וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: בני אדם הפכו למונוגמים בשל התפשטותן של מחלות מין

צוות חוקרים מגרמניה ומקנדה טוען כי אבותינו החלו להתמסד לאחר המהפכה החקלאית, אז הם החלו לגור ביישובי קבע שהיו נתונים בסכנה בשל תפוצתן של המחלות בקרב האוכלוסייה

האדם הקדמון מבשל עם אש. ShutterStock
חיים פוליגמיים היו נפוצים לפני המהפכה החקלאית/ShutterStock

במרוצת השנים נפוצו כמה תיאוריות סביב הפיכתם של בני האדם ליצורים מונוגמיים, בשונה מרוב בעלי החיים האחרים. בין היתר, הוזכרו סיבות כמו מוסר, דת ואפילו אהבה. ואולם, מחקר חדש שפורסם אתמול (שלישי) טוען כי הנזק שגרמו מחלות המין שכנעו את אבותינו הקדמונים להתמסד.

מחקר גרמני-קנדי מצא כי מחלות המין היו נפוצות בקרב קבוצות גדולות של בני אדם שהתגוררו בכפרים, בעיירות ובערים שקמו לאחר המהפכה החקלאית, ששינתה את אורח חייהם. ללא בקרה, התפשטותן של מחלות יכול לפגוע בפוריות ולצמצם את קצב הריבוי הטבעי של האוכלוסייה. אותו צמצום הוביל את בני האדם לחשוב מחדש על התנהגותם המינית וכך התפתחו הקודים החברתיים של ימינו.

החוקרים פיתחו שיטה מתמטית סביב הדמוגרפיה של אוכלוסיית הציידים-לקטים הקדומה ועל תפוצת מחלות המין בקרבם. הם השתמשו בה כדי "להראות כיצד מחלות מין באזורי מגורים צפופים הובילו ליצירתה של מונוגמיה כפויה". לפי צוות החוקרים, בקבוצות קטנות שמנו עד 30 פרטים, התפרצות מחלות מין היא בדרך כלל קצרת מועד. זאת הסיבה האפשרית, לטענתם, לכך שקבוצות קטנות, הן בתקופה הקדומה והן כיום, הן לעתים פוליגמיות.

עם זאת, ראש צוות המחקר, כריס באוץ' מאוניברסיטת ווטרלו שבקנדה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי המחקר לא בהכרח מצביע על כך שאם כיום יימצאו תרופות לכל מחלות המין, הנישואים יחלפו מהעולם. "החברות המודרניות מורכבות יותר וככל הנראה יש יותר מהסבר לאחד לתופעת המונוגמיה הכפויה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully