וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונה רמון ונהג שנאבק במחבל: אלה הם מדליקי המשואות לשנת 2016

7.4.2016 / 0:20

רשימת 14 המדליקים אושרה על ידי יו"ר הוועדה לטקסים ולסמלים השרה מירי רגב. בין היתר, ידליקו משואה זוג שתרם כליה לזרים, אחד מראשי העדה הארמית ונערה בת 18 שמובילה את המאבק נגד הטרדות מיניות בקרב בני נוער

עריכה: ניר חן

רשימת מדליקי המשואות בטקס הממלכתי לנעילת אירועי יום הזיכרון ולפתיחת אירועי יום העצמאות ב-11 במאי אושרה אתמול (רביעי) על ידי יו"ר הוועדה לטקסים ולסמלים, השרה מירי רגב. מדליקי המשואות נבחרו ברוב קולות על ידי חברי הוועדה הציבורית בראשות מנהל מרכז ההסברה, מר מושיק אביב.

רשימת המדליקים הם: הרצל ביטון, גבי ברשישת, אבי טויבין, ד"ר ענאן פלאח, נילי ומויש לוי, האב גבריאל נדאף, רונה רמון, הלל בראלי, רותם אלישע, פייני סוקניק, יעקב ארנפלד, סמל פרה אוסה רוברטו וסמ"ר בחובה אליסון ברסן.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
גם קורס "לגעת ברגש" לא עזר: קצב סירב להשתקם - וחרץ את דינו בעצמו
כחלון: מגעים להרחבת הקואליציה נקטעו בשל הבדיקה נגד הרצוג
לקראת אנרכיה רפובליקנית: טראמפ שילם על מתקפתו החריפה נגד נשים

רונה רמון

רמון, בת 50, היא אלמנתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, שנספה באסון מעבורת החלל "קולומביה" ואמו של סרן אסף רמון ז"ל, שהמשיך בדרכו של אביו כטייס בחיל האוויר ונהרג בתאונת אימונים. כיום היא פעילה ציבורית התומכת בחינוך וקידום של בני נוער בישראל. לפי נימוקי הוועדה, "רמון תיעלה את הטרגדיה המשפחתית שלה לתרומה יוצאת-דופן לחברה הישראלית באמצעות שורה של עיסוקים חברתיים". היא הקימה את 'קרן רמון' שמטרתה להקנות לדור הישראלי הצעיר 'מצוינות אקדמית, מנהיגות חברתית ותעוזה פורצת דרך' ופועלת לקידומם של בני-נוער וילדים בכל רחבי הארץ.

הרצל ביטון

תושב בת-ים בן 57, שנאבק בינואר 2015 במחבל שעלה לקו 40 שבו נהג במסגרת תפקידו בחברת "דן", ונפצע באורח קשה. בעודו דקור, המשיך ביטון בנסיעה, טלטל את האוטובוס מצד לצד ולחץ בחוזקה על הבלמים בניסיון לנטרל את פעולת המחבל ולעצור את התקדמותו אל תוך האוטובוס. רק לאחר שהנוסעים ברחו מהאוטובוס יצא ביטון מתא הנהג, זינק על המחבל וריסס אותו בגז פלפל. במהלך המאבק עם המחבל נדקר שוב, אך הוסיף לרדוף אחריו עד שהתמוטט.

לפי נימוקי הוועדה, "ביטון שם את חייו מנגד כדי להציל את חייהם של אחרים והוסיף לפעול עד שכלו כוחותיו. הוא גילה במעשיו תושייה ואומץ לב שהצילה את חייהם של רבים. כיום לאחר סדרת ניתוחים הוא מחלים מפציעתו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

גבי ברשישת

סגן מפקד יחידת החילוץ "מגילות" ים המלח בהתנדבות, והמטפל באירועים רבים. בין היתר, פיקד גם על מבצע החילוץ של גופתו של אור אסרף שנהרג ברעידת האדמה בנפאל. ברשישת הוא אחד המומחים בתחום בארץ אשר שימש בתפקידים מרכזיים במשלחות החילוץ וההצלה לנפאל, האיטי, יפן, הפיליפינים ומקומות נוספים. לצד זאת, ברשישת משמש בהתנדבות ראש תחום הרפואה בגוש אדומים, והקים צוות רפואי משולב של אנשי מד"א ו"איחוד הצלה". הוא חבר בכיר בצוות החירום היישובי והוא היה בין מקימיה של המדרשה הישראלית למנהיגות חברתית (מדרשת עין-פרת) המפגישה בין צעירים דתיים ושאינם דתיים ופועלת ללימודה ולקידומה של התרבות הישראלית-יהודית.

אבי טויבין

תושב הרצליה בשנות ה-60 לחייו, בעל בית-דפוס ותיק בתל-אביב. בשנת 2009 הציל ממוות את החותרת יסמין פיינגולד שנלכדה תחת סירה שהתהפכה בירקון. טויבין, שרכב על אופניו בפארק הירקון, הבחין בהתקהלות של עוברי אורח המביטים בסירה הפוכה במרכז הנהר. לאחר בירור הוא הבין כי מתחת לסירה לכוד אדם. הוא נכנס לנהר, הוא הצליח לשחרר את פיינגולד מהסירה ובמאמץ גדול משה אותה מהמים, הביאה אל הגדה וביצע בה פעולות מצילות חיים.

הוועדה קבעה כי "טויבין פעל תוך סיכון אישי, כאשר כל העת עומדים מן הצד צופים שנרתעו מלהושיט עזרה. עם תום האירוע לבש את בגדיו וחזר לביתו, כשהוא אינו מצפה לתמורה או להוקרה". לאחר תקופת שיקום ממושכת חזרה יסמין לספורט התחרותי, וכעבור שלוש שנים אף עלה בידה לקטוף את התואר אלופת ישראל בחתירה.

ד"ר ענאן פלאח

פעילה ציבורית בולטת להעצמת נשים בישראל, תושבת עכו בת 48. פלאח היא טייסת אזרחית, עורכת דין, רופאת השיניים הראשונה בארץ מהעדה הדרוזית, ולאחרונה אף הוענק לה תואר פרופסור לחינוך. היא משמשת מפקחת מטעם משרד הבריאות על מרפאות השיניים במגזר הערבי באזור הצפון, ומונתה לדירקטורית ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ובחברה הכלכלית עכו.

על פי הוועדה, "במהלך השנים פועלת פלאח להעצמתן של נשים בקהילה הדרוזית בפרט ובחברה הישראלית בכלל, והיא שילמה על כך מחירים אישיים רבים. פועלה יוצא הדופן מהווה דוגמה להתגברות כוח הרצון, מעורר השראה בקרב נשים רבות מכל מגזריה של החברה הישראלית ופורץ עבורן דרך בתחומים שונים".

נילי ומויש לוי

בני זוג תושבי מודיעין בשנות ה-50 לחייהם, שהחליטו בשנת 2015 לתרום כליה לחולים שאינם מכירים, וכהגדרתם, "למי שזקוק לה ביותר"; ד"ר נילי לוי היא קלינאית תקשורת ומרצה בתחומי האתיקה במוסדות אקדמיים; ומשה (מויש) לוי, עורך דין במקצועו, הוא איש חינוך מחלוצי זרם החינוך המשותף בישראל ומראשי רשת החינוך "גוונים". לזוג לוי שלושה ילדים, והם מיישמים אורח חיים דתי-חילוני משותף גם בביתם, בחיק התא המשפחתי.

לפי נימוקי הוועדה, "בהקרבתם יוצאת הדופן הביאו הזוג לוי להצלתם של שני חולים והעלו את המודעות לחשיבותה של תרומת איברים בישראל. מעשיהם יוצאי הדופן, כמו גם אורח חייהם, מהווים השראה ודוגמה לישראלים רבים".

האב גבריאל נדאף

תושב כפר יפיע בן 42, כומר יווני-אורתודוקסי, מראשי העדה הארמית ומהפעילים הבולטים לגיוס נוצרים דוברי ערבית לצה"ל. נדאף פועל על-מנת לשלב את בני עדתו בחברה הישראלית, בין היתר באמצעות הגיוס לצבא ולשירות אזרחי. לפי הוועדה, "הוא סובר כי תרומה לחברה תוך השוואת החובות והזכויות של בני המיעוטים במדינה היא מפתח להשתלבותם וממשיך לדגול בעמדה זו גם אל-מול איומים והתנגדות קשה". בנו של נדאף משרת בצה"ל אף הוא וספג בשל כך איומים וגינויים.

"נדאף הוא דמות מרכזית בחיזוק מערכת היחסים בין יהודים לנוצרים בישראל ומחוצה לה, הוא מרצה ונושא דרשות בפני קהלים שונים, פועל כנגד האנטישמיות ובאחרונה אף הצטרף למאבק כנגד החרם על ישראל", נכתב.

הלל בראלי

תושבת שדרות בת 17, תלמידה באולפנת "שירת" שבשדרות, מש"צית ומדריכה בתנועת הנוער "אריאל". בראלי היא פעילה חברתית בולטת בעיר המסייעת רבות לאוכלוסייה בעתות של חירום ושגרה. במהלך מבצע "צוק איתן", הפעילה בראלי מקלטים למען הילדים בעיר ועסקה בהתנדבות למען קשישים. היא בנתה טבלת התנדבות עבור כל שכונות העיר והפעילה את כל תנועות הנוער, הדתיות והחילוניות כאחת, תחת ירי מתמיד ותוך סיכון עצמי. לפי הוועדה, "הלל מעוררת השראה בקרב בני הנוער וממשיכה בפעולתה גם כעת באמצעות פעילות בתנועת הנוער ובמועצת הנוער העירונית".

רותם אלישע

תושבת רמלה בת 18, פעילה חברתית בתחום המאבק בהטרדות מיניות ולמען זכויות נשים בישראל. כשהייתה נערה נאנסה אלישע וחוותה על בשרה את הדעות הקדומות וחוסר הידע של החברה הישראלית באשר לקרבנות תקיפה מינית.

חרף הקושי הרב הכרוך בכך והנטייה להסתגרות בפני הסביבה, החליטה אלישע לפני כשנתיים לחשוף את סיפורה האישי במטרה לעודד נפגעי תקיפה מינית להתלונן ולהגביר את המודעות לנושא בקרב הגורמים המטפלים. היא מעורבת במאבקים פמיניסטיים רבים ומהווה השראה לנשים ונערות רבות; בין היתר הקימה ומנהלת את עמוד הפייסבוק "מפסיקות לשתוק נלחמות למען החופש והשוויון", המונה אלפי חברות וחברים.

פייני סוקניק

תושבת ירושלים בת 33, מורה ויועצת חינוכית, מקימה ומנהלת של עמותת "באשר תלכי". סוקניק, אם לשלושה המשתייכת למגזר החרדי, חוותה תהליך גירושין קשה ובעקבות ניסיונה החלה להפעיל מערך התנדבותי המסייע נפשית, חברתית ומשפטית לנשים חרדיות הנמצאות במצב דומה. היא חשפה את סיפורה האישי בפני סביבתה הקרובה והרחוקה, רתמה לסיוע גופים שונים והתמודדה עם התנגדויות ואף איומים מקרב הסביבה. אף על פי כן, המשיכה סוקניק בפועלה מתוך החברה החרדית, "תוך חתירה נחושה לסייע לנשים חרדיות ושכנוע של ההנהגה הרבנית במצוקתן", לפי הוועדה.

"סוקניק משמשת כאם תומכת לנשים המגיעות לעמותה, חלקן בהסתר, והיא דואגת לכל מחסורן. ההכרה במצוקתן של הנשים חלחלה לחברה החרדית והמודל אותו העמידה אף אומץ בקהילות חרדיות נוספות, בארץ ובעולם".

יעקב ארנפלד

תושב תל-אביב בן 83, ניצול שואה המשמש דוגמה לשילוב חרשים וכבדי שמיעה בקהילה. ארנפלד הוא חירש אילם המשתייך לאגודת החירשים ולמכון לקידום החירשים. הוא התחנך בפנימייה לחירשים יהודים בבודפשט וכשהיה בן 11 גורש עם משפחתו מהעיר והועבד בעבודות כפייה לצד הצבא הגרמני הנסוג. הוריו של ארנפלד נרצחו ואילו הוא הוצעד עם יהודים נוספים מהונגריה ב-"צעדת מוות" לכיוון מחנה מאוטהאוזן, שם שוחרר עם תום המלחמה.

הוא עלה לארץ עם אחיו ואחותו והתיישב בתל-אביב. כיום, עובד בשיתוף פעולה עם בית הספר לחירשים, ומשמש מזה שנים רבות איש עדות של "יד ושם" בשפת הסימנים עבור חירשים ושומעים כאחד. "ארנפלד מעורר השראה בקרב רבים, הוא מגלם את גבורת הרוח חרף המוגבלות ומדגיש את עוצמתה המוסרית של החברה הישראלית המשלבת בתוכה גם בעלי מוגבלויות וקשיים שונים", נכתב.

סמל פרה אוסה רוברטו

עלה עם משפחתו לישראל בשנת 2003 ומתגורר בתל מונד עם משפחתו. בחודש מרץ, סיכל פיגוע בצומת גוש עציון בחודש מרץ במהירות וביעילות. רוברטו, בן 21, התגייס לצה"ל ביולי 2014ומשרת בצה"ל כלוחם בגדוד חי"ר 93 מחטיבה 900. לפי הוועדה, הוא "חייל רציני, איכותי, שקט וצנוע המבצע את משימותיו בצורה מקצועית, הוא אהוד מאוד על כלל לוחמי הפלוגה, ותמיד נכון לסייע ולעזור". ב-18 במרץ, במהלך משימת אבטחה, ניגש לנהג של מכונית חשודה והחל לתחקרו. במהלך התשאול, הנהג ניסה לתקוף את החייל בסכין, אך רוברטו פעל במקצועיות והצליח לסכל את הפיגוע במהירות ובלי נפגעים.

השוטרת סמ"ר בחובה אליסון ברסן

ברסן היא חיילת בודדה מעפולה, שעלתה מצרפת בשנת 2012. לפני כשנתיים החלה טירונות לוחמות מג"ב, ובסיום הטירונות שובצה כלוחמת במג"ב איו"ש. לפני כחצי שנה, במהלך פעילות מבצעית בצומת תפוח, זיהתה ברנסן שני גברים יורדים מאופנוע, ובסכינים שלופים מגיעים לעבר לוחם מג"ב שעמד במחסום. היא ירתה במדויק לעבר המפגעים ונטרלה אותם.

לפי הוועדה, "הלוחם נפצע באורח קל בלבד הודות לערנותה ולדריכותה של סמ"ר אליסון, שפעלה בקור רוח, באומץ מעורר גאווה ומתוך שיקול דעת מקצועי ללא רבב, כיאה ללוחמת משמר הגבול. תגובתה המהירה הצילה את חייו של הלוחם, ושל אזרחים נוספים ששהו במקום".

(עדכון ראשון: 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully