וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלחיצת כפתור משפיעים על אלפים": הדור החדש של המחזירים בתשובה

7.4.2016 / 8:23

"בזכות הרשת משיגים בשעה מה שפעם לקח חודשים. כל סרטון מגיע למאות אלפי אנשים". מצחיקים את הקהל, מדברים פחות על גיהינום, מספקים נקודת מבט נשית ונעזרים בגישה מדעית. קם דור חדש של רבנים-כוכבים שמחזירים בתשובה - והם עושים זאת אחרת לגמרי

צילום: באדיבות ערוץ הידברות, הרב יוסי מזרחי והרב רביד נגר. עריכה: שניר דבוש

המחזירים בתשובה המוכרים בשנות ה-90 מילאו אצטדיונים, הטיפו לחיי תורה מושלמים וקירבו אלפים לדת. הם היו רבנים-כוכבים שכבשו את הפסגה, זכו לאלפי מעריצים ותומכים, חילקו קלטות ודיסקים בכל קרן רחוב ובהרצאותיהם היו משתמשים בשיטת "ההפחדה".

כיום - 20 שנה אחרי - כללי המשחק השתנו. הרבנים הפופולריים שעוסקים בקירוב חילונים לדת נעלבים מהכינוי "מחזיר בתשובה" ומעדיפים שיאמרו עליהם ש"הם חולקים את היהדות עם אחרים". שיטת "ההפחדה" התחלפה בשיעורים קומיים שלא היו מביישים סטנדאפיסטים מובילים והעמודים בפייסבוק שצברו עשרות אלפי לייקים, או אתרי האינטרנט עם מאות אלפי גולשים, כבר מזמן תפסו את מקומם של הדיסקים והקלטות. הרשת היא הכלי המרכזי בעזרתו המחזירים בתשובה מעבירים את האמת שלהם אליכם. רבני שנות ה-90 הוחלפו בכוכבי שנות ה-2000.

הרב יוסי מזרחי. באדיבות המצולמים
ערוץ היוטיוב שמנהלים אנשיו עמוס במאות קטעי וידאו מהרצאותיו. הרב יוסי מזרחי/באדיבות המצולמים

הרב יוסי מזרחי

"הרבנים היום פחות מדברים על גיהינום ועונשים כי ישר תוקפים אותם בתקשורת והם לא מספיק חזקים באופי. אני לא מפחד"

באולם הנחיתות בנמל התעופה בן גוריון נחת ביום שלישי שעבר הרב יוסי מזרחי. באזור מקבלי הפנים המתין נהגו האישי שאסף את מזוודותיו, ומשם יצאו השניים להרצאה בבית כנסת בבאר שבע. עשרות מקומיים המתינו שם ושתו את דבריו בצמא. בערב למחרת, אחרי מנוחה קלה, הגיע מזרחי לבית כנסת בבת ים. שעה אחר כך העביר הרצאה נוספת בבני ברק, וביום חמישי עוד שיעור במרכז עכו. זהו לוח זמנים שגרתי של הרב מזרחי. רצף הרצאות בלתי פוסק. יומן נסיעות שמלא כבר חודשים מראש. בחמש השנים האחרונות הוא העביר אלפי הרצאות ושיעורים. זו בדיוק הסיבה שהוא נחשב לאחת הדמויות הבולטות בעולם ההחזרה בתשובה המודרני.

בארץ יש לו מאות תומכים, אך רבים רואים בו דמות שנויה במחלוקת לאור התבטאויותיו הבעייתיות מהעבר. עם זאת, בניו-יורק, בקרב הקהל הישראלי, זוכה מזרחי להערצה עיוורת מצד עשרות אלפים שהתקרבו ומתקרבים לדת. ערוץ היוטיוב שמנהלים אנשיו עמוס במאות קטעי וידאו מהרצאותיו, דף הפייסבוק האישי שלו הפך לאחד הפופולריים ברשתות החברתיות עם כמעט 100 אלף לייקים. הרצאותיו עוסקות בעיקר בהוכחות מדעיות לכך שהתורה היא מהשמיים ובשיחות מוסר.

"המטרה היא אותה מטרה – להחזיר אנשים בתשובה", הוא אומר, "האמצעים השתנו. היום יש אינטרנט, פייסבוק יוטיוב, והתוצאות שאפשר להשיג בשעה היו לוקחות בעבר כמה חודשים. כל פוסט או סרטון באינטרנט מגיע למאות אלפי אנשים". מזרחי מודה כי דברים רבים השתנו בעולם ההחזרה בתשובה אך הוא מצדו לא זנח את "שיטת ההפחדה". לדבריו, "היא קיימת גם היום אבל נעשית בצורה הרבה יותר מבוקרת. אני מאזן בין הדברים. 70 אחוז מתמקד בחיובי ו-30 אחוז מתמקד בשלילי. הרבנים היום פחות מדברים על גיהינום ועונשים כי ישר תוקפים אותם בתקשורת והם לא מספיק חזקים באופי. אני לא מפחד".

מזרחי עורר סערה לאחרונה כשאמר ש"בשואה נרצחו פחות ממיליון יהודים" וכי "חילוניות הצטלמו עירומות בפני הנאצים". כשנשאל האם הוא מודע לכך שהוא שנוי במחלוקת בארץ בגלל האמירות מהסוג הזה, הוא אומר: "לוקחים דברים שלי, חותכים ועושים כותרת. דונלד טראמפ גם שנוי במחלוקת אבל מוביל בסקרים ויש לו השפעה אדירה בארה"ב. כשאומרים לאדם את האמת – זה לא קל עבורו. אלו לא דברים שאמרתי ויש כנגד המלינים עליי עשרות אלפים שמודים לי שהצלתי להם את החיים ושיניתי אותם לטובה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הרב יוסי מזרחי. באדיבות המצולמים
"לוקחים דברים שלי, חותכים ועושים כותרת. דונלד טראמפ גם שנוי במחלוקת אבל מוביל בסקרים". הרב יוסי מזרחי/באדיבות המצולמים

הרב יצחק פנגר

פנגר נולד בהרצליה ואת ילדותו העביר בעיר כילד חילוני "שונא חרדים". הוא שירת בחיל השריון בצה"ל ושם השתנו חייו בעקבות מוות של חבר מהיחידה

מי שנכנס להרצאה של הרב יצחק פנגר שבוע שעבר בתל-אביב היה יכול לחשוב שמדובר בהופעה של שלום אסייג או אורי חזקיה. אשכנזים, מזרחים, רווקים ונשואים, האולם כולו מתגלגל מצחוק. מבט מהיר לקדמת הבמה מגלה כי מדובר בכלל ברב בחליפה, חולצה לבנה, כיפה שחורה גדולה וזקן מאפיר. כולם מרותקים. פנגר לא משכנע אף אחד ללמוד תורה או מאיים על מי מהמשתתפים שאם הוא לא יחזור בתשובה ילך לגיהינום. ההרצאה היא יותר כמו מופע קומי משובח שאת הבדיחות בו מקשר פנגר לדברים שנוגעים לכל אחד.

הרב פנגר נחשף לציבור לפני כחמש שנים, לאחר שבתוכנית בערוץ 10 שודרו קטעי וידאו שלו מתוך הרצאות שמסר. הסרטונים הפכו ללהיט ברשת ומאז נסללה דרכו לפסגה. הרב פנגר הפך לאחד השמות החמים שיש בעולם התשובה. הוא מרצה, סטנדאפיסט, יועץ זוגיות, ואם תרצו גם רב. פנגר נולד בשנת 1971 בהרצליה. את ילדותו העביר בעיר כילד חילוני "שונא חרדים". הוא שירת בחיל השריון בצה"ל ושם השתנו חייו בעקבות מוות של חבר מהיחידה.

הרב יצחק פנגר. ספק 500
נחשף לציבור לפני כחמש שנים, לאחר שבתוכנית בערוץ 10 שודרו קטעי וידאו שלו מתוך הרצאות . הרב יצחק פנגר/ספק 500

אחרי הצבא הוא התעמק ברפואה סינית ורייקי, וכשסיים טס לארצות הברית והפך למאסטר רייקי מבוקש. אחרי שנתיים עבר להודו ולמד מתורתו של הדלאי למה, עד שבאחד מהימים חווה שינוי גדול שמתרחש בתוכו. באמצע שנות ה-20 לחייו הוא שב לארץ והחל בתהליך של חזרה בתשובה. היום הוא גר במודיעין עילית, נשוי ואב לשבעה ילדים.

את הרב פנגר אי אפשר להשיג בטלפון, יותר מ-20 הרצאות בשבוע כמעט ולא משאירים לו שעה ריקה, וגם אם יש אחת כזו הוא מקדיש אותה לאישה ולילדים. לפנגר יש עוזרת אישית ואם לא די בכך, בהרצאותיו יושבים גברים ונשים יחד. "אין חור בארץ שהוא לא היה", אומר מעריץ נלהב של הרב הפופולרי.

בסוף ההרצאה כבר אי אפשר להתבלבל. מי שחשב שמדובר בהופעה של אסייג או חזקיה חש לפתע שפנגר הוא אדמו"ר או רב בכיר. המשתתפים עומדים בתור ומבקשים ממנו ברכות. פרנסה, בריאות, זוגיות, ואפילו אחת מיוחדת של משתתף המבקש "שאזכה להוציא את הטלוויזיה מהבית". לא בדיוק הדרך שבה מסתיימות הופעות של סטנדאפיסטים חילונים.

הרב יצחק פנגר. ישראל ברדוגו, ספק 500
ההרצאה היא יותר כמו מופע קומי משובח שאת הבדיחות בו מקשר פנגר לדברים שנוגעים לכל אחד/ספק 500, ישראל ברדוגו

הרב זמיר כהן

הרב זמיר כהן, בן 49 מביתר עילית, הוא תופעה ייחודית בעולם התשובה בישראל. הוא נולד בירושלים, גדל בבית חרדי בשכונת בית ישראל ולמד בישיבת "פורת יוסף", מהמובילות בציבור החרדי. רוב מעריציו הם גברים שבדרך כלל אינם חובשים כיפות ונשים חילוניות שמבקשות ברכות לזיווג, פוריות, שלום בית ופרנסה. בשנים האחרונות הוא הפך לאחד הרבנים החרדים המזוהים גם עם מפלגת ש"ס.

כוחו של הרב זמיר בעולם התשובה גדול. הוא עומד בראש ארגון "הידברות" שמונה קרוב ל-200 עובדים ומפעיל את ערוץ הטלוויזיה שמשדר 24 שעות שיעורים, הרצאות ותוכניות בידור באווירה יהודית. לרב זמיר יש עמוד בפייסבוק עם עשרות אלפי עוקבים והוא מרצה מדי יום בכנסים ברחבי הארץ. נוסף לכך, הרב מוציא לאור ספרים שעוסקים בממצאי המדע שסותרים את הנכתב בתורה, וגם מנהל מוסדות חינוך המיועדים לציבור החרדי והמסורתי.

"אינני רואה שינוי גדול מבעבר", אומר הרב כהן השבוע בשיחה מפריז, "תהליך התשובה היום הוא יותר הדרגתי, אך גם יותר יציב ועמוק. ציבור שכבר נחשף לתכנים השליליים בפייסבוק וברשתות החברתיות, יכול משם רק לעלות על ידי חשיפה לתכנים שיש ליהדות להציע בכל תחומי החיים. הצופים שלנו מספרים על הטוב שהידע החדש הזה הביא להם".

הרב זמיר כהן. ישראל ברדוגו, מערכת וואלה! NEWS
משתמש במדע וטכנולוגיה כדי להחזיר אנשים בתשובה. הרב זמיר כהן/מערכת וואלה! NEWS, ישראל ברדוגו
"הקירוב צריך להתבסס על הטוב והנעים. אי אפשר להתעלם שיש שכר ועונש על מעשי האדם אבל מי שנהג בעבר ונקט רק בשיטת הפחדה – פשוט טעה"

שיטת ההפחדה בעולם התשובה הייתה ידועה מאד בעבר, אך הרב כהן הוא עדין, מנומס ונעים הליכות. הגישה שלו היא שכלתנית ומדעית. לטענתו אין אף סתירה בין המדע לתורה וזה "חושף את נפלאות הבריאה של הקדוש ברוך הוא. עיקר הקירוב צריך להתבסס על הטוב והנעים. אי אפשר להתעלם שיש שכר ועונש על מעשי האדם אבל מי שנהג בעבר ונקט רק בשיטת הפחדה – פשוט טעה".

לאחרונה נקלע הרב כהן לעימות דרמטי עם אחד מגדולי המחזירים בתשובה, הרב אמנון יצחק. במשטרה חשדו כי אנשיו המזוהים עם הרב יצחק הגיעו במטרה לתקוף את הרב כהן בסיומה של הרצאה בתל-אביב. בארגון של כהן יצאו למתקפה חריפה נגד יצחק, בטענה כי "ההסתה" שלו "קללותיו ושפץ הביבים שהוא משתמש, הגיעה לאותם עבריינים אשר התקיפו את הרב ואנשיו". יצחק לא נשאר חייב. מקורביו אמרו בתגובה כי הרב כהן "מקנא ברב אמנון יצחק".

בהרצאות, בספרים ובקטעי הווידאו שמפיץ הרב כהן יש הכול. המדע והטכנולוגיה הם ללא ספק הכלים הכי חזקים בגישה של הרב זמיר להחזיר אנשים בתשובה. בספריו, שיעוריו והרצאותיו הרב מוכיח שתיאוריית המפץ הגדול זה משהו שחכמי הקבלה תיארו אותו מזמן, שקיומם של הדינוזאורים לא סותר את סיפור בריאת העולם המקורי כי הרי "התנינים הגדולים" הוזכרו כבר בחומש בראשית. עם זאת, כהן אינו מזניח גם את השיחות העממיות עם קהל מעריציו. "תניח תפילין, תשמור שבת, תתפלל קצת", הוא אומר למשתתפים בהרצאותיו שמבקשים לקבל את ברכתו.

קריאת מגילת אסתר, ירושלים. 24 במרץ 2016. רויטרס
לפי הרב זמיר כהן, אין אף סתירה בין המדע לתורה. קריאת מגילת אסתר בירושלים, מרץ 2016/רויטרס

הרבנית ימימה מזרחי

"אנחנו דור שעשה אלילות מהמין הגברי", אמרה בעבר הרבנית ימימה מזרחי, "בימי השופטים הייתה עבודה זרה שקראו לה 'הבעל', ואנחנו נתקענו באותו מקום. הם צעקו 'הבעל עננו' ואנחנו צועקות 'הבעל עננו'. הבעל לא יציל אותך. קחי אחראיות על החיים שלך"

הרבנית ימימה מזרחי הפכה בשנים האחרונות לתופעה שמשגעת אלפי נשים בישראל. נשים מכל שכבות האוכלוסייה והמגזרים באות בקביעות לשיעורי פרשת השבוע שלה ברחבי הארץ. הן שומעות ממנה בשקיקה גם מה שיש לה לומר על חינוך ילדים, זוגיות ופרנסה, מנקודת מבט נשית-יהודית. לשיעוריה מומלץ להגיע שעה וחצי לפני תחילתם אחרת ספק אם תמצאו מקום.

הרבנית נולדה כימימה רוטשילד בשכונת בית וגן בירושלים. אביה יוצא יהדות גרמניה ואמה יוצאת מרוקו, בת למשפחת רבנים ודיינים חשובה. היא למדה בתיכון הדתי "חורב" ולאחר השירות הלאומי פנתה ללימודי משפטים באוניברסיטה העברית. עוד לפני שהפכה לגורו של אלפי נשים חרדיות ודתיות, עבדה כעורכת דין וכטוענת רבנית. גם בעלה, הרב חיים מזרחי הוא עורך דין במקצועו. יחד יש להם שמונה ילדים.

הנשים הדתיות או החוזרות בתשובה הסתפקו עד לפני עשור בדמויות גבריות או ברבניות שהציבו רף בלתי אפשרי של חיי תורה מושלמים. ואז פרצה לתודעה הציבורית ימימה מזרחי. הרבנית מחזיקה בגישה חדשנית ומקורית על כל עניין ביהדות. ההרצאות שלה משודרות באתר האינטרנט הדתי 'אשירה' שבו צופות רבבות נשים. בזכות האתר הפופולרי היא הפכה לאחת הדמויות המשפיעות ביותר בתחומי החינוך והמשפחה.

היא מהלכת על התפר שבין הציבור הדתי לציבור החרדי וכך הפכה להיות מקובלת על כולם. בסוף הרצאותיה, תור ארוך של נשים משתרך לפניה. הן מבקשות ברכה. "אנחנו כמו מעריצות שלה", מספרת מעיין, אחת מהנשים שפוקדות את שיעוריה בקביעות.

חלק גדול מהדברים שהיא נושאת בהרצאותיה נועדו להעצים את קהל מאזינותיה הנשים. "אנחנו דור שעשה אלילות מהמין הגברי", אמרה בעבר, "בימי השופטים הייתה עבודה זרה שקראו לה 'הבעל', ואנחנו נתקענו באותו מקום. הם צעקו 'הבעל עננו' ואנחנו צועקות 'הבעל עננו'. הבעל לא יציל אותך. קחי אחראיות על החיים שלך. אל תטילי הכול על בן הזוג. אני משגעת כשאני רואה נשים נמוכות רוח. זה לקוח מהעולם הנוצרי, והרבה מזה באשמת הפמיניזם הלוחמני שאמר 'אל תיתני להם להשפיל אותך' ופעל מתוך משנה של נחיתות. אישה יהודייה היא דבר מלכותי, מורם מעם, מי יכול להשפיל אותו. הנשים העצובות הן המחלה של הדור שלנו".

הרבנית ימימה מזרחי. ישראל ברדוגו, מערכת וואלה! NEWS
הרבנית ימימה מזרחי/מערכת וואלה! NEWS, ישראל ברדוגו

הרב רביד נגר

"עניתי עד היום על יותר מ-150 אלף שאלות באינטרנט, מספיק שפעם אחת לא דייקתי, זה עלול להיות מאוד מסוכן"

הרב רביד נגר הוא הצעיר מבין הרבנים "המחזירים בתשובה" בישראל. רק בן 36 וכבר הפך לאחד השמות החמים. להרצאות שלו ברחבי הארץ מגיעים בעיקר בני נוער והם מעסיקים אותו בשאלות על בגידות, אונס, גניבות, התעללויות, שוטטות, סמים, ייאוש מוחלט, חרדות, פחדים, סיוטים ואמונות טפלות.

"נערה כתבה לי שהיא הרבה מנסה להתאבד", מספר הרב, "מישהי אחרת סיפרה שהיא גילתה שאבא שלה מציץ לה במקלחת, בחורה נוספת סיפרה לי שהיא מצאה מצלמה נסתרת באחד מחדרי הבית. הרבה פעמים נערים ונערות מתוודים בפניי על עבירות חמורות שעשו בעבר ומבקשים שאמצא להם תיקון. אם אנחנו לא נקשיב להם, מי יקשיב להם? נגר עובד בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע או גופי הרווחה, "היו מקרים קשים שחייבתי את המעורבים בהם לדווח לגורמים המוסמכים כדי שהפוגעים יישפטו וייכנסו על כך לכלא. עניתי עד היום על יותר מ-150 אלף שאלות באינטרנט, מספיק שפעם אחת לא דייקתי, זה עלול להיות מאוד מסוכן".

הרב נגר לא מחזיק בדף פייסבוק או בחשבון טוויטר, יש לו מעצמת תקשורת – האתר "אור לנוער" שבו הוא משתף מאות סרטונים, שידורים חיים ופורום שאלות שמביא אתו לעולם אלפי שאלות מדי שבוע. "פעם הייתי חד וקשוח. היום הבנתי שהדרך הכי נכונה לקרב יהודים היא פשוט לחבק ולאהוב אותם. פעם כדי להחזיר יהודי בתשובה היה צריך להתאמץ הרבה יותר. לכתת רגליים מעיר לעיר או לחלק קלטות. היום בלחיצת כפתור אפשר להשפיע על מאות אלפי בני אדם ברגע אחד".

הרב רביד נגר בשיעור לתלמידיו ברחובות, אפריל 2014. יותם רונן
"היום בלחיצת כפתור אפשר להשפיע על מאות אלפי בני אדם". הרב רביד נגר בשיעור לתלמידיו, אפריל 2016/יותם רונן
"שאלו אותי 'מה זה אומר שחתול שחור נכנס לבית?', עניתי להם 'שהדלת הייתה פתוחה' או 'מה עושים אם מראה נשברה בבית?' עניתי: 'צריך לקנות חדשה'. חשוב לי שאנשים יפסיקו להאמין בשטויות"

נגר נולד וגדל ברחובות, אביו היה קצין בצה"ל, "מנהיג אמיתי", מעיד עליו הבן. אמו עבדה כגננת שנים רבות והוא התחנך במוסדות של הציונות הדתית, שירת בצה"ל, סיים לימודי תואר ראשון במכללה ובמקביל ניהל מועדון ריקודים. נגר לא אוהב לדבר על התקופה הזו אך גם לא מתבייש בה. "רקדתי סלסה. הלימודים היו די מתישים והמועדונים היו פורקן בשבילי. היום אני מכפר על זה ומשתדל להשתמש בכוחות כדי לגייס כמה שיותר אנשים למועדון של השם יתברך".

כמו רבים מהרבנים בעולם התשובה המודרני נגר מתבל את הרצאותיו בהרבה בדיחות. גם בשאלות הזויות הוא דואג להכניס פרופורציות. "שאלו אותי 'מה זה אומר שחתול שחור נכנס לבית?', עניתי להם 'שהדלת הייתה פתוחה' או 'מה עושים אם מראה נשברה בבית?' עניתי: 'צריך לקנות חדשה'. חשוב לי שאנשים יפסיקו להאמין בשטויות".

נגר אב לשתי ילדות קטנות. אשתו, מיטל, מדריכת כלות, גדלה בבית חילוני ביבנה ובשנות העשרים לחייה חזרה בתשובה. הם נפגשו ב'שידוך' והוא אזר אומץ והציע לה להתחתן בפגישה השנייה ולטענתו "זה תפס". נגר לא הכיר חילונים "לא הכרתי מקרוב אבל אחרי שהתחתנתי והכרתי את המשפחה שלה הבנתי שיש אנשים מדהימים גם בלי כיפה וציצית עם לב יהודי טהור". היום הוא כבר חלק מהם בהרמוניה נפלאה.

הרב רביד נגר בשיעור לתלמידיו ברחובות, אפריל 2014. יותם רונן
"הבנתי שיש אנשים מדהימים גם בלי כיפה וציצית עם לב יהודי טהור". הרב רביד נגר בשיעור לתלמידיו, אפריל 2016/יותם רונן

נגר משתתף בהרצאות ענק ברחבי הארץ ונמצא ברשימה אחת עם בכירי המחזירים בתשובה. צעירים עד גיל 30 באים לשיעור השבועי שהוא מוסר בבית כנסת מרכזי ברחובות. חילונים, מסורתיים ודתיים שנוהרים לשיעוריו כבר מבקשים שיברך אותם ויש מהם שמכנים אותו "סטנדאפיסט". עיקר כוחו של נגר בא מהעובדה שאין אצלו נושא שאסור לדבר עליו. הוא מחובר למציאות האינטרנטית, משתמש בה במטרה למנף את כוחו בציבור עד שכבר היום הפך לשם דבר. ההרצאה שלו משעשעת, הוא מתקשר עם הקהל בהומור, לא מטיף להם לחזור בתשובה או מחנך אותם ומתמקד במוסד ומידות טובות.

"יש עלייה משמעותית בכמות החוזרים בתשובה", אומר נגר לסיום, "זה עניין של מודעות. הנוער לא טיפש, הוא אומנם רדוד בגלל שהוא כל היום בפייסבוק ובוואטסאפ. הבעיה העיקרית שהביוב זורם אצל הילדים בחדר השינה. זימה, זנות, פריצות, ניאוף, רכילות, כל הדברים הכי נוראיים הפכו ללגיטימיים בעידן המודרני. אין ספק שהדת עוזרת ונותנת כלים לבני הנוער כלים לאיפוק. הדת מחנכת אותנו להתאפק וזה מה שיפה בה".

הרחוב החרדי מפנה כתף קרה

הרבנים "המחזירים בתשובה" לא זוכים למעמד גבוה ויוקרתי בציבור החרדי. הם אומנם מוכרים, אך לא נמנים עם השורה הראשונה של רבנים במגזר. הכלים שבהם הם עושים שימוש אינטנסיבי כדי להחזיר בתשובה כמו האינטרנט, פייסבוק וטלוויזיה נאסרו באופן גורף על ידי החברה החרדית. גורם בכיר בעולם ההחזרה בתשובה טוען כי סיבה נוספת לכך נעוצה דווקא בהשקפת העולם החרדית: "אדם שלמד כל חייו בישיבה ובכולל אינו שווה בעיני החרדים לאדם שחצי מחייו היה דתי או בילה במועדונים ובחצי השני החליט שהוא מחזיר אנשים בתשובה".

בעשור האחרון זיהו פוליטיקאים חרדים, בעיקר מש"ס, את הפוטנציאל הטמון בכוחם של רבנים שמושכים אליהם עשרות אלפי מסורתיים וחילונים. הם החלו להשתמש בהם לצורך מינוף מפלגתם. היחס החרדי לחוזרים בתשובה גרוע בהרבה. הם לבושים כחרדים אך ילדיהם מתקשים בשידוכים או בקבלה למוסדות החינוך ובדומה למחזירים בתשובה, החברה החרדית לא מתייחסת אליהם בימים כתיקונם, אבל בתקופת בחירות המפלגות מחזרות אחר קולותיהם. "ספק אם יבוא יום שיחולל את השינוי הדרמטי ביחס אלינו ולחוזרים בתשובה", אומר אחד הרבנים, "במשך שנים ארוכות מה שהיה הוא שיהיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully