וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר של שקד: אני אקבע כיצד ייראה בית המשפט העליון

5.4.2016 / 6:30

שרת המשפטים הודיעה מפורשות אילו שופטים תרצה למנות בשנה הבאה לבית המשפט העליון: שמרנים שלא יתערבו בהחלטות הממשלה. וגם: הברית עם לשכת עורכי הדין וקריאתה של הנשיאה נאור ללשכה לא לשתף פעולה

צילום: באדיבות כנס לשכת עורכי הדין, עריכה: גדי וינסטוק, אביב אירגז

(שרת המשפטים שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת, אתמול)

היום הראשון לכנס לשכת עורכי הדין באילת היה רווי באמוציות ובנאומים חוצבי להבות וסיפק לא מעט כותרות. אך מעל לכל אלה התנוססה דמותו העתידית של בית המשפט העליון, והקרב הניטש על עיצוב דמות זו.

איש לא התפלא כששרת המשפטים, איילת שקד, מתחה ביקורת על התערבות בג"ץ במתווה הגז, אבל העוצמה שבה הדהדו דבריה הייתה יוצאת דופן בחריפותה. "אני מוצאת רשות, וכשרת משפטים גם חובה, לבקר פסיקה שהכיוון העקרוני שבו היא צועדת שגוי לטעמי", אמרה שקד ופירטה: "משמעותה של הפסיקה, שביטלה דה פאקטו את המתווה הממשלתי, עלולה להתגלות ככזו הנאמדת במאות מיליארדי שקלים ומשמעותה העקיפה ביחס לכלכלת ישראל – מי ישורנה.

"אני מקווה שלא נהפוך בעיני העולם ל'ארץ אוכלת משקיעיה'", הוסיפה שקד, "למדינה שמבחינה מדינית, ולמרות כל הקשיים שכולנו מכירים, שומרת על קשרים בינלאומיים איתנים, אבל באותה שעה בדיוק – דווקא כלכלתה מבודדת, וזאת בשל החשש לחוסר יציבות משפטית".

שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
מעדיפה שופטים שמרנים ולא אקטיביסטיים. שקד/ראובן קסטרו

השרה לא עצרה בביקורת החריפה על בג"ץ, ותיארה את דמותו של בית המשפט העליון כפי שהיא הייתה רוצה לראותו ובעיקר את דמותם של השופטים - שמרנים ולא אקטיביסטיים, שממעטים להתערב בהחלטות ממשלה. "חשוב שהיושבים על כס השיפוט יהיו אלה שישמרו על חוסנו ויוקרתו של בית המשפט העליון, אבל לא על חשבון יכולת הפעולה של הכנסת והממשלה בענייני מדיניות שאינם פוגעים בזכויות אדם", אמרה.

התיאור הזה נופל על אוזניים כרויות. ארבעה שופטים ימונו לבית המשפט העליון בשנה הבאה ואחד נוסף ב-2018. בין השופטים שעוזבים את בית המשפט ישנם ערבי, אישה וחובש כיפה, וסביר להניח שיחליפו אותם שופטים המגיעים מאותם מגזרים. כמו כן, ייתכן שתמונה אישה נוספת. השרה הייתה מעדיפה לראות כמה שיותר שופטים שמרנים וכבר החלה בבחינת מועמדים, אחד מהם הוא הפרופ' גידי ספיר מאוניברסיטת בר אילן.

"האיומים עלינו לא ירתיעו אותנו"

המסר ששלחה אתמול שקד היה ברור כשמש, כמו גם דבריו של יו"ר הלשכה אפי נוה על שיתוף הפעולה ההדוק עם השרה, שבהתחלה התנגדה למבנה הלשכה כפי שהוא, אולם חזרה בה. "את הדבר הכי טוב שקרה למשרד הזה", קרא לעברה נוה, ומוחות קונספירטיביים יכלו אולי לדמיין שהשניים סיכמו כי תמורת תמיכתה בלשכה ישתפו פעולה בוועדה למינוי שופטים וייצרו גוש חוסם נגד שופטי העליון.

קונטרה לדברים אלה - שיתוף הפעולה של לשכת עורכי הדין עם שרת המשפטים - נשמעו אתמול מכיוונה של מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, שמדברת בצורה מאופקת יותר בדרך כלל. "אני מצפה מהלשכה ומחברי הלשכה להתנגד לכל ניסיון לפגוע במבנה הדמוקרטי של המדינה, במערכת המשפט ובעצמאותה, בבית המשפט העליון ובסמכויותיו, או בוועדה לבחירת שופטים", אמרה, ורמזה לאותו שיתוף פעולה אפשרי.

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
"מצפה מהלשכה להתנגד לכל ניסיון לפגוע במבנה הדמוקרטי של המדינה". נאור/נועם מושקוביץ

לא רק מכיוונה של נאור ספגה השרה ביקורת. שרת המשפטים הקודמת ציפי לבני אמרה בפאנל כי שקד כשרת המשפטים תקעה חרב פוליטית בבית המשפט העליון בביקורת שמתחה על פסיקתו בסוגיית מתווה הגז. השופט אליקים רובינשטיין אמר: "האיומים עלינו לא ירתיעו אותנו. לא נכנס לביטויים במערכת הפוליטית אבל היו התבטאויות נגד שופטים. אותנו זה לא ירתיע ואנחנו נעשה את עבודתנו כמו שצריך".

בין מבקריה של שקד נמצא גם השופט בדימוס אהרון ברק, סמלו של בית המשפט האקטיביסטי שטבע את המונח "הכול שפיט". "צריך להבין ש'לא הכול שפיט' משמעותו שכל דאלים גבר", הסביר וכוון בדבריו לשרה שקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully