם באירועים מסוג זה".

על פי הפרסום, הדוח עוסק גם בהשלכות של האירוע על התנהלות צה"ל כולו ועל התנהגות חייליו. כמה חוקרים שמוזכרים במסמך כתבו בו כי התקרית עלולה "לגרום נזק אדיר לתדמיתו של צה"ל". "אין ברירה אלה לגנות את האירוע הזה", כתב אחד מהם, והוסיף כי "תקריות מסוג זה מזיקות לכוחו ועוצמתו של צה"ל, ומותירות כתם על הפעילות היומיומית של הצבא".

סנגורו של אזריה, עו"ד איל בסרגליק, מסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה את העובדה שמודלפים דברים שאינם מצויים בחומר החקירה על ידי מי שנטען שהוא אחד החוקרים בתיק, דבר שאינו קיים בו. הטענות בדבר מניעים פסולים בירי נבדקו ונפסלו גם על ידי העדים שהתביעה השתמשה בעדותם בדיוני המעצרים, עד אחרי עד. כפי שיוכח בבית המשפט, החייל פעל ללא דופי וכראוי, בנסיבות שבהן מחבל אשר לבש מעיל שחור עבה והיה חמוש לפחות בסכין שזז בעת הירי, עם צעקות שיש עליו מטען, פעל יחד עם מחבל נוסף לבצע, כפי שחשב, פיגוע משולב. המחבל הנוסף אף פגע בסכין בחייל נוסף שבו טיפל החייל. הדברים יוכחו בבית הדין ולא בתקשורת".

אזריה הואשם בהריגה בבית הדין הצבאי ביפו לפני כשבועיים, אז גם הותר שמו לפרסום. התביעה הצבאית הגישה נגדו אישום נוסף בגין התנהגות בלתי הולמת. בית המשפט אפשר לו לצאת לביתו לליל הסדר, אך הוא שב למעצר. "החייל ירה במחבל ללא הצדקה מבצעית", נכתב בכתב האישום. "הנאשם פעל בניגוד לכללי הפתיחה באש וללא הצדקה מבצעית שעה שהמחבל היה שכוב, פצוע על הקרקע, לא ביצע עוד תקיפה ולא היווה סכנה מידית ומוחשית לנאשם או לאזרחים ולחיים שהיו במקום".

(עדכון ראשון: 20:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully