וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זוהמה נוראית": חופי הכינרת מתמלאים אשפה - והתושבים מתוסכלים

28.4.2016 / 0:24

תושבי האזור מלינים על כך שהרשויות לא עושות מספיק: "מטיילים משאירים לכלוך בשטח כי אין פחים". ברשות ניקוז הכינרת מנסים לצייר תמונה אחרת ומסרו לעובדים: "שהתקשורת תצלם אזורים נקיים". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: רוני כנפו וגל קליין, עריכה: נועה לוי

בדיחה ישנה-חדשה שהייתה שגורה בקרב התושבים המתגוררים באזור הכינרת חזרה בימים האחרונים להילתה המפוקפקת. "למרות שעונת הגשמים כבר הסתיימה, מפלס הכינרת עלה במהלך ימי חג הפסח בגלל כמות המשקאות והזבל שמותירים אחריהם מאות אלפי המטיילים שפוקדים את האגם הלאומי".

כמויות הפסולת הפזורות לאורך רבים מחופי הכינרת הצליחו להוציא את הציבור מאדישותו, והרשתות החברתיות מוצפות בתמונות המתעדות את החופים מלאים בזוהמה שהותירו אחריהם המטיילים. יובל לופן, שנולד בקיבוץ גינוסר שעל גדות האגם וחי בו במשך כל 74 שנות חייו, העיד כי מעולם לא ראה לכלוך רב כל כך בחופי הכינרת ובסביבתם.

"כמות הזוהמה סביב הכינרת היא נוראית, זה לא יאומן כי יסופר", אמר לופן בשיחה עם וואלה! NEWS. "אף פעם לא ראיתי זוהמה כזאת באגם. הכינרת שלנו היא פנינה שאין כמותה. היא גם הימה המתוקה היחידה בארץ וגם רוויה בערכי טבע, נוף ומורשת. על פי האמונה הנוצרית, כאן ישו הלך על המים ואנחנו, עם ישראל, משחיתים אותה וחבל. אנשים כאן מרגישים שחוץ משלטים המבקשים מהציבור לשמור על הניקיון, אין מספיק פיקוח".

ניקיון חוף מפרץ אמנון, הכינרת. 26 באפריל 2016. רשות הכינרת, מערכת וואלה! NEWS
"אין מספיק פיקוח". ניקוי מפרץ אמנון בכינרת, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, רשות הכינרת

אך למרות התמונה העגומה שעולה מהחופים, ברשות ניקוז כינרת, שבאחריותה מרבית החופים סביב האגם, פועלים כדי לצייר מציאות שונה לחלוטין. בקבוצת הווטסאפ של הרשות ניתנו במהלך הימים האחרונים הוראות מפורשות ללוות את כלי התקשורת המגיעים לחופים ולכוון אותם לאזורים הנקיים.

"אנא תשומת לב מיוחדת היום מכל מי שנמצא בחופים. אנא הודיעו לנו במידית כשיש צוותי צילום שהגיעו במפתיע, ולוו אותם בצילומים. להשתדל שיצלמו אזורים נקיים", נכתב בקבוצת הווטסאפ "משפחת רשות ניקוז כינרת", שבה חברים עובדי הרשות. "במידה ויש חלוקת שקיות אשפה בחופים יש להסב את תשומת לבם לכך. שיראו בעיקר את המצב החיובי. אם ניתן להקפיד היום במיוחד על חופים נקיים יהיה טוב".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השתדלו שיצלמו אזורים נקיים". ההודעה בקבוצת הווטסאפ של רשות הניקוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שלעומת התמונה שברשות הניקוז מנסים לצייר כלפי חוץ, בשטח כאמור, המציאות שונה. "עובדי הניקון של החופים אמנם עובדים, אבל האנשים משאירים הרבה מאוד לכלוך", סיפר חבר באחד הקיבוצים הנמצאים בצדה המערבי של הכנרת בשיחה. "זה ממש נורא ואיום. יש כאלה שאוספים את הלכלוך בשקית ומשאירים בשטח ויש כאלה שבכלל לא אוספים, משאירים את הלכלוך ועוזבים. בכל פינה שיש צל רואים את זה".

גם בצדו המזרחי של האגם המראות אינם שונים מאלו שמופיעים בצד השני. מציל באחד מחופי מזרח הכינרת הדגיש כי לא כל האשמה מוטלת על המטיילים, אלא גם על הרשויות שאינן מציבות מספיק פחי אשפה במקום. "עונת הרחצה עוד לא החלה במלואה ולכן נראה כי לא כל החופים מוכנים, אין פה פחי אשפה מסודרים", ציין. "החוף הזה הוא מסודר אז כל כמה שעות עובר פה טנדר עם עגלה ועובדי הניקיון אוספים את השקיות והזבל, אבל בין לבין יש פה מלא לכלוך".

"גם מטיילים שהביאו איתם שקיות שמים בהן את האשפה, אבל הם משאירים אותן בשטח כי אין מספיק פחים", הוסיף. "מסוכת המציל אני רואה 700-600 מטרים של חוף מכל צד של הסוכה. בצד אחד אני רואה שאין בכלל פחים ובצד השני אני רואה פח אחד בלבד", הדגיש.

ניקיון חוף מפרץ אמנון, הכינרת. 26 באפריל 2016. רשות הכינרת, מערכת וואלה! NEWS
"גם מטיילים שהביאו איתם שקיות משאירים אותן בשטח". איסוף זבל בחוף מפרץ אמנון, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, רשות הכינרת

יעל סלע, מנהלת אגף חינוך והסברה ברשות ניקוז כינרת, סיפרה כי חלה דווקא מגמת שיפור בכל הנוגע לאיסוף הזבל בחופים. "ערימות הזבל זה דבר שמצד אחד לא מפתיע אותנו, אבל מצד שני מעורר אצלנו דווקא אופטימיות כי הערימות הללו מצטמצמות משנה לשנה", ציינה. "חשוב להבהיר שלא כל חופי הכינרת מלוכלכים. הרבה פעמים מראים תמונות של חוף מטונף שנראה זוועה, וכולם קופצים למסקנה שכל החופים נראים ככה, אז זה לא כצעקתה".

סלע הוסיפה כי "חשוב להדגיש שיש הרבה חופים נקיים, מסודרים ומה שמראים בתמונות זה היוצא מן הכלל ולא הכלל. מבלי להמעיט בערך התמונות, במהלך החג אנחנו מפעילים מערך מאוד גדול של צוותי ניקיון שלא נותנים לאשפה להיערם לממדים בלתי אפשריים".

לדברי סלע, ברשות פועלות שתי זרועות העוסקות בנושא. "אחת עוסקת בפיקוח ובאכיפה והשנייה בחינוך ובהסברה. בשתי הזרועות הללו אנחנו לא מתפשרים. צוותי הסברה פרוסים בכל חופי איגוד ערים כינרת, עוברים אוהל אוהל, משפחה משפחה, חבורה חבורה, יוצרים שיח עם האנשים ומגייסים אותם לקחת אחריות על מה שקורה בסביבת האוהל שלהם".

(עדכון ראשון: 22:14)

תיעוד הלכלוך בכנרת בחג הפסח. ספק 500
טינופת בכינרת/ספק 500
ניקיון חוף מפרץ אמנון, הכינרת. 26 באפריל 2016. רשות הכינרת, מערכת וואלה! NEWS
"משכנעים אנשים לקחת אחריות". חוף מפרץ אמנון/מערכת וואלה! NEWS, רשות הכינרת
נופשים בכנרת. רשות כנרת, רשות הטבע והגנים
נופשים בכינרת, היום/רשות הטבע והגנים, רשות כנרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully