וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנקשות בעו"ד יורם חכם הותירה את "צוואתו האחרונה" פתוחה

19.3.2016 / 17:30

"הוא נרצח, אז אין שכר טרחה". במקביל לטיפול באבוטבול, ייצג חכם את תושבי שכונת הארגזים הענייה מול יזמי הפינוי-בינוי. "זה היה ה'בייבי' שלו", אומר מקורב. חיסולו המסתורי לא אפשר למצוא את ההסכם עם הדיירים, וכמה מהם מסרבים לשלם. אלמנתו ובנותיו עדיין מחכות לכסף

פיצוץ מכונית העו"ד בתל אביב. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
התנקשות שהייתה בבחינת חציית קו אדום והותירה את תיק "שכונת הארגזים" פתוח. הג'יפ של יורם חכם לאחר פיצוצו ביוני 2008/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

"עורך דין יורם חכם נרצח, אז אין שום שכר טרחה, ולא זכור לי שחתמתי על שכר טרחה כלשהו". זו הייתה תשובתו של אברהם דגן, אחד מתושבי שכונת הארגזים, שברבות השנים ובזכות עבודה מאומצת של חכם ועורך הדין עובדיה גולסטני, עבר מנכס מתפורר בשכונה לדירת פנטהאוז מפוארת בשווי של יותר מ-7.2 מיליון שקלים, בבניין "דולב" בתל אביב. שני דיירים נוספים קיבלו שתי דירות בנות שלושה חדרים בבניין "אלון". ולמרות זאת, בחלוף 14 שנים של טיפול אינטנסיבי לקבלת הדירות מהמדינה, וכאשר הגיעה העת התשלום לאלמנתו של עו"ד חכם ולשותפו גולסטני, החלו התירוצים.

"אני לא מוצא את הסכם שכר הטרחה, הוא הופקד אצל עו"ד חכם ומאז הירצחו אני לא מוצא", אמר דגן. כעת, לאחר שנים ארוכות בהן טיפל עו"ד חכם בדיירי שכונת הארגזים, דורש חברו ושותפו לתיק תשלום בסך של 589 אלף שקלים. וואלה! NEWS יוצא בעקבות "הצוואה האחרונה" של עורך הדין יורם חכם, שביוני 2008 חוסל ברחוב יגאל אלון, והותיר אחריו תיק אזרחי חשוב, שעד עצם היום הזה לא הגיע לסיומו. העורך דין המנוח איננו, ועד כה לא שולם שכר טרחתו לאחר שייצג בפרויקט הפינוי-בינוי כמה מתושבי שכונת הארגזים.

עו"ד יורם חכם. חן גלילי, nrg, מערכת וואלה! NEWS
הותיר אחריו תיק אזרחי חשוב, שעד עצם היום הזה לא הגיע לסיומו. עו"ד יורם חכם/מערכת וואלה! NEWS, חן גלילי, nrg

לפני הגלישה לנבכי פרשת שכר הטרחה עבור הפינוי-בינוי בשכונת הארגזים, יש לציין את מי ייצג יורם חכם, ולהיזכר בסכסוכים שצבר טרם חיסולו. באותם הימים, בסביבות שנת 2006, התנהל סכסוך מר, לו קשר ירושלמי מובהק. אסי אבוטבול חבר לעבריינים בכירים מירושלים, ביניהם אלי "קוסם" נעים ואלי אריש, שניהלו באותה עת מלחמה של ממש מול "כנופיה הירושלמית", בראשה עמדו אז האחים יוסי וסם מלכה. לאחר שורה של ניסיונות חיסול של אריש, הבינו במשטרה כי הנקמה בוא תבוא.

ואכן, באפריל 2006, כך העריך המודיעין המשטרתי, השיג אסי אבוטבול, "הילד", תת מקלע עוזי, מחסנית עם כדורים ושלושה מתאמים למשתיקי קול. חייליו של "קוסם" נתפסו בידי המשטרה לאחר עבודה מודיעינית, מה שהביא להגשת כתב אישום כנגד אבוטבול בפרשה. אותו התיק, ככל הנראה, היה גם התיק שהוביל לפיצוץ הפרקליט הבכיר.

לאורך תקופת המשפט נתגלעו מחלוקות קשות בין אבוטבול לבין חכם. "זבל חמדן" היה עוד אחד מהכינויים שדבקו בחכם בכל הקשור לשכר הטרחה שדרש מאבוטבול, בעיקר לאור הרשעותיו החוזרות ונשנות של העבריין. בתיק הירושלמי הורשע אבוטבול בסיוע לרכישת נשק. הייתה זו ההרשעה הראשונה של ה"גולדן בוי" של עולם הפשע. במשטרה מעריכים כי אותה ההרשעה "הוציאה את אבוטבול מכליו, בעיקר כיוון שחשב שעורך דינו יורם חכם עושה עבודה גרועה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אסי אבוטבול חשוד ברצח עו"ד יורם חכם. דוד קורן
חשב שחכם עשה עבודה גרועה. אסי אבוטבול בבית המשפט/דוד קורן

באחת הפגישות הגיע חכם לבקר את אבוטבול בתאו. לפי המודיעין המשטרתי השיחה גלשה לטונים גבוהים וצורמים, שכללו קללות קשות. "אתה שולק כסף ולא נותן תוצאות, תחזיר לי חלק מהסכום", הטיח אבוטבול. חכם עצמו לא הסכים. הצדדים נפרדו לשלום. במקביל, כך לפי הערכות המשטרה, גייס אבוטבול למשימה את הכוח הירושלמי. בראש הכוח עמד לא אחר מאשר אלי אריש, עבריין בכיר שחזר בתשובה לאחרונה, וזה מכבר השתחרר מתיק אמצעי הלחימה. באותה העת, נמצאים עמם בקואליציה האחים אבי ונמרוד אילוז, עבריינים ותיקים בירושלים.

ב-11 ביוני הגיע מה שמכנים במשטרה "יום הסולחה". בבוקרו הוזמן חכם ל"פגישת פיוס" בבית אמם של בני משפחת אבוטבול, אלמנתו של פליקס "בייזה" אבוטבול. כמעט כמו בסדרת פשע טובה, ליורם חכם מוגשת צלחת קוסקוס נדיבה, מעשה ידיה של אסתר. בפגישה מצויים פליקס אבוטבול, קארין, אשתו של אסי שריצה מאסר בכלא, ואסתר עצמה. במהלך הפגישה, נקבע כי חכם ימשיך לייצג את אסי אבוטבול. הוא יצא מהבית בנתניה, התיישב בג'יפ האיסוזו שלו, נסע, וכאשר הגיע לאזור משרדו, אירע הפיצוץ האדיר. האיסוזו עלה באש במהירות הבזק. ליורם חכם, העורך דין המחוספס, שעבר הרבה טלטלות בחייו, לא היה סיכוי. מותו נקבע במקום.

רצח עו"ד יורם חכם בפיצוץ מכוניתו, יוני 2008. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
אכל קוסקוס, יצא מהבית בנתניה, התיישב בג'יפ האיסוזו שלו, נסע, וכאשר הגיע בסמוך למשרדו, אירע הפיצוץ האדיר. הג'יפ של יורם חכם לאחר פיצוצו ביוני 2008/ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"במקום להכיר תודה ולשלם לתובעים את אשר נקבע בהסכם שכר הטרחה, לאחר שהתעשרו בעקבות עבודתם המאומצת של עורכי הדין, בחרו הנתבעים להחזיר להם ברעה תחת טובה"

מאז מותו ועד היום, במשטרה יודעים רק להעריך מה קרה מרגע שיורם חכם יצא מבית אבוטבול. כאשר התפוצצה פרשת 512, היה זה זמן טוב להוציא מן הבוידעם את כל שידוע להם על החיסול, שהיה בבחינת "חציית קו אדום" של ארגוני הפשע. בזה אחר זה, נעצרו ביולי האחרון אסי אבוטבול, אשתו קארין, האחים אילוז ואלי אריש. הערכות המשטרה היו כי אבוטבול עומד מאחורי הזמנת החיסול של חכם, הוא זה שהזמין אותו מאת אלי אריש ומי שביצע אותו הם האחים אילוז.

שלוש פעמים השופט מנחם מזרחי האריך את מעצרם של אבוטבול, אריש והאילוזים. שלוש פעמים ניסו במשטרה "להעיר את השטח" בכל הקשור לפענוח החיסול הקשה והמסתורי של חכם. המשטרה גם ניסתה לברר האם המניע לחיסולו של חכם נבע מאותן שמועות על רומן שניהל, לכאורה, עם אשתו של איש עסקים המקורב לאבוטבול. עד מדינה מארגון אברג'יל גם סיפר על כך, אך כל קווי החקירה לא הבשילו, ונכון לכתיבת שורות אלו, אין בידי המשטרה די ראיות להעמיד את החשודים לדין.

בחזרה לשכונת הארגזים. במקביל לטיפול האינטנסיבי של חכם בארגון הנתנייתי, ולפני שחוסל, הוא המשיך לטפל ב"בייבי" שלו, ולנסות להיטיב עם ארבעת הדיירים. לפני כמה חודשים הם אכן זכו בדירות יוקרה במרכז תל אביב. "במקום להכיר תודה ולשלם את אשר נקבע בהסכם שכר הטרחה, לאחר שהתעשרו בעקבות עבודתם המאומצת של עורכי הדין, בחרו הנתבעים להחזיר להם ברעה תחת טובה, להפר ברגל גסה ובאופן מביש את הסכם שכר הטרחה, להתעלם באופן ציני וקר מאלמנתו וארבע מבנותיו היתומות של עו"ד חכם ולהתעקש, ממש כך, לא לשלם להם ולו אגורה אחת. אפילו לא אחת", זהו הפתיח של תביעת עזבונו של חכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1998 פרסם מנהל מקרקעי ישראל מכרז לפינוי-בינוי מתחם שכונת הארגזים. למכרז צורף סקר ובו רשימה של תושבים המיועדים לפינוי ויקבלו פיצוי. ארבעה דיירים, אלו שהחליטו להתעלם מתשלום שכר טרחה ליורם חכם, לא היו חלק מן הסקר. מי שעמד לצדם של הדיירים המוחלשים באותה העת הוא עורך הדין גולסטני. אותו גולסטני גדל בשכונת הארגזים, הפך לפעיל בפרויקט הפינוי-בינוי, ובהמשך גם למייצג מול היזמים. התושבים הוותיקים מכירים אותו ורוכשים לו כבוד.

בשלב מסוים, כאשר הבין עו"ד גולסטני כי מדובר בפרויקט שלא ניתן לפקח עליו לבד, הוא צירף אליו ולעבודתו את עו"ד חכם. וכך, החל משנת 2001, החלו השניים לייצג יחדיו את תושבי שכונת הארגזים, מול כוחות היזמים שביקשו לתבוע פינויים מן התושבים. במעמד חתימת הייצוג, הוחלט כי הסכם שכר הטרחה יעמוד על 10 אחוזים מהשווי שיינתן כפיצוי לדיירים.

ואכן, בשנת 2000, הוגשה תביעה לפינוי וסילוק על ידי מנהל מקרקעי ישראל לגבי כל שטח הדירות בו מתגוררת משפחת דגן. באשר לשכר הטרחה של עו"ד גולסטני, כיוון שהכיר היכרות חברית את משפחת דגן, הוא קבע כי הפיצוי יעמוד על 7 אחוזים כולל מע"מ. באשר לפיצוי שצפוי לקבל עו"ד יורם חכם, לא היה בידו של גולסטני להמציא הוכחות, שכן על אף החיפושים בארכיונים, לא הצליח למצוא את הסכם שכר הטרחה.

הפינויים שהתבצעו לאורך השנים היו אמוציונליים. היזמים לא הסתירו את שנאתם כלפי חלק מתושבי שכונת הארגזים, שסירבו להצעות, ומצד שני, תושבי השכונה לא נתנו כל אמון ביזמים, בעיקר בעקבות סיבות כלכליות ורגשיות. באחד הימים, אף הפגינו התושבים מול היזם המרכזי ישעיהו חכשורי, כאשר גם נגד מלכה דגן, אחת הפעילות המרכזיות בפרויקט שכונת הארגזים, הוצא צו על הטרדה, כמו גם נגד גולסטני.

בסופו של משא ומתן מתיש, הכולל אינספור דיונים בבתי משפט שונים, גם בשמו של יורם חכם המנוח, נחתם בשנה שעברה הסכם סופי בין היזמים לבני משפחת דגן. זו הייתה סתימת הגולל על עבודתו האחרונה של עו"ד יורם חכם, צוואה של ממש. בני משפחת דגן קיבלו את אותן דירות הפאר, פרי עבודתם של גולסטני וחכם. ואז החלו הבעיות.

בוץ, עובש והצפות: החורף הגיע לשכונת הארגזים. ניב אהרונסון
חכם וגולסטני חברו כדי לייצג את התושבים מול היזמים. הצפות בשכונת הארגזים בשנת 2013/ניב אהרונסון

לפי התביעה, לאחר שאברהם ומלכה דגן קיבלו את הדירות, ביקש גולסטני את תשלום עשרת האחוזים מן הסכום שהוסכם עליו בגין הדירות והחל לקבל תשובות מתחמקות. תחילה, טענו מלכה ואברהם כי הסכם שכר הטרחה שנחתם בין הצדדים נשמר אצל עו"ד חכם, מה שגרם לכך שלא ניתן למצוא אותו, ומאז הרצח הוא לא נחשף.

תחילה גולסטני לא עשה מזה עניין, אך מפעם לפעם פנה לדגן להסדיר את הנושא והתקיימו גם פגישות בין הצדדים. במהלך אחת הפגישות, בה נכחו בני הזוג דגן, טען אברהם דגן, בפעם הראשונה: "אני לא זוכר שחתמתי על המסמך כלשהו - לא איתך ולא עם עו"ד חכם". גולסטני הודיע להם שהם חתמו על מסמך שכזה ועל ייפוי כוח, ועמד על כך שכל תושב שהיה מיוצג על ידי חכם ועל ידו חתם על ייפוי כוח והסכם שכר טרחה סטנדרטי. התשובה, לטענתו של גולסטני, הייתה שוב מתחמקת. "זכור לנו שהמספר עומד על 5 אחוזים ולא 10", נענה.

על מנת להוכיח את צדקתו, החל גולסטני בתחקיר מעמיק להשגת ההסכם. עם דיירים אחרים לא הייתה בעיה ונמצא המסמכים, אבל לא נמצאו אלה הקשורים בארבעת הדיירים המדוברים. גולסטני נסע מספר פעמים לארכיב בחיפה, בו אכסנו תיקיו של יורם חכם ואת תיקי משרדו, אך לשווא. הוא לא הצליח לאתר את ההסכם בין אלפי תיקים בארכיב. שכר הטרחה המגיע על פי דין לו ולחכם ומשפחתו, נראה רחוק מתמיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההסכמים בין עו"ד יורם חכם לאחד מתושבי שכונת הארגזים הקשורים לפרויקט פינוי-בינוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

באוגוסט 2015 התקיימה פגישה נוספת ומכרעת בין הצדדים. במהלכה דרש גולסטני ביתר חריפות את שכר הטרחה. תשובתם של בני הזוג דגן הייתה נחרצת: "לא זכור לנו שום הסכם, אבל ללא ספק מגיע להם שכר טרחה". בני הזוג הסכימו לשלם 100 אלף שקלים בלבד, אותם לטענתם היו מוכנים לשלם מיד. למרות ההבטחות, כך לפי התביעה, נכון לעצם היום הזה, הסכום, שאינו במחלוקת, עדיין לא הועבר. בפגישה אחרונה בין הצדדים, אמר אברהם דגן לגולסטני, כאשר זה ביקש את הסכום לגביו הוסכם לכאורה: "התייעצתי, שקלתי והחלטתי, שבשלב זה אני לא משלם כלום, אני צריך לחשוב על המשך ולקבל החלטה". מרגע זה ואילך, עו"ד גולסטני לא מצליח יותר לתפוס את הנושים.

"מדובר בתיק האחרון וה'בייבי' של יורם חכם בכל הקשור בטיפול באוכלוסיות החלשות", אומר מקורב לחכם. "הוא הקריב את עצמו למען אנשים אחרים, והם מסרבים לשלם סכום סמלי של שכר טרחה, גם לאחר שהוא נרצח, סכום שאמור לעבור לאלמנתו".

כך או כך, נראה כי סימני השאלה בדבר חיסולו של יורם חכם, ממשיכים להעסיק את חוקרי פרשת 512, שעדיין ממשיכים לחקור נספחים נוספים של הפרשה. עם זאת, נראה כי לפחות בעניין התיק האזרחי של חכם, בית המשפט בתל אביב, ביתו השני של חכם, יכריע בדבר גורל צוואתו של עורך הדין המנוח.

תגובת ארבע המשפחות לכתב התביעה ולאמור בכתבה תובא לכשתתקבל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully