וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על פארק הקישון: "לא ימכרו את הריאה הירוקה האחרונה שלנו"

25.4.2016 / 14:18

ארגוני הסביבה בחרו לציין את יום כדור הארץ בפארק הנמצא בלבו של מאבק עם המשרד להגנת הסביבה. ברשות הנחל רואים במהלך כניעה של השר גבאי לחברת נמלי ישראל, אך הוא מתעקש: עדיף 160 דונם מכלום

צילום: אדריאן הבשטיין, עריכה: נאביב אירגז

בישראל מציינים היום (שני) את יום כדור הארץ, שנועד להעלות את המודעות לסוגיה של הגנת הסביבה. יום כדור הארץ, שצוין ברחבי העולם כבר ביום שישי האחרון, אך נדחה בישראל בשל חג הפסח, מצוין היום באירוע רשמי בפארק נחל הקישון שבמפרץ חיפה. לא במקרה בחרו ארגוני הסביבה לקיים השנה את האירוע בפארק נחל הקישון. במהלך השנה החולפת הפך הקשר בין זיהום האוויר לתחלואה במפרץ חיפה לאחד הנושאים המרכזיים על סדר היום הציבורי. עם זאת, אין זו הסיבה היחידה לבחירת המקום: בימים אלה מתנהל מאבק סביבתי מאוד לא שגרתי נגד המשרד להגנת הסביבה, בשל הסכמתו לצמצם את השטח המיועד לפארק הקישון בשני שלישים מבלי לשתף את אנשי המקצוע המוסמכים לכך ברשות נחל הקישון או להתייעץ עמם.

שיאו של המאבק נגד צמצום הריאה הירוקה היחידה של מפרץ חיפה נרשם בימים האחרונים, כשהיועץ המשפטי של רשות נחל הקישון, עו"ד אלכסנדר בנר, שיגר מכתב חריף לראש עיריית חיפה יונה יהב ולמנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה שלמה כץ. "התעלמות מעמדותיה של רשות הנחל והדרתה מתכנון תכניות בשטח הנתון לסמכותה – יש בכך לדעת הנהלת הרשות משום התרסה נגד כוונת המחוקק, אשר הקים גוף מקצועי ייעודי שירכז בידיו את הטיפול בשיקום הנחל", כתב עו"ד בנר.

עוד ידיעות טבע ואיכות הסביבה:
ישראל חתמה על הסכם האקלים באו"ם - אך תמשיך לזהם את האוויר
האחראי על אכיפת הזיהום יוגבל בעיסוק במפעלים המזהמים ביותר בארץ
פעילי סביבה חוששים: חופי הקריות בסכנה - החול נסוג אחורה

הוא ציטט מתוך צו של המשרד להגנת הסביבה הקובע כי הגופים החברים ברשות הנחל "לא ינקטו פעולה העשויה להשפיע על הנחל", אלא בתיאום מראש עם רשות הנחל ועל דעתה. "לא יכול להיות ספק כי הכוונה לקדם תכנית לפארק שלא על דעתה והסכמתה של רשות הנחל, יש בו כדי הפרה ברורה של הוראות החוק הנ"ל, שאותו יזם המשרד להגנת הסביבה עצמו", קבע עו"ד בנר.

"צמצום שטח הפארק - טעות בסיסית מבחינה אקולוגית"

תחילתו של המאבק לפני כשלושה חודשים, כאשר נדהמה הנהלת רשות נחל הקישון לגלות כי השר להגנת הסביבה נענה לבקשת חברת נמלי ישראל לצמצם דרמטית את השטח המיועד לפארק. בתחילה היה הפארק אמור להשתרע על שטח של 1,200 דונם. בעקבות מאבקים מצד בעלת הקרקע, חברת נמלי ישראל, שטענה כי היא זקוקה לשטחים לטובת הקמת מתקנים לוגיסטיים שישמשו עורף לנמל, צמצמו את השטח המיועד לפחות ממחצית – 586 דונם. ב-2011 התקיים טקס חגיגי להנחת אבן הפינה של הפארק במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר להגנת הסביבה בשעתו, גלעד ארדן. אלא שלפני כחודשיים גילו ארגוני הסביבה כי בעצה אחת עם חברת נמלי ישראל ועיריית חיפה, הסכים השר הנוכחי אבי גבאי לצמצם את השטח המיועד לתכנית ל-160 דונם בלבד.

"הופתעתי (בלשון המעטה) כשהובאה לידיעתי התכנית החדשה לפארק מורד נחל הקישון, הגורעת כשני שלישים משטחו שהוסכם ואושר על ידי המשרד להגנת הסביבה ונחנך ברוב טקס בנוכחות ראש הממשלה והשר להגנת הסביבה", כתב היועץ האקולוגי הראשי של הרשות, פרופ' אביטל גזית, בחוות דעת לפני כחודשיים. על פי פרופ' גזית, סקרים אקולוגיים שנערכו במקום מעידים על קיומם של בתי גידול ומיני צומח נדירים ביותר, המצדיקים שמירה מיוחדת על מרחב הפארק. לצורך כך, לדבריו, נדרש שטח נרחב שיכלול הן אזור להתפתחות חי וצומח והן שטח להנאת הציבור. "אני תמה כיצד התקבלה החלטה לצמצם את שטח הפארק ללא התייעצות עם אנשי מקצוע," הוסיף פרופ' גזית בחוות הדעת. "אני יכול להניח שהרצון לקדם את פיתוחו של הפארק ללא דיחוי נוסף הוביל להחלטה שגויה שמוטב פארק קטן עכשיו מפארק גדול בעתיד. מנקודת ראות אקולוגית, זו טעות בסיסית".

פארק הקישון, מבט לכוון דרום מזרח. משמאל בתי העיר נשר מימין שכונת נווה שאנן בחיפה. Hanay, אתר רשמי
מ-586 דונם ל-160. פארק נחל הקישון/אתר רשמי, Hanay

עם תחילת המאבק הפנתה ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) שאילתה בנושא לשר גבאי. "מתוקף מה מגבש המשרד כעת הסכם עם חברת נמלי ישראל על 160 דונם בלבד לשטח הפארק, ומיהם הגורמים המעורבים בהחלטה המתגבשת?", שאלה ח"כ כהן פארן. השר גבאי טען כי העיסוק בפארק נמשך שנים ארוכות, אך עד כה לא נעשה דבר. "אני יכול להמשיך בתפקידי ולא לעסוק בזה בכלל, ולא יקרה כלום. אבל אני מעדיף שיהיה פארק של 160 דונם. אז במקום להגיד יופי, מצוין, סוף סוף מזיזים את הדבר הזה מהבוץ שהוא תקוע בו, עוד פעם שאלות".

השר גבאי התייחס גם לטענה שקיבל את ההחלטה ללא התייעצות עם אנשי רשות נחל הקישון. "אני מאמין בזה שאם עשר שנים או יותר יש רשות ואין פארק, כנראה האסטרטגיה לא כל כך טובה. בסוף יש מבחן תוצאה לדברים האלה. לכן, כשבאה אליי עיריית חיפה, יחד עם חברת הנמלים, והן אמרו: 'אנחנו מוכנים גם פארק של 160 דונם, זה פארק יפה, זה פארק טוב', אמרתי: 'בואו, קדימה הפועל, בואו נעשה את זה. בואו נשאיר לעצמנו אופציה להרחיב את זה בהמשך, כלומר לא נעשה דבר שהוא בלתי-הפיך ונתקדם'. יותר טוב מלהמשיך לדון בפארק שלא יהיה בעוד עשר שנים".

אירועי יום כדור הארץ בפארק נחל הקישון. מגמה ירוקה, מערכת וואלה! NEWS
לא במקרה המקום נבחר/מערכת וואלה! NEWS, מגמה ירוקה
"לתושבי חיפה מגיע רק מכלי אחסון לדלקים? זיהום אויר ותחלואה?"

אביהו האן, חבר הנהלת רשות נחל הקישון ויו"ר סיעת הירוקים בעיריית חיפה, כינה את השטח שנותר בסופו של דבר "כבשת הרש" והדגיש כי ימשיך להיאבק על הפארק. "לא נאפשר למכור את הריאה הירוקה האחרונה של תושבי חיפה לחברת נמלי ישראל", אמר האן. "מדוע פארק הירקון, המשתרע על קרוב ל-4,000 דונם, פותח לתושבי תל אביב? מדוע התכנית להקמת פארק נחל באר שבע עתידה להתפרס על שטח של 5,300 דונם? מדוע לפארק אריאל שרון הוקצו 8,000 דונם? האם לתושבי חיפה מגיע רק מכלי אחסון לדלקים והרחבת בזן? זיהום אויר ותחלואה? לא נוותר על סנטימטר ממה שהופקד בתכנית המתאר של חיפה".

מלשכת השר להגנת הסביבה אבי גבאי נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה פועל בימים אלה לגיבוש הסכמות לגבי פארק מורד הקישון יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים. ההסכם טרם גובש במלואו, אבל אנחנו קרובים לכך ופועלים להקמתו של פארק גדול, בשונה מהשנים האחרונות שבהן התכניות נשארו על הנייר. כמו כן, במסגרת ההסכם המתגבש אנו דורשים גם אופציות להגדלת הפארק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully