וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפעל חיים": אחרי 16 שנות פעילות גמ"ח שמלות הכלה צפוי להיסגר

13.4.2016 / 17:58

בית הדין הרבני הורה לסגור מיזם שסיפק שמלות כלה למשפחות מעוטות יכולות בבית כנסת בתל אביב. יעקב אטלס, מפעיל המיזם, טוען כי ההחלטה נובעת מבקשת הנאמנים שמנהלים את הבניין: "רוצים לעשות בו אירועים". הנאמן: "לא שולמו דמי שכירות"

בית הכנסת זכור לאברהם, תל אביב. אפריל 2016. מגד גוזני
"בניין בית הכנסת היה רעוע ומוזנח ובשנים האחרונות". בית הכנסת/מגד גוזני

במשך 16 שנים עמד יעקב אטלס בראש עמותת "יד אברהם" שבאמצעותה הפעיל בבית כנסת בתל אביב גמילות חסדים (גמ"ח) ובו מבחר של כ-300 שמלות כלה ואביזרים נלווים לליל הכלולות. אלפי כלות בעיקר חילוניות ממשפחות מעוטות יכולת נהנו מהמבחר הגדול ללא תשלום. עם השנים הפך המיזם של אטלס ל"מפעל חייו", אולם כעת מרחפת עליו סכנת סגירה בגלל החלטת בית הדין הרבני האזורי בעיר.

הגמ"ח הפועל בבית הכנסת שממוקם בסוף שוק הכרמל העמיד לרשות כלות מיועדות מבחר גדול של שמלות כלה ואביזרים נוספים. חלק מהשמלות נרכשו בידי אטלס ואשתו, חלקן נתרמו על ידי מעצבים ואחרים. העמותה פועלת ללא מטרות רווח ועל הכלה להצטייד רק בפיקדון בסך 800 שקלים וב-200 שקלים במזומן, המוחזרים לה לאחר שהשמלה שבה ללא נזק מניקוי יבש. היא נוסדה להנצחת שמו של אחיו של יעקב אטלס, אברהם.

לפי החלטת בית הדין, אטלס ייאלץ לפנות את השטח שבו הוא משתמש בתוך שטח בית הכנסת תוך שבועיים. לבקשת וואלה! NEWS סירבה הנהלת בתי הדין הרבניים להעביר את ההחלטה בנושא, אך לטענת אטלס, "הדיינים חרצו את הגורל לפני שהם שמעו אותי בכלל. הם אמרו שלא יכול להיות גמ"ח של שמלות כלה בתוך בית כנסת".

עוד בוואלה! NEWS:
ריבלין בביקורת מרומזת על שקד: "אי אפשר ללהק שופטים כתכנית כבקשתך"
מנהלת מחלקת יולדות בהדסה הר הצופים: "בוודאי שנאשר הפרדה מאתיופית"
תמונה חדשה חושפת: ג'יהאד מורנייה היה בצוות האבטחה של נסראללה

יעקב אטלס, עמותת "יד אברהם". תל אביב אפריל 2016. מגד גוזני
""הדיינים חרצו את הגורל לפני שהם שמעו אותי בכלל". אטלס/מגד גוזני

הבעיה בנכס התעוררה כשלפני חצי שנה מונו נאמנים לנהל בפועל את בית הכנסת, לאחר שבשנים האחרונות הועבר הניהול לרשם ההקדשות בעקבות מותו של האדם שבית הכנסת היה בבעלותו. "עד שהם הגיעו, הייתי משתמש בשטח ושילמתי שכירות סמלית רק שנתיים מתוך כל השנים. מאז שהם הגיעו, הם אמרו לי שאני צריך לפנות את המקום כי הם משפצים את בית הכנסת ורוצים להשתמש בשטח הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

נאמן המנהל את בית הכנסת: "בחורות מתפשטות בבית כנסת"

שמעון הלוי, אחד הנאמנים שמנהל את בית הכנסת, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "בניין בית הכנסת היה רעוע ומוזנח ובשנים האחרונות אף אחד לא התפלל שם. אנחנו נכנסנו כנאמנים לפני חצי שנה כדי לעשות קידוש השם. פניתי ליעקב אטלס ואמרתי לו שאנחנו הולכים להחזיר עטרה ליושנה ואצטרך את השטח בחזרה. בכוונתי להשקיע שם למעלה ממיליון שקלים ואם נוכל לסיים ולהיפרד יפה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמלות הכלה בגמ"ח של אטלס, 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כשרצו להתחיל את השיפוצים בפועל הוא (אטלס, י"א) קילל ושיקר ולא הסכים", טען הלוי. "הוא שילם דמי שכירות רק שנתיים, מ-2003 עד 2005, אף אחד לא דרש ממנו כספים רטרואקטיבית על הזמן שבו הוא לא שילם שכירות. אנחנו רק רוצים לבנות את בית הכנסת ולשפץ אותו". לשאלה כיצד המקום פעל עד כה ולאף אחד לא הפריע הדבר או איך שלא נתנו לאטלס מקום חלופי, השיב הלוי: "אם מתפשטות בחורות בתוך בית כנסת, נראה לך שאפשר לתת להם בית כנסת חלופי? איך בית כנסת ייתן דבר כזה? בגלל זה הבית כנסת נסגר בתקופה האחרונה", הוסיף.

"נגרמה לי עוגמת נפש", טוען אטלס. "כואב לי שזה הולך להיסגר בצורה כזו. חיפשתי במשך תקופה ארוכה מקום נוח ולא מצאתי. אנחנו גם לא מרוויחים כסף, לא מקבלים אגורה. אם יש לנו תרומות אנחנו מעבירים אותם למחלקת הרווחה בעיריית תל אביב שתורמת הכסף לנזקקים. התחושה היא שתולשים לי משהו מהגוף. אם במשך 15 שנים זה התנהל בצורה מופתית, מה קרה פתאום".

הפוסט על סגירת העמותה שעלה בפייסבוק:

פוסט בנושא, שפורסם בימים האחרונים ברשתות החברתיות, זכה לעשרות תגובות, לייקים ושיתופים. רבים מהגולשים אף הביעו ביקורת קשה על בית הדין והנאמנים שמנהלים את בית הכנסת בכך שלא מצאו פתרון חלופי או הותירו את הגמ"ח בשטח שבו התנהל בשנים האחרונות.

"הם אמרו לי שהם מתכוונים להקים שם אולם שישמש את האירועים של מתפללי בית הכנסת", סיפר אטלס. לכך הגיב הלוי: "יהיו לנו בריתות של מי שרוצה. אפילו אתה". לשאלה אם האירועים יהיו בתשלום, השיב הלוי: "מה שתרצה, תתרום לבית הכנסת כמו בכל בית הכנסת. ההחלטה לסגור את המקום זו החלטה של בית הדין. אם אתה מאמין בבית הדין זו האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully