וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלת מחלקת יולדות בהדסה הר הצופים: "בוודאי שנאשר הפרדה מאתיופית"

בדיון מיוחד סביב תחקיר מדיניות בתי החולים, הודתה פרופ' דרורית הוכנר כי המוסד הרפואי מאשר בקשות החולים להפרדה: "נענים ככל האפשר". ח"כ עאידה תומא סלימאן תקפה את סמוטריץ' ואשתו: "יכולה להיות מורה לתורת הגזע"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: אביב אירגז

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), תקפה אתמול (רביעי) את תגובותיהם של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ואשתו לתחקיר של רשת ב' על ההפרדה בין יולדות יהודיות וערביות בבתי חולים. "היא יכולה להיות מורה לתורת הגזע", אמרה בדיון מיוחד של הוועדה בנושא.

בשבוע שעבר הגיב סמוטריץ' לתחקיר ואמר כי הפרדה בין נשים ערביות ליהודיות לאחר הלידה הוא מעשה לגיטימי ולא גזעני. "אשתי ממש לא גזענית, אבל אחרי לידה היא רוצה לנוח ולא את החפלות ההמוניות המקובלות אצל משפחות היולדות הערביות", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

לקריאה נוספת:
לא להסתפק בגינויים: זה לא אחראי להשאיר את סמוטריץ' בכנסת | דעה
סמוטריץ' כינה את הרצוג "ילד כאפות שמנסה לשחק אותה גבר" - והתנצל

ח"כ בצלאל סמוטריץ', ירושלים. 15 במרץ 2016. ניב אהרונסון
"צורות אחרות של גזענות". סמוטריץ'/ניב אהרונסון

סלימאן אמרה אתמול בדיון כי התגובות לכתבה חושפות את הגזענות בחברה הישראלית. "התגובות על הכתבה, בעיקר מח"כ סמוטריץ' ומאשתו, שדיברה על 'הרגע הטהור' שהיא לא רוצה שיזוהם בידיים ערביות", מזעזעות לא מפתיעות. לדבריה, "אני מבינה שיש צורות אחרות של גזענות, ועוד אנשים הדורשים שלא יטפלו בהם ערבים".

לדבריה, בתי החולים צריכים להיות דוגמה ומופת לחיים משותפים. "הנושא עור סערה בימים האחרונים, ואני מברכת על קיומה של ישיבת החירום למרות שהכנסת בפגרה. אני מברכת את ח"כ ג'מאל זחאלקה, אחמד טיבי, יוסף ג'בארין, עבד אל-חכים חאג' יחיא, רופאים, מנהלי בתי חולים, ונציגי הארגונים. תופעת ההפרדה בין יולדות עולה לדיון לא בפעם הראשונה, גם בכנסת ה-12 זה עלה. בתי החולים הם לא המקום היחידי שמתקיימת בו אפליה, אבל כל הזמן שביקשו לתת דוגמה על דו-קיום, פנו לבתי החולים, ולא במקרה. המערכת הזו אכן יכולה להיות אי של שפיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טיבי: "דברי סמוטריץ' נשמעים טוב יותר בגרמנית"

תומא סלימאן הזמינה את הכתבת שפרסמה את התחקיר, דקלה אהרון שפרן, לדבר בפני חברי הוועדה והנוכחים. "אני חושבת שחשפנו תופעה שקיימת בכל בתי החולים, ולשים אצבע על הפער בין המדיניות הרשמית בנושא למציאות בשטח, שאומרת כך - יש הפרדה בין יולדות יהודיות וערביות, גם על רקע בקשות וגם א-פריורית. מפרידים מראש. יכול להיות שזה טוב או לא טוב, אך ודאי שחייבים לחשוף זאת. היו תגובות מאזרחים שאמרו: 'אנחנו רוצים להיות עם אנשים כמונו, מה אתם רוצים?' והיו גם תגובות שאמרו שהם מתנגדים לזה. ואז הגיעו ההתבטאויות של סמוטריץ' ושמו את זה במקום אחר. חשוב לשאול את עצמנו מה אנחנו רוצים בעניין", אמרה.

אחריה דיבר ח"כ טיבי, שביקש להודות לכתבת. "יכול להיות שזו 'כתבת השנה'. אנחנו נדרשנו לנושא ההפרדה לפני ארבע שנים, וגם אז דיברנו על כך. מאז, למרות הנחיות רשמיות של המשרד שאוסרות על ההפרדה, התופעה לא פגה, אלא לפי הדיווחים, רק התגברה. במחלקות יולדות רבות מפרידים, ורבים בציבור היהודי אומרים: 'זו לא גזענות, אנו רוצים להיות, לא רק בבתי היולדות, עם אנשים שדומים לנו'. אך גם ההסבר הרך הזה הוא גזעני".

לדבריו, חבר הכנסת מהבית היהודי הוא הדוגמה שמעידה על הכלל. "אני מודה לח"כ סמוטריץ' ששם ראי מול החברה הישראלית. סמוטריץ' 'השתין מהמקפצה', בפומבי, ודיברר את אשתו לפני שהיא דיברה על 'הרגע היהודי הטהור'. כנראה ששניהם לא קראו היסטוריה יהודית. כדאי שיחקור את מקור המלים האלו, שנשמעות יותר טוב בגרמנית.

"אחרי שהמרוקאים אמרו לו: 'מה אתה רוצה? גם אנחנו עושים חפלות", הוא אמר להם: 'אל תתנו לקשר ביניכם לבין הערבים'. גם אני לא חובב גדול של רעש, אבל תקנות רעש צריכות להיות מיושמות על כולם. סמוטריץ' לקח את זה למקום של 'הערבים מלוכלכים, רועשים וכו'", הוסיף.

מנהלת מחלקת יולדות: "מתחשבים גם בבקשה לא להיות ליד יולדת אתיופית"

פרופ' דרורית הוכנר, מנהלת מחלקת נשים ויולדות בבית החולים הדסה הר הצופים, ייצגה את המוסד הרפואי בוועדה. כשנשאלה על ידי ח"כ גרמן אם הייתה נעתרת לבקשה שמיילדת אתיופית לא תטפל באישה מסוימת, השיבה הוכנר: "אנחנו נענים ככל האפשר".

ח"כ ג'בארין הקשה עליה: "לא ענית לי על השאלה, אם מישהי מבקשת לא להיות ליד יולדת אתיופית, למשל, מתחשבים בה?" הוכנר השיבה: "בוודאי". סלימאן הוסיפה: "קיבלתי עכשיו תשובה, דווקא מתחשבים בגזענים".

גרמן אמרה בדיון כי "הפרדה בין יולדות עומדת בניגוד ובסתירה מוחלטת לחוק בריאות ממלכתי, גם לאתיקה ולמוסר, אבל קודם כל לחוק. הגזענות רוכבת על מערכת הבריאות הציבורית שהולכת ומתפוררת לנו בין העיניים. זה תמרור אזהרה שהמערכת הציבורית צריכה להיות חפה מכל אפליה ולעבוד על פי עקרון הצדק, השוויון והערבות ההדדית".

החלטת היועץ המשפטי מלפני שנתיים קובעת שהפרדה בין חילוניים לחרדים היא פסולה. "העברנו, בתקופת כהונתי כשרה, חוזר מפורש לקופות החולים שבא ואומר שבשום פנים ואופן אסורה ההפרדה, בין היתר על ידי כניסות אחרות, חדרי קבלה ועוד. ולכן לא יכול להיות הפרדה בין נכים ללא נכים, בין סטרייטים להומוסקסואלים, ובין ערבים ליהודים".

(עדכון ראשון: 11:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully