וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובע הצבאי: החייל ירה במחבל במכוון וללא צורך מבצעי

התביעה הצבאית דרשה להאריך בתשעה ימים את מעצרו, אך בית הדין בקסטינה אישר רק יומיים. מאות הפגינו מחוץ לדיון, בהם אביגדור ליברמן. השופט: "אירוע מורכב". אמו: "אני רוצה אותו בבית"

צילום: בני בן סימון, עריכה: ניר חן

בית הדין הצבאי בקסטינה דן היום (שלישי) בהארכת מעצרו של החייל החשוד ברצח המחבל הפצוע בחברון בשבוע שעבר. התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרו של הלוחם מחטיבת כפיר בתשעה ימים.

במהלך הדיון, כ-400 בני אדם הפגינו מול בית הדין הצבאי. בין המשתתפים היו גם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, וח"כ אורן חזן (הליכוד). המפגינים נשאו דגלים ושלטים שעליהם נכתב "לא מפקירים חיילים בשטח", וקראו קריאות: "שחררו את הגיבור".

עוד באותו נושא:
אחרי בית שמש, גם רמלה תומכת בחייל: "התנהגות לא מוסרית של ההנהגה"
השר יעלון על הירי בחברון: "חייל שסרח ולא גיבור. רוצים צבא מתבהם?"
"גיבור ישראל": עיריית בית שמש פרסמה הודעת תמיכה בחייל - עם פרטיו

אביו של החייל היורה מחברון ובנו בבית הדין בקטינה קסטינה דיון חייל חברון בית דין צבאי החייל היורה. באמצעות פלאפון וואווי, שבתי בנדט
"מצופה מחיילי צה"ל שינהגו בדרך מסוימת". אב החייל מנשק את ראשו/שבתי בנדט , באמצעות פלאפון וואווי

בפתח הדיון אמר התובע הצבאי סגן-אלוף אדורם ריגלר כי חקירת המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) בנושא החלה בעקבות דיווח של מפקדים. "כבר מהדיווחים הראשונים עלה חשד לביצוע עבירה חמורה. החשד שעלה עד כה שירי זה שביצע החשוד ובמכוון, בוצע ללא צורך מבצעי". לדברי התובע, "סימני השאלה עולים מכמה היבטים. התנהגותו זו אינה נראית התנהגות של מי שפועל מתוך סכנת חיים. מכלול המעשים לא מצביע על סכנת חיים בזמן אמת. הירי בוצע דקות ארוכות אחרי ששני המחבלים היו על הקרקע לאחר שנורו על מידי הכוח בסיכול הפיגוע".

התובע הסביר כי ישנה חריגה לכאורה מפקודות המפקדים, מכללי הבטיחות והוראות הפתיחה באש. הוא אף ציין כי נמצאו סתירות בדבריו של החשוד עצמו שמחייבות העמקות נוספות בחקירה. "גם באירוע מורכב וגם כשנלחמים בטרור, מצופה מחיילי צה"ל שינהגו בדרך מסוימת. יש כללי פתיחה באש, הוראות ופעולות שאסורות בתכלית. כאשר מתקיים חשד לפעילות בניגוד לאותם כללים, ודאי כזו שהביאה לפגיעה באדם, מותו במקרה הזה, אנו נדרשים להפוך אבן על אבן ולבדוק חשד זה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
החייל העצור בחשד לרצח מחבל בבית הדין בקסטינה. AFP, אתר רשמי
"מכלול המעשים לא מצביע על סכנת חיים בזמן אמת". החייל מובל אזוק לשוטר מצ"ח לדיון/אתר רשמי, AFP
התובע הצבאי: "גם מעדויות עולה שהמחבל גילה סימני חיים לאחר שהוא נורה" על ידי החיילים בזמן סיכול הפיגוע

סנגורו של החייל, עו"ד איל בסרגליק, שאל את החוקר אם תחקיר מד"א מאושש את גרסת מרשו. בתחקיר עלה כי בשום שלב לא יידעו את צוותי הרפואה שניתן להתקרב למחבל ושהופרך החשש ממטען. לכן הצוותים לא טיפלו בו. התובע מסר כי החוקר לא יכול להשיב על שאלה זו. לדברי החוקר, נחקרו מספר רב של חיילים ושל מעורבים שהיו בזירת האירוע, בהם החייל שנפצע בפיגוע.

במהלך הדיון ניסו הסנגורים לבדוק אם החייל עדיין חשוד ברצח או שמא הופחתה חומרת עבירתו. סא"ל ריגלר אמר כי "אנחנו מנסים לגבש עבירות, חלקן כוללל עבירות ההריגה". לפי נציג מצ"ח, "נכון לאתמול החשוד עדיין נחקר בנסיבות הללו (של רצח)". הוא לא נקב במילה רצח.

עורך הדין שאל בדיון אם המחבל היה חי לאחר הירי הראשון של החיילים, ונציג מצ"ח השיב כי זו אחת הסיבות לנתיחת הגופה. "מהבנתי מכל חומר החקירה, אין חוות דעת רפואית או רופא כלשהו שבדק אותו, אך חלק רב מהנחקרים טוענים שהוא היה חי", אמר עורך הדין. התובע הצבאי אישר: "גם מעדויות עולה שהוא גילה סימני חיים לאחר שהוא נורה". בשלב זה נציג החייל התעקש: "אז איך אתם יודעים שהפיגוע סוכל?", והחוקר ענה כי "זה בדיוק מה שאנחנו מבררים". בהמשך הדיון שאל עורך הדין הנוסף של החייל, עו"ד אילן כ"ץ, לזהות המחבל שנורה. חוקר מצ"ח השיב כי המחבל שנורה אינו זה שדקר את החייל שנפצע.

עו"ד בסרגליק אמר כי מדובר באירוע יחידני. "החייל נמצא במצב של סכנה ממשית לחבריו, ולחייו, במהלך אירוע חבלני שאין לתביעה מחלוקת עליו, שברקע קיים מחבל שלא נתנו להתקרב אליו בגלל החשש למטען. גם למ"מ עצמו לא היה מותר להתקרב. הוא ניגש, בעט בסכין וזו לא בדיקה מבחינה חבלנית". לדבריו, "בנסיבות האלה נבקש שבית הדין יאפשר לחייל לשחרר לכל הפחות למעצר פתוח".

אביגדור ליברמן בהפגנת תמיכה בחייל היורה מחברון בקסטינה. לירון מולדובן
"התערבות בוטה בחקירה". ח"כ ליברמן מול בית הדין הצבאי/לירון מולדובן

תקרית הירי מעוררת המחלוקת אירעה ביום חמישי שעבר. שני מחבלים הגיעו לתל רומיידה בחברון, דקרו חייל ופצעו אותו באורח בינוני ונורו על ידי כוח שהיה במקום. בהמשך הגיע לזירה החייל החשוד, חובש בתפקידו, ותועד יורה במחבל ששרוע על הכביש. בעקבות התקרית הושעה החייל מתפקידו וכעבור כמה שעות נעצר. ביום שישי הוארך מעצרו בחמישה ימים, עד היום.

החייל טען בחקירתו כי חשש שהמחבל הסתיר תחת בגדיו חגורת נפץ והזיז את ידו במטרה לפוצץ את עצמו. עקב כך, לטענתו, ירה לעברו כדי לנטרל את הסכנה הצפויה לכוחות שהיו בזירה. ואולם, גורמים רשמיים בצבא אמרו כי החשד מחגורת נפץ הופרך עוד לפני שהחייל הגיע לזירה.

התובע הודיע בדיון כי הערב צפויה להיערך נתיחת גופת המחבל. זאת על אף שמשפחת המחבל שדקר חייל צה"ל ונורה פעמיים, האחת בתחילת האירוע והשנייה על ידי לוחם כפיר, התעקשה למנות רופא מטעמה לנתיחה הפתולוגית של גופתו. במערכת הביטחון התנגדו להשתתפות רופא מטעם המשפחה ומוכנים למנות לנתיחה משקיף בלבד. לנתיחת הגופה חשיבות מכרעת במשפט המתנהל נגד החייל החשוד ברצח המחבל.

הפגנת תמיכה בחייל החשוד ברצח בחברון בקסטינה. לירון מולדובן
"שחררו את החייל". הפגנה מול בית הדין/לירון מולדובן

במאות המפגינים שהגיעו לקסטינה, גם הזמר "הצל", איש הימין ברוך מרזל, יו"ר להב"ה בנצי גופשטיין וחבר הכנסת לשעבר משה פייגלין. ח"כ ליברמן אמר בטרם נכנס לדיון כי "באנו לכאן על מנת לתמוך בחייל ולפחות לאזן את ההתערבות הבוטה של ראש הממשלה ושר הביטחון". הוא הוסיף כי "מה שראינו מתחילת הפרשה הוא שהייתה פה התערבות בלתי סבירה לפני שהחקירה התחילה".

לדבריו, "מתנפלים על בן 19, חייל בסדיר. אני לא קובע עמדה אם הוא פעל נכון או לא נכון. ברור לי שאני מעדיף חייל שטועה בשיקול הדעת ובחיים מאשר חייל מהסס וחס וחלילה נרצח על ידי מחבלים וידענו מקרים כאלה. זה חייל שנשלח על ידי עם ישראל להגן על עם ישראל, גם כשהוא טועה, ולא יכול להיות שכולם יפקירו אותו ויאשימו אותו ברצח. זה דבר בלתי סביר".

(עדכון ראשון: 13:39)

החייל העצור בחשד לרצח מחבל בבית הדין בקסטינה. AFP, אתר רשמי
"סתירות בעדותו". החייל החשוד בדיון/אתר רשמי, AFP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully