וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך דיכאה "מפת החום" של צה"ל ושב"כ את גל הטרור

14.4.2016 / 17:00

"שם עושים פיגועים, כי שם יש יהודים". מפקדים בכירים למדו את דפוס הטרור, מיפו את מיקום בתי המחבלים והרכיבו בהתאם סט פעולות. מהפעלת מסתערבים דרך שיחות אזהרה והריסת בתים ועד פעולות מעקב ברשתות החברתיות - הצצה לדרך בה מערכת הביטחון מתמודדת עם המחבלים הבודדים

רא"ל גדי איזנקוט בביקור בתרגיל חטיבת השריון 401, 23 ביולי 2015. דובר צה"ל
צה"ל ושב"כ הצליחו להבין את מאפייני המחבל הבודד. הרמטכ"ל איזנקוט בתרגיל צבאי/דובר צה"ל

גל הטרור שהתפרץ באוקטובר 2015 נראה בתחילה כמעט בלתי ניתן לעצירה. כוחות גדולים של צבא ומג"ב נפרשו ברחבי הארץ ואזרחים נקראו להגביר ערנות, אך הקושי לאתר פלסטינים שקמו בבוקר, נטלו סכין ליד ורצו לדקור יהודים או לבצע פיגוע דריסה, היה עצום ולפרקים אף נראה כיוצא מכלל שליטה. כוחות צה"ל התקשו לתמרן ולאבטח 800 קילומטר של צירי תנועה ביהודה ושומרון, 126 יישובים וכ-450 כפרים פלסטינים.

תופעות חריגות כמו צעירים בני 15, מחבלות, פלסטינים ממעמד גבוה ובני 60 ומעלה שיצאו לבצע פיגוע, היקשו על הניסיונות של מערכת הביטחון לבנות פרופיל למחבל הממוצע. הזינוק בהיקף האלימות היה מהיר. בחודש ספטמבר 2015 התרחשו שישה פיגועים לעומת 56 בחודש אוקטובר של אותה שנה.

בתחילה ניסו בצה"ל ובשב"כ לשרטט את נתיבי התנועה של המחבלים ואת מוקדי הפיגועים השכיחים, כדי לרכז בהם את מאמץ הסיכול או לפחות להגיב להתרחשות במהירות הרבה האפשרית. "הצלחנו לבנות מפה ובה מוקדי פיגועים, ולהבין ש-50 אחוז מהסיכויים שאם יהיה פיגוע - זה יקרה שם. ובהתאם בנינו את המענה", מסביר קצין בכיר מפיקוד מרכז. 25 פיגועים ביישוב היהודי בחברון, 12 בצומת גוש עציון, 14 במרחב צומת תפוח ושכם, ו-14 במרחב עוטף רמאללה. בסך הכול התרחשו בגזרת יהודה ושומרון 55 פיגועי ירי, 85 פיגועי דקירה, ו-30 פיגועי דריסה, כשנתונים אלו לא כוללים את הפיגועים בתחומי הקו הירוק.

מפקדים בכירים שניסו להעמיק את ההתמודדות עם גל הטרור נסעו לבתי המעצר ושוחחו עם המחבלים שנותרו בחיים, כדי להבין את הסוגיה ללא מתווכים. "למה עשית שם את הפיגוע?", שאל קצין בכיר מפיקוד מרכז את המחבל בתא המעצר וזה השיב לו בפשטות, "שם עושים פיגועים, שם יש יהודים". תופעת החקיינות בלטה היטב בתחקירי הפיגועים. מחבל מחקה מחבל.

חיילי צה"ל בשכם, אוקטובר 2015. רויטרס
בתחילה, הקושי לעצור את המחבלים הבודדים היה עצום ולפרקים אף נראה כיוצא מכלל שליטה. חיילי צה"ל בשכם, אוקטובר 2015/רויטרס
השיח הפנימי העלה רעיון: להפעיל לחץ על התא המשפחתי והמרחב ממנו יוצאים המחבלים הבודדים. לא להסתפק רק בניסיונות סיכול בשטח באמצעות מחסומים ותגבור כוחות

בשלושת השבועות האחרונים חלה ירידה משמעותית בהיקף הטרור הפלסטיני - 17 אירועי טרור מהם שלושה פיגועי ירי, שישה פיגועי דקירה, שני פיגועי דריסה ושישה פיגועים נוספים של מחבלים שיצאו מיהודה ושומרון ובוצעו בעורף ישראל. אלה אפשרו לצה"ל לעצור רגע ולהבין כיצד הורכבה הנוסחה לצינון השטח שבער בחצי השנה האחרונה.

המאמץ של צה"ל והשב"כ לאתר פתרונות מסוג אחר הוביל אותם להרכיב את "מפת החום" - מפה בה סומנו בתי המחבלים. כל בית סומן כנקודה צהובה. "הצלחנו לעשות סדר בבלגן", הסביר השבוע קצין בכיר בפיקוד מרכז כשהוא מתבונן במסך שהקרין את אותה מפה.

ריכוז המחבלים הגבוה ביותר סומן בחברון והגיע ל-30. מקלנדיה והכפר עקב יצאו 17 מפגעים, מהכפר סעיר יצאו 12 מפגעים, עשרה מפגעים משכם ועשרה מקבטיה. מקומות רבים סומנו על המפה מהם יצאו מספר נמוך מחמישה. השיח הפנימי העלה רעיון: להפעיל לחץ על התא המשפחתי והמרחב ממנו יוצאים המחבלים הבודדים. לא להסתפק רק בניסיונות סיכול בשטח באמצעות מחסומים ותגבור כוחות במוקדי הפיגועים, אלא לפעול מודיעינית ומבצעית סביב ביתו של המחבל ובסביבתו הקרובה.

פיגועי הטרור מוינו לפי שלוש קבוצות מובהקות: טרור בהכוונה של ארגוני הטרור ובראשם חמאס, טרור עממי שכלל בקבוקי תבערה, יידוי אבנים והשתתפות בהפרות סדר, וטרור בהשראת מחבלים אחרים שכלל בעיקר את תופעת החקיינות בשילוב הסתה פרועה. ככל שחלף הזמן המודיעין של שב"כ היה ממוקד יותר ואפקטיבי מאוד.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
פיגוע דקירה בשער יפו שבירושלים 11 מרץ 2016. תצפית TPS
כל בית של מחבל סומן כנקודה צהובה, "הצלחנו לעשות סדר בבלגן", אמר קצין בכיר. מחבל נעצר לאחר שביצע פיגוע דקירה באזור שער יפו, מרץ 2016/תצפית TPS
בחדרי החקירות התברר האפקט העצום של הפעלת מסתערבים בקרב האוכלוסייה הפלסטינית, והאימה שמטיל מבצע שכזה על המפגינים

לדבריו של הקצין הבכיר הצליחו בשב"כ ובצה"ל "לתפור חליפות" שהותאמו למוקדי הטרור ולתופעות שהתפתחו בשטח. אחת התובנות המרכזיות הצביעה על כך שהרג מפגינים פלסטינים במהלך הפרת סדר אלימה מייצרת אווירה אלימה, גוררת אחריה נקמה, הסתה ולאחר מכן הפרות סדר אלימות נוספות. לכן הועברו אל השטח הנחיות לצמצם עד כמה שניתן את הירי בהפגנות אלימות. במקרים בהם זוהו חמושים היורים בחסות ההפגנה, השיבו כוחות צה"ל באש מדויקת. רוב ההפגנות הידועות מראש תועדו באמצעות צילום מקצועי. תמונות של מסיתים מרכזיים ואלימים נערמו על שולחנות רכזי שב"כ, שמיהרו לאתר אותם ולהביא למעצרם. במקרים מיוחדים פעלו מסתערבים ממשמר הגבול (ימ"ס איו"ש) ויחידת דובדבן בתוך ההפגנות והביאו למעצרים בזמן אמת. חלק מהמעצרים דלף אל התקשורת וחלק מהם לא נחשף עד היום.

בחדרי החקירות התברר האפקט העצום של הפעלת מסתערבים בקרב האוכלוסייה הפלסטינים, והאימה שמטיל מבצע שכזה על המפגינים. אך נקודות נוספות הועלו מהחקירות. תמונות גופות המחבלים שרועות על הקרקע כשלצדן הסכין היוו בסיס לתסיסה, הסתה וקריאה לנקמה. צה"ל ניסה, בחוסר הצלחה, למנוע את דליפת תמונות הגופות שצולמו בשטח.

מסתערבים עוצרים פלסטיני במהלך הפרות סדר בבית לחם  6 בנובמבר 2015. רויטרס
תמונות של מסיתים מרכזיים ואלימים נערמו על שולחנות רכזי שב"כ. מסתערבים עוצרים פלסטיני בבית לחם, נובמבר 2015/רויטרס
"לא מיהרנו להפעיל מנופי לחץ בכל מקום. הכול נעשה עם המון מחשבה. הכי קל זה להפעיל כוח. השאלה היא איך אתה מפעיל אותו כדי שיהיה אפקטיבי"

השלב השני של המענה כלל פעילות התקפית במרחב הבית של המחבל. בצה"ל קוראים לכך "מודל הכפר סעיר". כפר פלסטיני בגזרת חברון המונה כ-20 אלף תושבים שממנו יצאו 12 מחבלים בחצי השנה האחרונה, מרביתם מאותו בית ספר. כוחות צה"ל הטילו כתר על הכפר ואפשרו בעיקר כניסה אליו ולא יציאה, נעצרו חשודים בהסתה ופעילות טרור, נשללו היתרי עבודות בישראל או ביהודה ושומרון לקרובי משפחתו של המחבל, בוצעו שיחות אזהרה לבני המשפחה ומוקדי הכוח במרחב, כוחות הביטחון נכנסו לבתי הספר בשיתוף פעולה של המנהלים והוחרמו סכינים כולל פעילות מרתיעה. המודל, שהצליח להחזיר את השקט לסעיר ולהוריד את גובה הלהבות, הועתק למוקדים נוספים לפי "מפת החום".

"לא מיהרנו להפעיל מנופי לחץ בכל מקום. הכול נעשה עם המון מחשבה. הכי קל זה להפעיל כוח. השאלה היא איך אתה מפעיל אותו כדי שיהיה אפקטיבי", הסביר הקצין הבכיר. מתחילת גל הטרור נהרסו 13 בתי מחבלים. בפיקוד מרכז טוענים כי ההרס מייצר הרתעה, ולראיה מציגים את האירועים בהם הסגירו בני המשפחה את בנם המחבל מחשש שיהרסו את בתיהם, ובשל הרצון לשמור על חיי הילד.

השלב הבא היה לאחד פעילות מודיעין ברשתות החברתיות, כדי לאתר מפגעים פוטנציאליים שהצהירו על כוונתם לבצע פיגועים או כאלה שהסיתו לפיגועים. היו כאלה שקיבלו שיחת אזהרה בטלפון והיו צעירים שנעצרו בבתיהם באישון לילה. צוותי הפעולה המשותפים לצה"ל ולשב"כ מניבים גם היום התרעות על ביצוע פיגועים.

צה"ל הרס בית מחבל בשועאפט - הפלסטינים החלו לבנות אותו מחדש. דובר צה"ל
המשפחות הסגירו את בניהם מחשש שביתם ייהרס. הרס בית מחבל בשועאפט, דצמבר 2015/דובר צה"ל

דגש הושם על פעולות למניעת הסתה, כשכוחות הצבא מלווים בקציני מנהל אזרחי פשטו על תחנות רדיו בהם התבצעה הסתה, בתי דפוס שהפיצו כרוזים, ובמקרים חריגים גם על אוניברסיטאות ומכללות. השלב הסופי היה חיזוק ההרתעה באמצעות החרמת ציוד שסייע לטרור כמו כלי רכב, אמצעי לחימה ומאמץ לאתר כספים שמניעים את מערכת ההסתה. מתחילת 2016 אותרו 107 כלי נשק וקרוב ל-600 אלף שקל ששימשו לכך.

העיסוק במחבלים הבודדים גרם לצבא להתבונן גם פנימה, אל שורות הלוחמים בשטח, שתורגלו באמצעות סימולטור לפצח דילמות מגוונות לפני הכניסה לפעילות הביטחון השוטף. כלבים הוצבו במוקדי חיכוך והוגדרו כמכפילי כוח בשל ההרתעה שיצרו. כמו כן, עיבו את מערך מצלמות האבטחה במוקדים רבים ובצירים המרכזיים.

למרות הדעיכה בטרור הבודדים, מזהירים בצה"ל כי הסיר הפלסטיני שוב עומד להגיע לסף רתיחה, ויש סיכוי גבוה להתפרצות מחודשת של אלימות על רקע עליית יהודים להר הבית במהלך חג הפסח. ההערכות הן שגם בתקופת חג הרמדאן לא יהיה שקט. הדרשנים במסגדים מתמחים בחיבור דת האסלאם והר הבית למלחמה ביהודים. אם תתחדש האלימות ובהיקף רחב, תעמוד "מפת החום" למבחן נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully