וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל משפט הריגול של העיתונאים הטורקים: "ניסיון טיוח של המדינה"

25.3.2016 / 18:43

העורך הראשי של "ג'ומהורייט" ובכיר נוסף בעיתון עומדים למשפט לאחר שפרסמו תיעוד של משלוח נשק של סוכנות הביון הטורקית לסוריה. ארדואן הבטיח כי הם "ישלמו מחיר כבד", אולם לטענת העיתונאים, "הפחדנו את המדינה. האיומים שלהם נובעים מפחד"

צילום: רויטרס
העיתונאים ג'אן דונדר וארדם גול בפתח משפטם, איסטנבול, 25 במרץ 2016. רויטרס
"נשים אתכם למשפט באצטדיונים". דונדר וגול בפתח בית המשפט, היום/רויטרס

משפטם של שני העיתונאים הטורקים הבכירים ג'אן דונדר וארדם גול, שהואשמו בריגול, נפתח היום (שישי) בבית המשפט באיסטנבול. לאחר שבית המשפט אישר להוסיף את הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ואת סוכנות הביון הטורקית MIT כמתלוננים בתיק, המשך הדיון בתיק המתוקשר התנהל בדלתיים סגורות.

כתבי אישום הוגשו נגד דונדר, העורך הראשי של העיתון הטורקי "ג'ומהורייט", וגול, ראש מערכת העיתון באנקרה, בגין "ניסיון הפיכה", לאחר שבחודש מאי האחרון פרסמו תיעוד של העברת נשק על ידי סוכנות הביון הטורקית לסוריה. הנשיא ארדואן הגדיר את הסיקור התקשורתי כ"ניסיון לערער את מעמדה של טורקיה בעולם", והבטיח כי דונדר "ישלם מחיר כבד".

עוד בוואלה! NEWS:
ארדואן ממשיך: הממשלה השתלטה על חברות הפצה של עיתונים
ארדואן ממשיך בהשתקה: ממשלת טורקיה השתלטה על סוכנות ידיעות
בכירה ב"זמאן" יודעת שימיה במערכת ספורים: טורקיה מסוכנת לעיתונאים

העיתונאים ג'אן דונדר וארדם גול בפתח משפטם, איסטנבול, 25 במרץ 2016. רויטרס
"אנחנו לא ההגנה במשפט, אלא עדי ראייה". דונדר, היום באיסטנבול/רויטרס

נוכחים רבים בבית המשפט, כולל נציגי האופוזיציה, פעילי זכויות אדם, דיפלומטים וקרובי משפחה של הנאשמים, קראו קריאות בגנות הממשלה עם ההכרזה כי המשפט יתנהל בדלתיים סגורות. "נשים אתכם למשפט באצטדיונים", קראו המוחים. "תאבדו במעמקי הארמון", קראו אחרים, בהתייחסות לארמון הנשיאותי הראוותני שהשיק לאחרונה ארדואן באנקרה. עורכי דינם של הנאשמים טענו כי ניתן לנהל את הדיון בדלתיים פתוחות, ורק להקריא את הראיות המסווגות בדיונים סגורים.

ממשלו של ארדואן הודה כי המשאיות שנחשפו בגבול שייכות ל-MIT, אולם טען כי הן נושאות סיוע לטורקמנים בסוריה, הנאבקים בכוחות הנשיא בשאר אסד ובארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). אנקרה סירבה לבקשות לפרט בנוגע לתכולת המשאיות, וטען כי מדובר במזימה של "המדינה המקבילה" שלדבריו מבקש להקים יריבו פתהוללה גולן. בכתב האישום, שאורכו 473 עמודים, העיתונאים מתוארים כחלק מ"רשת הטרור" של גולן, שנמצא בשנים האחרונות בארצות הברית.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בביקור באקוודור, 4 בפברואר 2016. AP
"נעצרנו בגלל שתי סיבות: כדי להעניש אותנו, וכדי להפחיד אחרים". ארדואן/AP

לפני המשפט, סיפר דונדר בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא ינצל את הדיונים בבית המשפט על מנת להשיב את תשומת הלב הציבורית לסיפור שעורר עליו את חמתו של ארדואן. "אנחנו לא ההגנה במשפט, אלא עדי ראייה", טען. "נבהיר את חוסר החוקיות של הרדיפה הפוליטית הזאת. המדינה נתפסה במעשה פלילי והיא עושה כל מה שהיא יכולה כדי לטייח את זה".

המשפט מגיע בצל תקופה מתוחה בין טורקיה למדינות האיחוד האירופי וארגוני זכויות אדם רבים, שיצאו נגד השתקת כלי התקשורת במדינה. דונדר וגול נכלאו במשך 92 ימים, כמחצית מתקופה זו בבידוד, עד שבית הדין החוקתי קבע בחודש שעבר כי מעצרם לפני המשפט אינו חוקתי ולא תואם את האישומים נגדם.

העיתונאים ג'אן דונדר וארדם גול בפתח משפטם, איסטנבול, 25 במרץ 2016. רויטרס
בכל מקום אחר בעולם, הם היו זוכים לשבחים על מאמציהם". דונדר בבית המשפט, ובידו עותק של "ג'ומהורייט"/רויטרס

"נעצרנו בגלל שתי סיבות: כדי להעניש אותנו, וכדי להפחיד אחרים", טען דונדר. "אנחנו רואים שההפחדה הזאת יעילה. הפחד שולט". עם זאת, הבהיר: "אני חושב שלמעשה אנחנו אלה שהפחדנו את המדינה. האיומים שלהם נובעים מהפחד הזה".

"בכל מקום אחר בעולם, הם היו זוכים לשבחים על מאמציהם לנבור בסוגיה הזאת", טענה נינה אוניינובה מ"הוועד להגנה על עיתונאים" (CPJ). לדבריה, "הם עשו את העבודה שלהם כעיתונאים חוקרים, שירתו את האינטרס הציבורי במעקב אחר סיפור משמעותי לא רק למדינה, אלא לאזור כולו". היא הוסיפה כי משפטם הוא חלק מ"פשיטה מסיבית על חופש העיתונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully