וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח הזיהום בחיפה הוגש למשרדי הממשלה - ממצאיו יישארו חסויים

31.3.2016 / 9:23

הדוח, שעורר סערה תקשורתית כשנתונים ממנו חשפו קשר בין תופעת היקפי ראש קטנים של תינוקות באזור לבין הקרבה לבתי הזיקוק, הוגש למשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. מועד פרסום הדוח ואופן פרסומו ייקבעו על ידי שני המשרדים

עריכה: ניר חן

דוח הניטור האפידמיולוגי באזור מפרץ חיפה, שהוכן על ידי חוקרים בכירים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון, אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת תל אביב הוגש היום (חמישי) למשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות שמנהלים כעת את עבודת המחקר. נתונים מהמחקר, לפיהם ישנו קשר אפשרי בין היקף התחלואה החריגה המורגש בבתי החולים בעיר לבין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים המקיפים אותם, נחשפו בחודש שעבר ועוררו סערה בתקשורת.

הדוח מציג את ממצאי השנה הראשונה מתוך מחקר שיתבצע לאורך חמש שנים. בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות ועל פי ההסכם שעליו חתומים החוקרים, מועד פרסום הדוח ואופן פרסומו ייקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. שני המשרדים קבעו כי הדוח יפורסם רק לאחר בחינתו על ידי הוועדה המדעית המלווה שמורכבת מנציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות וחוקרים בכירים מהאקדמיה וממוסדות רפואיים.

הנתונים, שעלו מהמחקר הצביעו על שלושה מוקדי תחלואה עיקריים באזור חיפה, שבהם נרשמו מקרי תחלואה בסרטן ריאות ולימפומה גבוהים מהממוצע. כמו כן עלה במחקר כי באזור המפרץ נולדו תינוקות במשקל נמוך ועם היקפי ראש קטנים מאלה שנולדו באזורים אחרים.

הזיהום במפרץ חיפה - IFB עם ליאורה  אמיתי ועורכת הדין ועו"ד ג'מילה הרדל ואכים מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אזרחים. מערכת וואלה!
מפרץ חיפה/מערכת וואלה!

לפי הנתונים מתוך הדוח שנחשפו אז, שלושת מוקדי התחלואה הם קריית חיים וקריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון, ורכס הכרמל בצד שפונה לאזור התעשייה. מהמחקר עלה כי התחלואה בסרטן ריאות ולימפומה בשלושת מוקדים אלה גבוה עד פי חמישה מהממוצע הארצי בהשוואה לשאר חלקי הארץ. עוד עלה כי במוקדים אלו נולדו בשנים האחרונות תינוקות במשקל נמוך ושהיקפי ראש קטנים ב-20%-30% בממוצע מאלה שנולדו ביתר השכונות בנפת חיפה. החוקרים מאוניברסיטת חיפה בדקו את כיווני הרוחות והם סבורים כי חומרים אורגניים נדיפים, הנישאים ברוח מארובות המפעלים לכיוון היישובים, אחראים לתחלואה החריגה.

לאחר פרסום הנתונים זימנו שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה אבי גבאי לישיבה דחופה את עורכי המחקר. בפגישה עלה כי הממצאים שנחשפו אינם סופיים. השר להגנת הסביבה אמר לוואלה! NEWS כי "אם נגלה שתוצאות המחקר מובהקות ננקוט באמצעים חריפים יותר מאלה שבהם פעלנו עד עכשיו, ואם צריך גם נסגור מפעלים". לדבריו, "המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות לוקחים אחריות ועובדים יחד על צמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה. רק בשנה האחרונה נרשמה באזור הפחתה של 11% בזיהום האוויר מתעשייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
עומס במיון בבית החולים רמב"ם, ינואר 2013. ערן גילווארג
"ליצמן וגבאי מפחדים ממסקנות הדוח". בית חולים רמב"ם/ערן גילווארג

ההודעה על כך שמסקנות הדוח לא יפורסמו לציבור גררה תגובות נסערות בארגוני הסביבה ובאופוזיציה. ליאורה אמיתי, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, אמרה: "אני מלווה את המחקר מאז התחלתו ובוחנת את התנהלותן של הרשויות השונות ביחס אליו ואת האינטרסים השונים שמנהלים אותו". לדבריה, "מהרגע הראשון חששנו שהמידע האמתי שהחוקרים מצאו לא יגיע בסוף לידי פרסום. יותר מדי אינטרסים בוחשים במחקר הזה, ופועלים קשות להשפיע על מניעת פרסום המידע. זה מעורר הרבה שאלות וספקות לגבי האמת המדעית בכלל. יש לי אמון מלא בחוקרים, בהגינות שלהם וביכולותיהם המדעיות, אבל אין לי אמון במשרדי הממשלה שבידיהם מופקד המידע כעת".

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, שיגר מכתב למשרדי הבריאות והגנת הסביבה. לדברי חבר הכנסת, שעמד בראש ועדת-המשנה לענייני תכנון וסביבה במפרץ חיפה, אמר: "בידי הציבור מצויים כיום נתונים רבים המעידים על הקשר הבעייתי שבין הזיהום מהתעשייה במפרץ חיפה לבין הגידול המדאיג בתחלואה באזור. תושבי חיפה, הקריות, עכו, שפרעם, עוספיה וכל יישובי האזור מודאגים, ובצדק, מהיעדר השקיפות לגבי נתוני המחקר החדש. פניתי למשרדי הבריאות והגנת הסביבה וביקשתי כי יחשפו את מסקנות הדוח בפני הציבור באופן מידי, שכן יש לאנשים הזכות לדעת את האמת לגבי האוויר שהם נושמים".

חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הוסיפה כי "נראה שליצמן וגבאי מפחדים ממסקנות הדוח. שוב זורים חול בעיני הציבור, ומטשטשים את הקשר הישיר בין המפעלים המזהמים להיקף התחלואה באזור חיפה. המחקר הוא של הציבור ועבור הציבור, אני דורשת לפרסם אותו מיד".

הפגנת תושבי חיפה על זיהום האוויר בעיר, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
"ממשיכים את קו הטיוח". הפגנת תושבי חיפה נגד יחס הממשלה לממצאי הדוח/ערן גילווארג

מארגון הסביבה גרינפיס מסרו בתגובה: "האם באמת מצפים במשרדי הממשלה שתושבי מפרץ חיפה יתאזרו בסבלנות עד למועד הפרסום? ההחלטה להשאיר את מסקנות הדוח חסויות תמוהה וממשיכה את קו הטיוח לאורך שנים. בינתיים הציבור נותר בערפל תחת זיהום כבד, בעוד המזהמים ממשיכים לשחרר רעלים לאוויר, לקרקע ולמים כבר עשרות שנים. השקט התעשייתי נוח למזהמים, ואסור ללכת שולל אחרי תעשיית הספקות המנסה להרוויח עוד זמן על חיי התושבים.

"ברמה המידית על השרים לעצור מכול וכול את תכניות ההרחבה לבתי הזיקוק ולמפעלים הפטרוכימיים במפרץ, ובד בבד להקטין את נטל הסיכון הרובץ על מאות אלפי תושבים. אנו קוראים למשרדי הבריאות והסביבה לא להשאיר אותנו בעלטה ולהפוך את הציבור לשותף מלא בפתרון הזיהום בחיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully