וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוד בבריסל אחרי חשודים בפיגועים; חגורת נפץ ורובה אותרו בשדה התעופה

הרשויות בבלגיה מנסות להתחקות אחרי מתכנני המתקפה בנמל ובמטרו, שגבתה את חייהם של לפחות 34 איש. ביבשת מתקשים לעכל מתקפת טרור נוספת ובעולם מגנים נחרצות את האירועים. אובמה: "על העולם להילחם בטרור ללא הבדלי דת וגזע"

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

ברחבי אירופה הוכו שוב בתדהמה בעקבות מתקפת טרור נוספת על אדמת היבשת, שאירעה הפעם בבריסל. הרשויות מנסות בשעות האחרונות לפענח את המתקפה המשולבת בשדה תעופה ובתחנת מטרו בעיר, שבמהלכה נהרגו לפחות 34 בני אדם ועוד יותר מ-180 איש נפצעו. כמו כן, ראש ממשלת בלגיה שארל מישל כינס מסיבת עיתונאים ואמר כי מדובר ב"יום שחור עבור האומה". מנהיגים מרחבי העולם גינו את הפיגועים, ובחלק ממדינות אירופה הועלתה הכוננות.

לפי הדיווחים בתקשורת המקומית, רובה קלצ'ניקוב נמצא בשדה התעופה שבו התפוצץ מחבל מתאבד לצד חגורת נפץ שלא התפוצצה. כוחות הביטחון החלו בסריקות אחרי חשודים אפשריים במעשה בסביבותיה של בריסל ושר החוץ דידייה ריינדר הזהיר כי ייתכן שמעורבים נוספים במתקפה לא נתפסו.

פיגועים בבריסל | כל הכותרות האחרונות
היהודים בבלגיה חוששים בצל חגיגות הפורים: "שוקלים לעלות לארץ"
שר התחבורה: "הפיצוץ בבריסל אירע בסמוך לעמדת אל על שלא נפתחה"
ישראלי נפצע בשדה התעופה בבריסל; עד ראייה: "הפיצוץ היה ענק"

ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל, במסיבת עיתונאים שבו הכריז על מהמשך הכוננות בבריסל, נובמבר 2015. רויטרס
"יום שחור". ראש ממשלת בלגיה שארל מישל, היום/רויטרס

לדברי ראש ממשלת בלגיה, הייתה זאת מתקפה "חסרת אבחנה, אלימה ופחדנית. זהו רגע טרגי בהיסטוריה של ארצנו ויום שחור עבור האומה. מה שחששנו ממנו, קרה לבסוף". מישל ציין כי כוחות ביטחון נוספים נשלחו לבריסל כדי להגביר את האבטחה סביב מוסדות ומוקדים מרכזיים. "אני קורא לכולם להפגין סולידריות", אמר.

בלגיה נמצאת בכוננות גבוהה מאז פיגועי 13 בנובמבר בצרפת השכנה וסדרת פשיטות נערכה מאז בפרברי בריסל, בעיקר בפרבר מולנביק, שם נלכד בסוף השבוע סלאח עבד א-סלאם, שנמלט מזירת המתקפה בפריז לאחר הפיגועים.

בצרפת, כינס הנשיא פרנסואה הולנד את בכירי ממשלו כדי לדון במתקפה שהתרחשה בבלגיה השכנה. המדינה, שטרם התאוששה מהפיגועים הקטלניים ביותר בתולדותיה שאירעו לפני ארבעה חדשים, נמצאת עדיין במצב חירום. בסיום דיון החירום הוחלט לשלוח 1,600 שוטרים נוספים לאבטחת הגבולות והתחבורה הציבורית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

במסיבת עיתונאים שכינס בפריז, גינה הנשיא הולנד את המתקפה בבריסל וכינה אותה "מרושעת". לדבריו, על אף שהפיגועים הכו בבלגיה, אירופה היא זאת שהייתה המטרה וכי על כל העולם להיות מודאג מכך. הולנד הדגיש כי מדובר "באיום אולמי שמצריך תגובה עולמית".

גם בריטניה, שחוששת אף היא ממתקפת טרור בשטחה, תגברה את הכוננות בשטחה. ראש הממשלה דייוויד קמרון כינס ישיבת חירום אף הוא והביע זעזוע מהפיגועים בבריסל: "נעשה ככל שביכולתינו כדי לעזור".

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני אמרה כי מדובר "ביום עצוב לאירופה". במהלך ביקורה בירדן, היא התייחסה גם לאלימות שאופפת את המזרח התיכון וטענה כי "שורשי הכאב לסבל שלנו דומים". שר החוץ של ירדן נאסר ג'וודה גינה את הפיגועים.

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי. ירדן, 22 במרץ 2016. רויטרס
"יום עצוב לאירופה", מוגריני/רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס לסדרת הפיגועים וקרא לקהילה הבינלאומית להתאחד נגד הטרור. "אנחנו חייבים להילחם במכת הטרור ללא הבדלי לאום, גזע ודת", אמר לאזרחי קובה במהלך ביקורו ההיסטורי במדינה, לאחר יותר מ-50 שנות נתק דיפלומטי. "אנחנו מסוגלים להביס את מי שמאיים על ביטחונם של בני אדם סביב העולם ואנחנו נעשה את זה".

כמו כן, בכירי הצבא האמריקני ומחלקת המדינה תודרכו בנושא ולפי גורמים אמריקניים, הבולשת הפדרלית (FBI) משתפת פעולה עם עמיתיה בבלגיה וסוכנויות הביטחון עוקבות אחרי ההתפתחויות. ברקע האירועים, שר ההגנה אשטון קרטר וראש המטות המשולבים גנרל ג'וזף דנפורד יששתפו בהמשך היום בשימוע של הקונגרס על התקציב של משרד ההגנה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור בקובה. מרץ 2016. רויטרס
"נביס את מי שמאיים על ביטחוננו". אובמה עם נחיתתו בקובה/רויטרס

בכירי הממשל בוושינגטון טרם התייחסו לפיגועים בבריסל, אך המועמדים הרפובליקנים לנשיאות מיהרו להגיב למתקפה. המיליארדר והמועמד המוביל לראשות המפלגה, דונלד טראמפ, אמר כי על ארצות הברית ועל מדינות המערב להגביר את מאבקן באסלאם הקיצוני. איל הנדל"ן מניו יורק עורר סערה בחודש נובמבר האחרון, לאחר מתקפת הטרור בפריז והטבח בקליפורניה, כשקרא שלא לאפשר למוסלמים להיכנס לשטחי ארצות הברית.

AP

גם ברחבי המזרח התיכון גינו את הפיגוע. טורקיה, שבה אירע ביום שבת האחרון פיגוע התאבדות באיסטנבול שבו נרצחו שלושה תיירים ישראלים ותייר איראני, גינו בחריפות את המתקפה בבריסל. גם מועצת מדינות המפרץ פרסמה הודעה שבה היא מביעה את תמיכתה בבלגיה. המועצה כוללת את ערב הסעודית, את כווית, את בחריין, את עומאן, את קטאר ואת איחוד האמירויות הערביות.

סוריה וחיזבאללה, יריבותיהן של מדינות ערב הסוניות, הוקיעו אף הן את המתקפה, אך רמזו שהיא תוצאה של המדיניות "המוטעית" של אירופה. סוריה אמרה כי הפיגועים הם "תוצאה בלתי נמנעת של מדיניות סלחנית כלפי הטרור" וקראו למאמץ בינלאומי משותף נגד התופעה. גורם במשרד החוץ בדמשק, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א, אמר כי אלו הן ההשלכות להגדרתן של חלק מהמדינות את "ארגוני הטרור כגורמים מתונים". בכך התייחס למאבקו של המשטר באופוזיציה בסוריה, שכולה נתפסת בעיניו כ"טרוריסטית".

בהצהרה שפרסם חיזבאללה לאחר הפיגועים נמסר כי אירופה נכווית מ"האש" מסוריה ומהמזרח התיכון, במה שחושף את הסכנה ההולכת וגוברת מצד ארגונים "כופרים" קיצוניים. הארגון השיעי מתייחס לארגוני הטרור הסוניים כאל כופרים.

(עדכון ראשון: 14:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully