וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו שלנמלים יש מקומות קבועים על סירת ההצלה

30.4.2016 / 6:35

לא סתם אומרים לנו ללמוד ממנה: מחקר חדש מחזק את מה שכבר ידענו על נמלים - שהן חרוצות וחכמות יותר מאיתנו. חוקרים טוענים שכשנמלים בונות רפסודה בגופן כדי לשרוד שיטפונות - הן עושות זאת באותו הסדר, כשלכל נמלה תפקיד ומקום מוגדר מראש. צפו בניסוי המהפנט

Univ. of California, Riverside

הידעתם? בעת שיטפונות, ישנן נמלים הנוהגות לבנות "סירות הצלה" מגופן ולכך להגדיל את סיכויי ההישרדות שלהן. במחקר שבוצע ב-2014 נמצא שהנמלים מציבות את הנמלה בעלת הערך הגבוה ביותר בקן - המלכה - בבסיס הסירה ומצילות אותה. כעת, אותם חוקרים עלו על תגלית אפילו יותר מפתיעה: לא מספיק שהנמלים מצליחות לבנות רפסודה מגופן ולצוף להן במקרי אסון - יש להן גם מקומות קבועים שהוקצו להן במבנה הרפסודה וביכולתן לזכור את מקומן גם כשיגיע מבול נוסף בשלב מאוחר יותר. המחקר מראה שכמו בני האדם, גם הנמלים מחלקות משימות ביניהן ופועלות יחד במצבי חירום. תמיד ידענו.

צוות חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, ריברסייד, התמקדו בנמלים מזן "פורמיקה סלזי". הם צבעו אותן כדי שיוכלו לעקוב אחר המיקום שלהן וחשפו אותן בפני שני שיטפונות רצופים. הנמלים התקבצו במיקום זהה בשני השיטפונות ומעבר לכך - קבוצה של נמלים צעירות דאגה "לפקח" על מיקום הנמלים ברפסודה ולתקנן במידת הצורך. החוקרים הופתעו שעזרתן של הנמלים הצעירות בשיטפון הראשון השפיעו על התנהגותן של הנמלים גם בשיטפון השני, ללא התערבותן של הנמלים הצעירות.

נמלים על רפסודה. צילום מסך
יש לנו מה ללמוד על עבודה צוות/צילום מסך

"הרפסודות המשוכללות האלה הן חלק מהדוגמאות הויזואליות המהממות ביותר של שיתוף פעולה בין נמלים", אמרה ג'סיקה פרסל, עוזרת פרופסור באוניברסיטת קליפורניה. "הם פשוט מגניבים. מרגש לראות איך הם עובדים בקורדינציה בבניית המבנים האלה". המחקר, שפורסם בכתב העת "מדע הטבע", חשף גם שנמלים פועלות ממקמות את הצאצאים הפגיעים בבסיס הרפסודה, כשהם משתמשים ביתרון הציפה שלהם כדי ליצור רפסודה יציבה ולאפשר לקבוצות להישאר ביחידות מלוכדות במהלך שיטפונות. נמלים פועלות וצעירות הציגו יכולת הישרדות גבוהה, מה שמעיד שהימצאותן בבסיס הרפסודה אינו קטלני כפי שסברו חלק מהחוקרים.

החוקרים מקווים שהגילויים החדשים יעזרו לענות עם שאלות ביולוגיות אבולוציונליות רחבות כמו מדוע בעלי חיים מסוימים חיים בסביבה מסוימת ואחרים לא. אנחנו ממש נשמח להיות נמלה בגלגול הבא שלנו.

עוד באותו נושא

עבודת נמלים: מופע השמדה מרהיב של נמלים נגד זר פרחים

לכתבה המלאה

עוד בנושא:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully