וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולימאני לחמאס: כשהמאבק בישראל דועך - רק איראן יכולה לעזור

גורם מחמאס חשף את דבריו של מפקד כוח "קודס" האיראני בפני בכירי הארגון, שבהם קרא לחידוש היחסים שהתערעו לפני כחמש שנים. "שנינו עשינו טעויות, אך אין מנוס מקיום בסיס חדש ליחסים"

עריכה: טל רזניק

מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, נפגש עם משלחת חמאס שהגיעה לטהראן לרגל "יום המהפכה" בפברואר האחרון, וקרא לחידוש היחסים בין המדינה לארגון שהתערערו בשנת 2011 – כך חשף גורם מחמאס לרשת הלבנונית "אל-מיאדין". הגורם חשף תמלול מלא של דבריו של סולימאני בפני אחראי הקשרים הבינלאומיים של חמאס, אוסאמה חמדאן, וחברי הלשכה המדינית של הארגון מוחמד נסר ומאהר עובייד, שהגיעו לטהראן ביחד עם משלחת בכירים פלסטינית.

"העולם השתנה מאז האביב הערבי", אמר סולימאני בפגישה עם נציגי חמאס. "איראן לא נותרה כשהייתה וגם לא חמאס, אבל חמאס ואיראן בעלות הרצון בקיום התקוממות חזקה בפלסטין והתמודדות עם התוקפנות הישראלית. אין מנוס מקיום בסיס חדש ליחסים ביננו". לדברי סולימאני, "במהלך השנים האחרונות, היו טעויות רבות, חלקן נעשו מצד חמאס וחלקן מצד איראן. עם זאת, שנינו יודעים כי ההתנגדות נמצאת בסכנה, ואנו יודעים כי המדינה היחידה היכולה לתמוך בהתנגדות הפלסטינית היא איראן".

בכירים באיראן מנחמים את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני על מות אמו. ספטמבר 2013. התקשורת האיראנית, צילום מסך
"ממשיכים לתמוך בפלסטין". סולימאני/צילום מסך, התקשורת האיראנית

סולימאני נפגש בהמשך עם המשלחת הכוללת את יתר הנציגים הפלסטינים, שם התחייב, כך לפי הגורם מחמאס, כי הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות לא פגע בתמיכת הרפובליקה האיסלאמית במאבק הפלסטיני. "עמדתנו הייתה איתנה לפני הסכם הגרעין עם המעצמות והיא נותרה כזו גם אחריו. היא לא השתנה. אנו ממשיכים לתמוך בפלסטין", אמר.

"המשא ומתן עם המערב נסוב סביב הסכם הגרעין ולא סביב כל נושא אחר", הדגיש. "לא היו עסקאות אחרות. לשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף היה תפקיד מוגדר והוא הסכם הגרעין, והוא לא דן בשום נושא אחר, למרות הניסיונות של האמריקנים. לא ויתרנו על הסוגיה הפלסטינית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אוסמה חמדאן, האחראי על יחסי החוץ בחמאס. AP
נפגש עם סולימאני בטהראן. אוסאמה חמדאן/AP

"ישנם אנשים הטוענים כי אנו תומכים בפלסטין בגלל האינטרסים שלנו:ף הוסיף סולימאני. "אין זה נכון מאז תחילת המהפכה ואין זה נכון עכשיו. אנו לא מוכנים למשא ומתן או לקיום הבנות עם ארצות הברית או בעלות בריתה בכל הנוגע לסוגיה הפלסטינית. אני מדגיש בפניכם, עדכנו את אחיכם, תמיכתנו בפלסטין ממשיכה". הבכיר האירני הודה בשיחה כי היו זמנים שבהם הסיוע הכספי לפלסטנים פחת, אך הדגיש: "היה זה בשל תנאינו ומצבנו הכלכלי בלבד, ולא בגלל שינו בעמדתנו המדינית בנוגע לפלסטין".

"באיראן כולם אוהבים את פלסטין", הוסיף. "פלסטין היא נושא מרכזי גם בעניינינו הפנימיים. לפני שנים הרימו כמה מאזרחינו שלטים שעליהם נכתב "לא עזה ולא לבנון, נפשי עם איראן". אני שואל אתכם, היכן אותם האנשים?".

"על הפלסטינים לא להתערב במשבר מול ערב הסעודית"

סולימאני התייחס לסכסוך המתמשך בין איראן וערב הסעודית. זאת, על רקע דיווחים שפורסמו חודש לפני הפגישה, לפיהם חמאס סירב להצעה של איראן לחדש את הסיוע שלה לארגון, בתמורה לתמיכתו בה במשבר הנוכחי מול ערב הסעודית. סולימאני אמר כי טהראן מעוניינת כי הפלסטינים לא יתערבו במחלוקות הנוכחיות באזור והוסיף: "הבעיות שלנו עם ערב הסעודית עתידות להסתיים. מי שעכשיו יביע תמיכה באחד הצדדים, יפסיד".

סלימאני הבהיר כי איראן לא מתנגדת לכך שמדינות מוסלמיות אחרות יסייעו לפלסטינים. "נסכים לכל מדינה מוסלמית שתעמוד לצידם של הפלסטינים. אנו נשמח אם מדינות אלו יגישו גם הן סיוע. המערכה שלכם עוד ארוכה. כל העולם המוסלמי צריך לעמוד מאחוריכם". לסיום הדגיש סלימאני כי איראן רוצה פלסטין חזקה, ולשם כך על הפלסטינים להגיע לפיוס ביניהם.

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
פגישתו עם המלך הסעודי החריפה היחסים עם טהראן. משעל/AP

היחסים בין חמאס לאיראן, שהייתה תומכת גדולה של הארגון הפלסטיני במשך שנים רבות, התערערו מאוד כאשר חמאס עזב את המפקדה שלו שישבה בדמשק בעקבות פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, דבר שהביא להתרחקותו מציר איראן-חיזבאללה. המשבר החריף בחודש יולי האחרון בעקבות ביקורם של ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל והנהגת הארגון בערב הסעודית, יריבתה של איראן, שבמהלכו נפגשו עם המלך הסעודי. לאחר הביקור הודו בחמאס כי טהראן הפסיקה להחלוטין את תמיכה הכספית בארגון וברצועת עזה.

בחודשים האחרונים נעשו נסיונות להביא לפיוס בין הצדדים, בין היתר של חיזבאללה, אולם אלו לא נענו מצד הנהגת חמאס בשל חששה לאבד את תמיכה מדינות ערב הסוניות, ובראשן ערב הסעודית, הנמצאות בעימות עם איראן ומתנגדות להתקרבות חמאס אליה. הדרג הנמוך מאוד של המשלחת ששלח חמאס לטהראן, שאינה כוללת את בכירי הארגון, מצביע ככל הנראה על כך שאין בכוונת הארגון הפלסטיני לסגת מתמיכתו בצד הסעודי ולהחזיר את יחסיו עם איראן לימים עברו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully