וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם יגבש "רשימה שחורה" של חברות הפועלות בהתנחלויות

מועצת האו"ם לזכויות אדם אימצה ברוב גדול את ההחלטה, אחת מחמש השבוע שנוגעות להתנחלויות בגדה המערבית, שבמסגרתה תורכב רשימה של כל העסקים ה"מעורבים בפעילות התנחלות בלתי-חוקית". נתניהו קרא למדינות להתעלם מההחלטה: "קרקס אנטי-ישראלי"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במועצת האו"ם לזכויות אדם, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
רוב מדינות אירופה נמנעו. אבו מאזן בנאום בפני מועצת זכויות האדם/רויטרס

מועצת האו"ם לזכויות אדם קיבלה אמש (חמישי) החלטה שלפיה תורכב רשימה של חברות הקשורות להתנחלויות ישראליות בגדה המערבית. ההחלטה מתייחסת ל"התנחלויות ישראלית בשטחים הפלסטינים הכבושים, כולל מזרח ירושלים ורמת הגולן הסורית הכבושה", ובמסגרתה תורכב רשימה של כל העסקים ה"מעורבים בפעילות התנחלות בלתי-חוקית", שתעודכן על בסיס שנתי.

ההחלטה, אחת מחמש שהתקבלו השבוע נגד מדיניות הממשלה הישראלית בגדה המערבית, התקבלה ברוב גדול של 32 מדינות שהצביעו בעד, בהן סין, הודו, שוויץ, דרום אפריקה, מדינות ערב, מדינות דרום אמריקה ומרכזה, ומדינות אפריקניות רבות החברות במועצה. אפס מדינות התנגדו להצעה, ו-15 מדינות, בהן צרפת, בלגיה, גרמניה, הולנד, בריטניה, פורטוגל וגאנה, נמנעו.

עוד בוואלה! NEWS:
על אף שנסללו בניגוד לחוק - יותר מ-200 כבישים בגדה לא נהרסו
הידידה של ישראל שהפסיקה לשתוק בנושא ההתנחלויות
המסר של בריטניה לישראל: ידידות קרובה - בתחומי הקו הירוק בלבד

ישיבת מועצת האו"ם לזכויות אדם על בורונדי, 17 בדצמבר 2015. רויטרס
קרא למדינות לקטוע את קשריהן העסקיים עם חברות הפועלות בהתנחלויות. אל-חוסיין/רויטרס

גורם פלסטיני מסר מוקדם יותר לעיתון הבריטי "גרדיאן" כי נוסח ההחלטה לא שונה, בהתאם להוראתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, למרות "לחץ מצד גורמים בכירים בארצות הברית ובבריטניה". על פי הדיווחים, דיפלומטים ממדינות אלה דרשו מהפלסטינים להסיר את ההתייחסות ל"רשימה השחורה", וטענו כי הדבר עלול להשפיע על "הסיוע לרשות הפלסטינית והקשרים הבילטראליים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטה בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, וטען כי "המועצה לזכויות אדם של האו"ם הפכה לקרקס אנטי ישראלי, תוקפת את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ומתעלמת מההפרות הבוטות באיראן, סוריה וצפון קוריאה". הוא הוסיף: "ישראל קוראת לממשלות האחראיות שלא לכבד את החלטות המועצה שמפלות את ישראל".

"מפעל ההתנחלויות, וחוסר האחריות המשפטית שמקושר עם התרחבותו ועם האלימות הקשורה אליו, ממשיך להיות סיבה מרכזית להפרות רבות של זכויות האדם של הפלסטינים, ומהווה אחד מהגורמים המרכזיים שמנציחים את הכיבוש הישראלי האלים של השטחים הפלסטיניים, כולל מזרח ירושלים, מאז 1967", נכתב בהחלטה.

עוד צוין בה כי "חברות מסוימות אפשרו, סייעו או הרוויחו באופן ישיר או עקיף מבניית ההתנחלויות הישראליות בשטחים הפלסטיניים הכבושים ומהרחבתן". על פי ההחלטה, "מוצרים שיוצרו באופן מלא או חלקי בהתנחלויות סומנו ככאלה שמקורם בישראל. גורמים פרטיים, ארגונים ועמותות במדינות שלישיות מעורבות במימון ההתנחלויות הישראליות וישויות שבסיסן בהתנחלויות, ובכך תרמו לשימור ההתנחלויות ולהרחבתן".

עוד באותו נושא

בעקבות סימון המוצרים: מגעים עם האיחוד האירופי לשיקום היחסים

לכתבה המלאה
עובדים פלסטינים בסיום יום עבודה באריאל, 3 בפברואר 2016. רויטרס
"למועצת האו"ם לזכויות אדם יש אובססיה אך ורק לגורלם של הפלסטינים". פועלים פלסטינים בסיום יום עבודה באריאל/רויטרס

בפתח שורת הדיונים בנוגע לישראל ביום שלישי, טען הנציב העליון של האו"ם לענייני זכויות אדם, זיד ראאד אל-חוסיין, כי "הקיום והפיתוח המתמיד של ההתנחלויות הישראליות נמצאים בבסיסו של ספקטרום רחב של הפרות זכויות אדם בגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים". הוא קרא למדינות החברות באו"ם לקטוע את קשריהן העסקיים עם חברות הפועלות בהתנחלויות, והפציר בהן "להבטיח כי הן לא פועלות באופן שמכיר או שמסייע בהרחבת ההתנחלויות או בבניית גדר ההפרדה".

בתחילת השבוע התייחס השגריר הישראלי במוסדות האו"ם בז'נבה, אביתר מנור, לסבב הדיונים במועצת האו"ם, והבהיר כי ישראל לא מכירה בהחלטות שהתקבלו. לדבריו, "למועצת האו"ם לזכויות אדם יש אובססיה אך ורק לגורלם של הפלסטינים, והיא מעדיפה לסגור את עיניה בפני הפרות חמורות אחרות של זכויות אדם. היא מתעלמת באופן שיטתי מזכויות האדם של הישראלים, ולמען האמת, לא מתעניינת בהם כלל".

(עדכון ראשון: 19:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully