וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: בכיר דן במפעלים המזהמים בחיפה למרות חשש לניגוד עניינים

12.4.2016 / 13:07

מנהל המשרד להגנת הסביבה בעיר, שלמה כץ, ניהל שימוע על זיהום הנפלט ממפעלי קבוצת בזן, בנוכחות היועצת המשפטית של התשלובת - בת דודתו. בעקבות פניית וואלה! NEWS, נפתחה נגדו בדיקה

צילום: ערן גילברג עריכה: ניר חן

אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה פתח בבדיקה מחשש לניגוד עניינים של מנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה, שלמה כץ, מול קבוצת בזן. מתוקף תפקידו, אמון כץ בין היתר על אכיפת עבירות זיהום אוויר, קרקע ומים הנפלט ממפעלי מפרץ חיפה, שהגדול ביניהם הוא תשלובת מפעלי קבוצת בזן.

לוואלה! NEWS נודע כי היועצת המשפטית של קבוצת בזן, הנחשבת לתשלובת המפעלים המזהמת ביותר בארץ, היא בת דודתו של מנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה. עובדה זו לא מנעה מכץ לטפל באכיפת עבירות סביבתיות של בזן במהלך שבע שנות כהונתו בתפקיד, ואף לא מנעה ממנו לנהל בחודש האחרון שימוע לבכירי הקבוצה בנוכחותה של בת הדודה, עו"ד מיכל מינצר, שסיבתו הייתה עלייה משמעותית בפליטות מזהמים לאוויר, בהם גם חומרים מסרטנים. על אף שבתגובתו טען כץ שכבר בתחילת השימוע הוא הודיע כי עו"ד מינצר היא בת דודתו וכי יבדוק את נושא ניגוד העניינים, פרט מהותי זה אינו מופיע במסמך סיכום השימוע שעליו הוא חתום יחד עם סמנכ"לית המשרד.

על רקע המאבק הסביבתי נגד הרחבת בזן, הביעו פעילי סביבה בחיפה לא פעם תמיהה על כך שבמשך שמונה שנים, וממש עד עד החודש האחרון, תמך המשרד להגנת הסביבה בהרחבת המתחם התעשייתי. רק לפני כחודש וחצי שיגרה סגניתו של כץ התנגדות להרחבה לוועדת הערר, שם ציינה כי רק לאחרונה נחשף המשרד למידע חדש במסגרת הערעורים שהוגשו, שבעקבותיו הסיקו כי ההרחבה המוצעת תגדיל את זיהום האוויר הנפלט מהמתחם. פעילי הסביבה הביעו מורת רוח על כך שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה אישרה בכל זאת את התכנית, ועל כך שאם לא היו מגישים ערר, התכנית להרחבת בזן הייתה יוצאת לדרך.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
המשרד להגנת הסביבה: הוגבר הפיקוח על המפעלים במפרץ חיפה
בשל הלחץ הציבורי: האם המשרד להגנת הסביבה חוזר בו מתמיכתו בהרחבת בזן?
סערת הזיהום בחיפה: לראשונה - מפעל של בזן בסכנת סגירה

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
מפעלי בז"ן חרגו עשרות פעמים מהתקנים המותרים. אזור התעשייה במפרץ חיפה/ערן גילווארג

זמן קצר לפני שהמשרד הביע את התנגדותו להרחבת בזן, נחשף בוואלה! NEWS כי המשרד הסתיר מידע מהותי. למרות הצהרות בכירי המשרד כי מפעלי המפרץ אינם חורגים מהתקנים, נחשף כי מרבית מפעלי בזן חרגו בשנים 2012-2014 עשרות פעמים מהתקנים המותרים בעשרות עד מאות אחוזים, בחומרים שחלקם מסרטנים. במרץ 2015 הוציא כץ בכבודו ובעצמו התראות לבזן על חריגות משמעותיות בשלושה מתוך ארבעת מפעלי הקבוצה. על אף חומרת העבירות לכאורה, בכירי בזן לא זומנו על ידי מנהל המחוז לשימוע.

חמור מזה, מאז שנשלחו ההתראות במרץ 2015 ועד לפרסום תחקיר וואלה! NEWS בפברואר 2016, לא נפתחה חקירה פלילית נגד קבוצת בזן. למרות הממצאים החמורים שכץ הדגיש כי הם חורגים מהצו האישי שקבע להם השר להגנת הסביבה, לוואלה! NEWS נודע כי רק ימים ספורים אחרי החשיפה, ובאיחור של עד ארבע שנים מרגע ביצוע העבירות לכאורה, משרדי המחוז שבניהולו של כץ החלו להכין את הבקשות למשטרה הירוקה לפתיחת תיקי חקירה לשניים מתוך שלושת המפעלים שחרגו מהתקנים. פעילי סביבה שנדהמו מחשיפת הדברים, הביעו תרעומת וחשש ממשיכת הזמן באכיפת העבירות לכאורה, דבר העלול לגרום להתיישנותן על פי חוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פעילי גרינפיס הפגינו מחוץ לדיון על הרחבת בז"ן, ירושלים, 8 ביולי 2015. גרינפיס, מערכת וואלה! NEWS
פעילי הסביבה לא מאמינים במשרד. הפגנה נגד הרחבת בזן בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, גרינפיס

חשיפה זו רק הוסיפה לחוסר האמון שחשו גם כך פעילי הסביבה בחיפה כלפי המשרד להגנת הסביבה. "בינואר 2014 הזמינה אותי סמנכ"לית המשרד שולי נזר להשתתף ברב-שיח בנושא פעילות תעשייה כימית בלב אוכלוסייה במסגרת ביקור של תכנית הסגל הבכיר של נציבות שירות המדינה", סיפרה ליאורה אמיתי, מנכ"לית עמותת אל"ס (אזרחים למען סביבה). "הפאנל התקיים בבזן ולא במשרדי הממשלה, והדוברים בו היו בין היתר שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה של המשרד, מנכ"ל בזן דאז אריק יערי ואני. לאחר שכל הדוברים הציגו את דבריהם, אמר אחד הבכירים כי דבריו של שלמה כץ נשמעים תמוהים, מאחר שעל אף שהוא הרגולטור, הוא נשמע בדיוק כמו מנכ"ל בזן. כאילו שלא מדובר במפעל הכי מזהם במדינה שיש לו היסטוריה של אי-ציות לחוק".

אם קיים חשש לניגוד עניינים – על העובד לדווח על כך

על פי ההנחיות שנתן היועץ המשפטי לממשלה במסמך "עריכת הסדרים לניגוד עניינים בשירות המדינה", המגבלות החלות על בעל התפקיד אינן מוגבלות לשימועים, אלא להימנעות מקבלת החלטות בנושא או בביצוען. "כמובן שעובד ציבור שעלול להיות במצב של ניגוד עניינים בטיפול בנושא מסוים, לא יכול לקבל החלטות או לתת הוראות בנושא זה" נכתב. עוד כתב היועץ המשפטי לממשלה כי "במרבית המקרים יש להחמיר ולדרוש מהמועמד להימנע גם מלהשתתף בדיונים לגבי נושא זה, ואין להעביר לידיעתו העתק של פרוטוקול הישיבה המתייחס לעניין שבו הוא מנוע מלטפל או תכתובות הנוגעות לעניין זה. למותר לציין כי על המועמד להימנע מכל צורת טיפול שהיא בנושא שעלול להעמידו במצב של חשש לניגוד עניינים, וזאת גם מחוץ לדיונים הפורמאליים הנערכים בנושא".גם נציבות שירות המדינה מתייחסת בפרקים מיוחדים בתקנוניה לנושא מניעת ניגודי עניינים בקרב עובדי המדינה.

"האיסור החל על עובד ציבור להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים מבוסס על מספר מקורות ובהם כללי הצדק הטבעי, האוסרים על עובד הציבור להימצא במצב שבו קיימת אפשרות למשוא פנים או דעה משוחדת, וכן קיום יחסי אמון בין עובד הציבור לבין הציבור, מהם נובע כי עובד הציבור חב כלפי הציבור חובות מסוימים. מקורות נוספים עליהם מבוסס הכלל הם כללי המנהל התקין וחובת ההגינות ותום הלב", נכתב במסמך היועץ המשפטי לממשלה למניעת ניגוד עניינים בשירות המדינה, שעודכן בפעם האחרונה באוגוסט 2015.

היועץ אף מדגיש במסמך כי בית המשפט קבע גבולות רחבים למניעת ניגוד העניינים. "מטרתו של הכלל היא למנוע את הרע בטרם אירע, ולכן אין צורך להוכיח קיומו של ניגוד עניינים בפועל, אלא די בכך שקיים חשש אובייקטיבי לניגוד עניינים", צוין במסמך. עוד נכתב כי בית המשפט הוסיף כי תוצאותיו של האיסור להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים עלולות להביא בתחומי המשפט המנהלי לביטולה של פעולה שכבר בוצעה, ואף לפגום בעצם המינוי או הבחירה של עובד ציבור המצוי בניגוד עניינים לאותו תפקיד. "בתחומי המשפט הפלילי, עשויה התנהגותו של עובד ציבור תוך ניגוד עניינים לקיים את היסודות של עבירת השוחד והפרת האמונים, ולעיתים להוות עבירה משמעתית", נכתב.

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
ההגדרה מיהם המקורבים יכולה להשתנות לפי נסיבות המקרה. בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

על מנת להימנע מניגוד עניינים של עובד המדינה, על היועץ המשפטי של הגוף שבו הוא עובד לערוך הסדר מתאים למניעת ניגוד עניינים עוד לפני כניסתו לתפקיד, במידת שהתעורר צורך בכך. אם רק במהלך כהונתו עלול לעלות חשש לניגוד עניינים, על עובד המדינה לדווח על כך ליועץ המשפטי במשרדו, גם אם לא נשאל על כך במפורש. על מנת לאתר מצב של ניגוד עניינים, מגדיר היועץ המשפטי לממשלה את גבולות המעגלים עימם מצוי בקשר עובד המדינה או המועמד לתפקיד זה.

במעגלים אלה מצויים, בין היתר, הספקים עמם עבד, קרוביו ואף מקורביו של עובד המדינה. "ההגדרה מיהם אותם קרובים ומקורבים עשויה להשתנות על פי נסיבות המקרה, אך ברוב המקרים יש לראות כקרוב, לכל הפחות, את בן זוגו של המועמד, את הוריו, את צאצאיו ואת מי ש'סמוך על שולחנו'. לפי נסיבות המקרה, ייתכן שיהיה צורך להרחיב את מעגל הקרובים ולכלל בו קרובים נוספים כמו אחים ובני זוגם, דודים, צאצאי צאצאים וכו'", כתב היועץ המשפטי במסמך.

"ההתנהלות חשודה וצריכה להיחקר מידית"

"ההתנהלות של מנהל מחוז חיפה היא לא פחות משערורייתית. איך יכול מנהל מחוז לאכוף את החוק על בזן – המפעל הכי מזהם במדינה - כשהיועצת המשפטית של בזן היא בת דודתו?", שאלה אמיתי, מנהלת אל"ס. "איך ייתכן שהתנהלות כזאת בכלל מתרחשת? אם הוא פוסל את עצמו רק עכשיו – כל ההתנהלות שלו עד עכשיו היא חשודה וצריכה להיחקר מידית".

בקבוצת בזן הסבירו כי הקבוצה נעזרת בשירותיו של עו"ד חיצוני, וכי עו"ד מינצר לא נטלה חלק פעיל בדיון עצמו. ואולם, גם זהותו של היועץ המשפטי החיצוני של הקבוצה, עו"ד אריה נייגר, העלתה חשש לניגוד עניינים. לפני כעשר שנים שכר כץ את שירותיו של עו"ד נייגר בעקבות הליך דין משמעתי שנפתח נגדו. השניים הכירו במסגרת עבודתו של כץ באותה התקופה כמנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז הצפון. ב-2006 נקלע כץ לפרשייה שהביכה את תפקידו כמנהל מחוז במשרד, אחרי שנתפס נוהג באופנוע בשמורת הבונים, האסורה לכניסת כלי רכב מחשש לפגיעה בחי ובצומח. בסיומו של הליך הדין המשמעתי נגד כץ, הוא נדרש לבצע עבודות שירות, אך הצליח להיחלץ בעזרת עורך דינו מרישום הרשעה. שלוש שנים לאחר מכן קודם כץ ומונה למנהל מחוז חיפה, הנחשב למורכב ביותר במשרד, זאת בשל ריבוי המפעלים המזהמים במפרץ.

כמו אז, גם היום נייגר משמש כיועץ המשפטי של התאחדות התעשיינים, ונחשב לאחד מבכירי הפרקליטים המייצגים מפעלים בתיקים הכוללים חשד לעבירות סביבתיות, בהן חריגה מתקני איכות אוויר.

מפעל בזן בחיפה. נובמבר 2013. ערן גילווארג
"תוצאות השימוע מדברות בעד עצמן". תשלובת בז"ן, חיפה/ערן גילווארג

עו"ד אריה נייגר אמר בתגובה כי כץ אינו מנוע מלטפל בעניינים שהוא מעורב בהם. "אין כאן ניגוד אינטרסים. העניין הזה נבדק ביוזמתו של שלמה כץ על ידי המחלקה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה, והם מצאו שאין שום פגם" אמר, והוסיף: "אני לא חבר שלו, לא אח שלו ולא קרוב שלו. הוא הגיע אליי לפני כמה שנים עם תיק ושילם שכר טרחה מלא ובזה זה נגמר. בקושי הכרתי אותו באותה תקופה ולא העליתי בדעתי שהוא יהיה מנהל מחוז חיפה. שלמה כץ, שהוא עובד מדינה, לא הכיר הרבה עורכי דין. העו"ד היחיד שהוא הכיר וידע במה מדובר, זה עו"ד שהוא הכיר אותו על דוכן העדים. הוא לא מרגיש שהוא חייב לי משהו והוא לא מתנהג ככה. אני לא מבין איך אפשר לייחס לו משהו פסול. הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים בצד אחד ואחר כך בצד אחר היא חלק מעולמנו כעורכי דין. גם עו"ד מיכל מינצר היא בת דודה שלו, אבל הקשר הוא בביולוגיה של המשפחה. זה לא שהיא באה בליל הסדר. היא פגשה אותו כי היא ייצגה את בזן. בשימוע הזה היו בערך 30 איש, מתוכם שלושה עורכי דין של בזן, סמנכ"לית המשרד שולי נזר ויועץ השר להגנת הסביבה. לדעתי אין פה שום דבר פגום".

מנהל מחוז חיפה שלמה כץ מסר בתגובה: "כידוע, התקיימו שתי ישיבות שימוע בהפרש של שבוע. בתחילת השימוע הודעתי לכולם שמיכל היא בת דודתי ואבדוק את נושא ניגוד העניינים. על מנת שלא יהיה חשש לניגוד עניינם, ולו למראית עין, הודעתי לבזן שמיכל לא תגיע להמשך ההליך מולם וכך היה. כפי שניתן לראות מהצו החמור שהוצא על ידיי ושנשקל על ידי כל הגורמים המקצועיים במשרד, לא הייתה לנוכחותה בישיבה הראשונה כל משמעות".

מבזן נמסר בתגובה: "בנושא ל.ד.א.ר בזן נעזרת בשירותיו של עו"ד חיצוני המתמחה בתחום איכות הסביבה. עו"ד מיכל מינצר נכחה בדיון השימוע הראשונה בנושא ל.ד.א.ר, בתחילת הדיון נתן שלמה כץ גילוי נאות בדבר קיומה של הקרבה המשפחתית ועו"ד מינצר לא נטלה חלק פעיל בדיון עצמו". בתגובה לשאלה מדוע הגיעה מינצר מלכתחילה לשימוע, נמסר: "השימוע בוצע בהליך פורמלי סדור ובנוכחות צוותים מקצועיים נרחבים משני הצדדים, כעשרה אנשים מכל צד. תוצאותיו החמורות של השימוע, לפיהן היה על מפעל כרמל אולפינים להקדים הדממה של יותר ממחצית ממתקניה, לנקוט צעדים לחזרה מידית לרמת הפליטות של 2014, וכן לנקוט פעולות נוספות להפחתה נוספת של רמת הפליטות, מדברות בעד עצמן".

ישיבה מיוחדת: הוועדה לביקורת המדינה דנה בזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
הוועדה לביקורת המדינה בדיון על הזיהום בחיפה, פברואר/ערן גילווארג

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "מנהל מחוז חיפה, שלמה כץ, פועל על פי ההנחיות ולא קיים ניגוד עניינים בפעולותיו. המשרד פועל בחודשים האחרונים ביתר שאת להביא לצמצום דרמטי בזיהום האוויר במפרץ חיפה והוא ימשיך לעשות כן באמצעות יישום התוכנית לטובת איכות החיים ואיכות האוויר של תושבי המפרץ והסביבה". במענה על השאלה מדוע רק שנה אחרי שהמשרד שלח התראות לשלושה מארבעת מפעלי בזן, הגיש מחוז חיפה בקשה לפתיחת תיק חקירה, נמסר: "עבודה על תיק חקירה היא הליך מתמשך, יסודי ומעמיק הכולל איסוף ראיות, ניתוחן, חוות דעת מקצועיות ועבודת הכנה רבה עוד לפני פתיחת תיק החקירה, זאת במטרה למצות את החקירה".

מנציבות שירות המדינה נמסר כי: "פנייתך הועברה לבחינת אגף המשמעת בנציבות. הנושא נבחן כעת" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully