וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחראי על אכיפת הזיהום יוגבל בעיסוק במפעלים המזהמים ביותר בארץ

20.4.2016 / 11:20

מנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה, שלמה כץ, עסק בפיקוח על קבוצת בזן חרף חשש לניגוד עניינים. עקב חשיפת וואלה! NEWS בנושא, יוגבל עיסוקו בקבוצת המפעלים – הגדולה והמזהמת ביותר במחוז שבאחריותו. ח"כ אלהרר ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית

צילום: ערן גילברג עריכה: ניר חן

(ריאיון עם מנכ"לית עמותת "אזרחים למען סביבה" לאולפן וואלה! NEWS, בחודש שעבר)

מנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה, שלמה כץ, יוגבל בעיסוקו בנושאים הקשורים לקבוצת בזן, קבוצת המפעלים המזהמת ביותר בארץ. זאת בשל חשש לניגוד עניינים העולה מהעובדה שבת דודתו של כץ היא היועצת המשפטית של תשלובת המפעלים. בעקבות חשיפת וואלה! NEWS בנושא ניגוד העניינים, החלה המחלקה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה לערוך לכץ הסדר למניעת ניגוד עניינים עם קבוצת בזן. אלא שהמגבלות שיוטלו עליו במסגרת ההסדר עשויים למנוע ממנו לעסוק בחברה העיקרית שבתחום אחריותו.

מתוקף תפקידו כץ מנהל את כל תהליך הרגולציה של מפעלים מזהמים. בין היתר, הוא אמון על אכיפת עבירות זיהום, על פיקוח, על רישוי עסקים ועל מתן היתרי רעלים, ועליו להביע תמיכה או התנגדות לתכניות שמגישים הגופים המזהמים בוועדות תכנון ובנייה. בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי בת דודתו של מנהל מחוז חיפה, עו"ד מיכל מינצר, היא היועצת המשפטית של קבוצת בזן. ואולם, עובדה זו לא מנעה מכץ לפקח על קבוצת בזן ולאכוף עבירות בתחום הסביבה שביצעו במהלך שבע שנות כהונתו בתפקיד.

בחודש האחרון כץ אף ניהל שימוע לבכירי הקבוצה, בנוכחותה של בת דודתו, בשל עלייה ניכרת בפליטות המזהמים מהמפעלים, ובהם גם חומרים מסרטנים. אף שבתגובתו לחשיפה טען כץ כי כבר בתחילת השימוע הוא הודיע כי עו"ד מינצר היא בת דודתו וכי הוא יבדוק את נושא ניגוד העניינים, פרט מהותי זה אינו מופיע במסמך סיכום השימוע שעליו הוא חתום, יחד עם סמנכ"לית המשרד.

עוד על הזיהום במפרץ חיפה:
המשרד להגנת הסביבה: הוגבר הפיקוח על המפעלים במפרץ חיפה
דוח הזיהום בחיפה הוגש למשרדי הממשלה - ממצאיו יישארו חסויים
סערת הזיהום בחיפה: לראשונה - מפעל של בזן בסכנת סגירה

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
החברה העיקרית שבתחום אחריותו של כץ. בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

בתגובה לחשיפה בשבוע שעבר השיבו במשרד להגנת הסביבה כי מנהל המחוז "פועל על פי ההנחיות, ולא קיים ניגוד עניינים בפעולותיו". עם זאת, לוואלה! NEWS נודע כי רק אחרי הפרסום, שבע שנים אחרי שהחל לכהן כמנהל המחוז, החלה המחלקה המשפטית במשרד להגנת הסביבה לעבוד עם כץ על הסדר למניעת ניגוד עניינים עם קבוצת בזן, כפי שנדרש לעשות על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה לעובדי מדינה.

"הנושא מצריך בדיקה פלילית"

אתמול פנתה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה שזה יורה לפתוח בחקירה פלילית נגד כץ בחשד לניגוד עניינים. "חשש זה מעלה שאלות רבות. למשל, האם במשרד להגנת הסביבה ידעו על הקשר בעת מינויו של כץ או לא? כל אחת מהתשובות האפשריות מעלה בעיות אחרות", כתבה ח"כ אלהרר ליועץ המשפטי לממשלה. לדבריה, אם יתברר שיש ניגוד עניינים שלא דווח עליו כראוי, יש לבחון החלטות שהתקבלו בנושא בזן בשנות כהונתו של כץ, כמו ההחלטה לא לפתוח חקירה פלילית בנוגע לשריפה במפעל "גדיב" ב-2014 או מיעוט בדיקות פתע במתחם בזן, על פי ארגוני הסביבה.

במכתב, שהעתקים שלו נשלחו גם לפרקליט המדינה ולמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, הוסיפה ח"כ אלהרר: "לפי האמור בתחקיר, אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה פתח בבדיקה בנושא, אך נראה שנושא זה מצריך גם בדיקה פלילית ולא רק משמעתית". את המכתב חתמה במילים: "אבקשך להורות על פתיחת חקירה פלילית לעניין החשש לניגוד העניינים, מוטב מוקדם מאשר מאוחר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב של ח"כ אלהרר ליועץ המשפטי לממשלה בנושא כץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"לית עמותת אל"ס (אזרחים למען סביבה), ליאורה אמיתי, הצביעה על הבעייתיות בכך שכץ ימשיך לכהן בתפקיד אך יוגבל בעיסוקו בחברה מרכזית כמו בזן. "לא ייתכן שמנהל מחוז חיפה של המשרד לא יוכל לטפל בפעילות אכיפה כלפי מפעלי קבוצת בזן בגלל ניגוד עניינים – הרי זו קבוצת המפעלים המזהמת ביותר במחוז", אמרה אמיתי. היא מסרה כי פנתה לשר להגנת הסביבה אבי גבאי בבקשה להשעות את כץ מתפקידו וכי בכוונתה לפנות גם לפרקליט המדינה. "נחזור ונפנה ללשכת פרקליט המדינה, שכבר החלה בטיפול בפנייה קודמת שלנו, ונעביר אליהם את הראיות בתקווה שיעשו את כל הנדרש כדי לחשוף את מה שמסתמן כקצה קרחון של מחדל חמור ביותר, המשפיע על בריאותם של מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה".

אמיתי התייחסה גם לשאלה אם במשרד להגנת הסביבה ידעו על ניגוד העניינים לאורך כהונתו של כץ. "שלמה כץ מונה בשנת 2009 לתפקיד מנהל המחוז, כאשר בת דודתו היא היועצת המשפטית של בזן – קבוצת המפעלים הכי מזהמת במחוז שעליו הוא אמור לפקח. בעקבות החשיפה בוואלה! NEWS פניתי בימים האחרונים לכמה בכירים שניהלו את המשרד להגנת הסביבה באותה עת, כולם לא ידעו דבר על הקשר", היא טענה. "אם נכון הדבר שהנהלת המשרד לא ידעה על כך – מדובר לכאורה במרמה והפרת אמונים, גם כלפי הממונים וגם כלפי הציבור, כי במקביל שלמה כץ לא קידם אכיפה משמעותית נגד קבוצת בזן בתקופה הזו".

בתגובת משרד להגנת הסביבה סירבו לאשר או להכחיש את דבר עריכת ההסדר למניעת ניגוד העניינים במחלקה המשפטית של המשרד. "שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה, פועל על פי ההנחיות המשפטיות", נמסר בתגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully