וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהנחיית הדרג המדיני: הוקפאו תכניות הבנייה לפלסטינים

6.4.2016 / 18:48

בדיון בוועדה לענייני התיישבות אמר אלוף יואב מרדכי כי בחודשים האחרונים לא מקודמות תכניות מתאר לפלסטינים בשטחי C, על פי הנחיית הדרג המדיני. הוא הוסיף כי המנהל האזרחי אוכף יותר עבירות בנייה של הפלסטינים מאשר של מתנחלים

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, בתדרוך כתבים וכלי התקשורת בעולם הערבי. אוקטובר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"יש הקפאה על פי הנחיה מדינית". מרדכי, אוקטובר 2015/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הדרג המדיני הקפיא את קידום תכניות הבנייה לפלסטינים – כך אמר היום (רביעי) מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, בדיון בוועדה לענייני התיישבות, תת ועדה של ועדת החוץ והביטחון. לדברי מרדכי, בחודשים האחרונים לא מתקיימת עבודה לקידום תכניות מתאר לפלסטינים בשטחי C, זאת על פי הנחיית הדרג המדיני.

הדיון עסק בעקרו בנושא אכיפת עבירות הבנייה בשטחי הגדה כלפי פלסטינים ומתנחלים. יו"ר הוועדה, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), טען בדיון כי המנהל האזרחי מקיים אפליה כלפי יהודים בנושא. בדבריו הסתמך על בין השאר על נתונים שהוצגו בעבר על ידי עמותות "רגבים" ו"פורום עוטף ירושלים", הטוענות כבר זמן רב כי ישנה אכיפה מפלה כלפי יהודים לעומת הפלסטינים.

אתר בנייה בהתנחלות עלי. AP
"מדיוני הוועדה יוצאים חלקיקי ציטוטים שיוצרים מראית עין של אפליה". אתר בנייה בעלי, מרץ 2014/AP

על טענה זו השיב מרדכי כי "מדיוני הוועדה יוצאים חלקיקי ציטוטים שיוצרים מראית עין של אפליה ומדיניות מקלה כלפי הפלסטינים, פגיעה בלובשי מדים ועובדי ציבור. אז אני רוצה לקבוע באופן חד משמעי - האכיפה מחמירה יותר עובדתית כלפי הפלסטינים. יתרה מכך, מרבית האכיפה כלפי פלסטינים מתבצעת על אדמות פרטיות פלסטיניות".

מרדכי הוסיף כי נתונים הממחישים את דבריו הוצגו לאנשי מקצוע בחלק סגור של הדיון. לוואלה! NEWS נודע כי בניגוד לדבריו של יוגב, ישנם פערים משמעותיים באכיפת הבנייה הבלתי חוקית, ועיקר האכיפה היא נגד פלסטינים.

לדברי מרדכי, "אנחנו לא מקדמים כבר חודשים ארוכים תכניות מתאר במגזר הפלסטיני כמדיניות. דווקא ביהודי (במגזר היהודי – ש"ב) אני אישרתי לאחרונה מספר תכניות, בפלסטיני (במגזר הפלסטיני) לא אישרתי שום דבר, אין שום תכנית מתאר פלסטינית שאושרה, יש הקפאה על פי דירקטיבה מדינית".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"לעצור את הבנייה של האיחוד האירופי"

במהלך הדיון עלה גם נושא מימון הבנייה בשטחים אלו על ידי האיחוד האירופי. לדברי יניב אהרוני, רכז הקרקעות של פורום עוטף ירושלים, "אין שום סימון וזיהוי של כלי הרכב. קשה לראות מי פורק והיכן פורק. אנחנו מצליחים לתפוס מעט מהפעילות הזאת בזכות ערנות שלנו אבל זה טיפה בים של הציוד שנכנס לשטח בצורה הזאת. זוהי בעיה שצריך לתת עליה את הדעת ולמצוא לה פתרון".

רוני שניר מהמועצה אזורית בנימין הוסיף כי "צריך לעצור את הבנייה של האיחוד האירופי כי הנזק לא יהיה עוד כמה שנים אלא עוד כמה ימים. כבר עכשיו אנחנו מזהים טרור שיוצא מהבנייה הזאת. זריקות אבנים ובקבוקי תבערה, והמצב רק יחמיר".

נציגת משרד החוץ אביבית בר אילן ציינה את פעילות המשרד אל מול האיחוד האירופי בנושא וקיום הדיאלוג בנושא. בנוסף, היא ביקשה במהלך הדיון להביע מחאה על הביקורת נגד לארס פאבורג?אנדרסן, שגריר האיחוד האירופי בישראל, בסרטונים שארגוני ימין הפיצו נגדו ובהם השוו אותו לרוצח. "גם בסרטונים שמפיצים ובביקורת נגד האיחוד האירופי לא צריך לרדת לפסים אישיים נגד השגריר".

עוד לפני הצגת הנתונים בדיון, מתח יו"ר הוועדה ביקורת על הזרוע הביצועית וטען כי במחלקת היועץ המשפטי לאזור יהודה ושומרון מתנהלים על פי אג'נדה פוליטית. "הקצינים מנהלים מדיניות פוליטית ולא מדיניות שוויונית ומטאטים מתחת לשולחן אלפי תיקים. זו מדיניות לא שוויונית", קבע יוגב.

מרדכי השיב לדבריו כי "כל בנייה בלתי חוקית מקבלת צו. זו המדיניות והנחיות האכיפה לא רק שוויונית אלא היא הרבה יותר מחמירה כלפי הפלסטינים. להגיד שיש פה אג'נדה היא לא רק משוללת יסוד אלא גם העובדות מראות מציאות אחרת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האכיפה מחמירה יותר עובדתית כלפי הפלסטינים". בנייה בעוטף ירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

האדריכל אלון כהן-ליפשיץ מעמותת "במקום" אמר כי "כל החלטה של ישראל להקפיא את התכנון עבור פלסטינים, מהווה פגיעה מהותית ומגדישה את האפליה הקיימת והקשה ממילא בין פלסטינים לבין יהודים היושבים באותו שטח".

עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה לזכויות האזרח מסרה בתגובה: "אלמלא הצבא היה מפר את חובותיו על פי הדין הבינלאומי, לא היה אלוף מרדכי חושש להציג נתונים לגבי פעילות המנהל האזרחי בחצי השנה האחרונה בפני כל דורש. אכן, היקף ההריסות של בנייה פלסטינית בחודשים האחרונים הוא חסר תקדים.

"עובדה זו", הוסיפה, "יחד עם הודאתו של האלוף על הקפאת הדיונים בתכניות בנייה עבור פלסטינים בשטחים בתקופה מתוחה זו, ממחישות את האופן שבו דיני התכנון והבנייה, הניטרליים לכאורה, משמשים באופן סלקטיבי ומפלה נגד פלסטינים על מנת לדחוק אותם מהשטח. מעציב ומדאיג ששיקולי תדמית הם אלו שמנחים את צה"ל ולא מילוי חובותיו על פי דין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully