וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברזיל: הקלטת סתר בין הנשיאה הנוכחית לקודמה עוררה סערה במדינה

כלי תקשורת במדינה טענו כי השיחה שפורסמה לציבור מוכיחה שהנשיאה רוסף מינתה את קודמה לולה לראש לשכתה, כדי למנוע את העמדתו לדין. עשרות אלפי בני אדם הפגינו ברחובות הערים הגדולות וקראו: "העמידו את לולה לדין". בית המשפט עיכב את המינוי

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(מחאת ענק: מיליונים הפגינו ברחבי ברזיל נגד השחיתות, השבוע)

סערה בברזיל: הקלטת סתר של שיחת טלפון בין נשיא ברזיל לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה והנשיאה הנוכחית דילמה רוסף הוציאה לרחובות המדינה עשרות אלפי בני אדם. זאת, לאחר שרבים במדינה טענו כי דברי השניים מצביעים על כך שהכוונה האמיתית של מינוי לולה לתפקיד בקבינט הוא מניעת העמדתו לדין.

התקרית הנוכחית היא האחרונה בשורה של אירועים המסעירים לאחרונה את המדינה, ששיאם הגיע אתמול, כאשר מינתה רוסף את לולה לראש הלשכה שלה. רבים טענו כי המינוי נועד להגן על לולה, המואשם על ידי התביעה במדינה בהלבנת הון. כמו כן נטען כי מינויו נועד לנסות ולמנוע את הדחתה של רוסף, על רקע המשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד את ברזיל זה 25 שנים.

עם זאת, השופט הפדרלי איטז'יבה קאטה פרטה הורה היום על השהיית המינוי בשימוע ראשוני של העתירה שהוגשה בנושא, וההכרעה בנושא תעבור לבחינת בית המשפט העליון. "אני בזאת מורה על השהיית מינויו של לולה דה סילבה לראש הלשכה או לכל תפקיד אחר שמעניק לו חסינות", מסר בהחלטתו.

התקרית הנוכחית אירעה לאחר שהשופט סרז'יו מורו, תובע בכיר בפרשת השחיתות בחברת הנפט הלאומית "פטרוברס" שבה מעורב לולה, פרסם 50 הקלטות סתר שנערכו במסגרת החקירה. בין ההקלטות נמצאת שיחה בין רוסף ללולה, שבהן נשמעת הראשונה אומרת לנשיא לשעבר כי היא שולחת לו מסמכים עם תנאי כהונתו, כדי שאלה יהיו ברשותו "במידת הצורך". התקשורת בברזיל והאופוזיציה טענו כי רוסף העניקה לו את המסמכים במהירות כדי שזה יוכל להראות אותם למשטרה ולהתחמק ממעצר.

עוד כתבות בנושא:
באתי לעזרת חבר: נשיאת ברזיל מינתה את קודמה בתפקיד לראש לשכתה
מחאת ענק בברזיל: מיליונים יצאו לרחובות וקראו להדיח את הנשיאה
ברזיל: כתב אישום הוגש נגד הנשיא לשעבר לולה בגין הלבנת הון

הפגנות נגד מינוי נשיא ברזיל לשעבר לולה דה סילבה לראש הסגל של הנשיאה רוסף בסאו פאולו, מרץ 2016. רויטרס
הפגנה המונית ברחובות סאו פאולו, אמש/רויטרס

בשיחה אחרת שהוקלטה בין השניים, נשמע לולה מבקר את התנהלות התביעה בעניינו. "הם חושבים שאם התקשורת תוביל את החקירה הם יקימו מחדש את הרפובליקה", אמר לולה בכעס. "בית המשפט העליון שלנו פחדן, הפרלמנט שלנו פחדן, יו"ר הבית התחתון דפוק, יו"ר הסנאט דפוק. אני לא יודע כמה מחוקקים נמצאים כעת תחת איום, וכולם חושבים שיקרה איזשהו נס".

למרות הדברים החמורים, ייתכן שיש בשיחות דבר שעלול לנקות את לולה ורוסף מהטענות שהושמעו כלפיהם. הנשיא לשעבר אמר בשיחה: "לעולם לא אכנס לממשלה כדי להגן על עצמי".

נשיא ברזיל לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה. 4 במרץ 2016. GettyImages
"בית המשפט העליון שלנו פחדן". לולה/GettyImages

בשל פרסום השיחה, עשרות אלפי בני אדם הפגינו בערים סאו פאולו, ברזיליה, בלו הוריזונטה וערים גדולות אחרות וקראו לנשיאה להתפטר. בבירה ברזיליה, המשטרה ירתה גז מדמיע ורימוני הלם לעבר יותר מ-3,000 מפגינים מחוץ לארמון הנשיאות ולבניין הקונגרס, שקראו לעצור את לולה ולהעמידו לדין.

לאחר פרסום השיחה פורסמה הבהרה באתר ארמון הנשיאות, ובה נטען כי רוסף שלחה ללולה את תנאי כהונתו כדי שיחתום עליהם במידה ולא יוכל לנכוח בהשבעת. כמו כן נטען כי הנשיאות תנקוט בצעדים משפטיים מול השופט מורו.

תמלול "השיחה המפלילה":

רוסף: "תן לי להגיד לך משהו"

לולה: "הגידי לי יקירתי"

רוסף: "אני שולחת אליך את מסיאס (סגן יו"ר המשרד לעניינים משפטיים) עם המסמכים, כך שיהיו לנו אותם במידת הצורך. מדובר בתנאי הכהונה"

לולה: "אוקיי, אוקיי"

רוסף: "זה הכול, תחכה שם, הוא מגיע לשם"

לולה: "בסדר אני כאן, אחכה"

(עדכון ראשון: 15:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully