וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימותים במחוז הבדלני באזרבייג'ן: באקו הכריזה על הפסקת אש

הצבא האזרי הכריז באופן חד-צדדי על הפסקת העימותים, יום לאחר שנהרגו עשרות חיילים בלחימה הקשה ביותר במחוז נגורנו-קראבך מאז 1994. ארמניה: "ההכרזה האזרית היא מלכודת שלא תואמת למציאות". ארדואן: נגבה את האזרים "עד הסוף"

צילום: רויטרס, עורך: עמרי וייס

אזרבייג'ן הכריזה היום (ראשון) על הפסקת אש חד-צדדית של הקרבות שהחלו אתמול באזור הבדלני נגורנו-קראבך, בגבול ארמניה – כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. הבוקר עוד דווח על המשך העימותים באזור הנתון במחלוקת, לאחר שאתמול נהרגו שם לפחות 30 חיילים ונפצעו עשרות חיילים ואזרחים. מדובר בעימותים הקשים ביותר באזור מאז שנת 1994, עם סיום המלחמה באזור, שבה נהרגו כ-30 אלף בני אדם.

דובר משרד ההגנה של ארמניה, ארטסון הובהניסיאן, טען כי הכרזת אזרבייג'ן על הפסקת אש חד-צדדית "אינה תואמת את המציאות". בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו, כתב: "ההצהרה של אזרבייג'ן היא מלכודת מידע, ומשמעה אינו הפסקת אש חד-צדדית".

בשבועות האחרונים דווח על החרפת המתיחות בנגורנו-קראבך, ואתמול פרצו עימותים אלימים בין הכוחות הבדלניים לצבא אזרבייג'ן, שהמשיכו גם הלילה והבוקר. "האויב המשיך בפעולה הצבאית האגרסיבית, תוך שימוש בירי ארטילרי וברכבים משוריינים", נמסר בהודעה רשמית ממשרד ההגנה של המחוז, שנהנה מתמיכת ארמנית. "הצבא נוקט צעדים נחוצים במטרה לדכא את המתקפה האגרסיבית של האויב".

עוד בוואלה! NEWS:
הסיוט של מבקשי המקלט ביוון: אירופה מתכוננת לגירושם מחר לטורקיה
"הפסקת האש נגמרה": קרבות קשים בין המורדים לכוחות אסד בסוריה
המחבל ממתקפת הטרור בפריז: "מנעתי קורבנות נוספים כי לא התפוצצתי"

הריסות מהפגזות כוחות אזרבייג'ן בעימותים בין ארמנים ואזרבייג'ן. מחוז נגורנו-קרבאך, ארמניה, 2 באפריל 2016. רויטרס
"אם הנתיב המדיני לא ייבחר, נלך על הנתיב הצבאי". העימותים באזור נגורנו-קרבאך, אתמול/רויטרס

שגריר אזרבייג'ן במוסקבה פולד בולבולואולו אמר היום בריאיון לרשת הרוסית "גובוריט" כי באקו מוכנה לדון בפשרה עם הממשלה הארמנית. עם זאת, הבהיר: "במשך 22 שנים היו ניסיונות למצוא פתרון מדיני לסכסוך הזה. כמה פתרונות אפשריים? אנחנו מוכנים לפתרון מדיני בסוגיה זאת, אבל אם הנתיב המדיני לא ייבחר, נלך על הנתיב הצבאי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוסיה וטורקיה, שתי המדינות בעלות ההשפעה הגדולה ביותר על האזור, מיהרו לגנות את האלימות. עם זאת, הבוקר אמר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כי הוא יגבה את בעלת בריתו אזרבייג'ן "עד הסוף". לדבריו, "אנו מתפללים שאחינו האזרים יעברו את העימותים עם כמה שפחות נפגעים". אנקרה לא מנהלת יחסים דיפלומטיים עם ארמניה, בשל חילוקי הדעות בנוגע להרג ארמנים בידי האימפריה העותמאנית, שאליו מתייחס הממשל בירבאן כרצח עם. הנשיא הטורקי הוסיף כי הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE) ישתף במאמצים להפגת המתיחות, כפי שפעל בסכסוך האחרון באוקראינה.

טיפול רפואי בילד גבורג גריגוריאן, שנפצע מירי כוחות אזרבייג'ן, סטפנקארט, נגורנו-קרבאך, ארמניה, 2 באפריל 2016. AP
"אנו מתפללים שאחינו האזרים יעברו את העימותים עם כמה שפחות נפגעים". ילד בן 12 שנפצע אתמול בעימותים/AP

הגינויים לאלימות זרמו אתמול והיום ממדינות רבות, כולל צרפת וארצות הברית. מזכ"ל האו"ם באן קי מון הביע אף הוא דאגה מהאלימות. בהודעה רשמית שפורסמה מלשכתו, באן "הפציר בכל הצדדים לשים סוף באופן מיידי ללחימה, לכבד באופן מלא את הסכם הפסקת האש ולנקוט צעדים להפגת המתיחות".

אזור נגורנו-קרבאך, שבו מתגוררים כ-150 אלף בני אדם, מתפרש על פני שטח של כ-12 אלף קילומטרים רבועים, יותר מחצי משטחה של ישראל. האזור נתון תחת שליטת כוחות ארמניים מקומיים וצבא ארמניה מאז הסכם הפסקת האש בשנת 1994. בשני העשורים האחרונים, נעשו ניסיונות רבים להגיע להסדר סופי, אולם הם לא צלחו.

(עדכון ראשון: 14:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully