וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הם יוצאים - והם רעבים": הנחשים הקיצו משנת החורף

15.3.2016 / 9:35

עקב גל החום שפקד את הארץ בימים האחרונים, החלה עונת הנחשים, שמגיחים רק בטמפרטורות גבוהות. מקרה ההכשה הראשון כבר נרשם ומומחים מבהירים: "האינטרס הבסיסי של הנחש הוא להתרחק מאיתנו, אבל צריך להיזהר"

עריכה: ניר חן

(לוכד נחשים בריאיון מיוחד לאולפן וואלה! NEWS, אוגוסט האחרון)

מזג האוויר האביבי שפקד את הארץ מאז סוף חודש פברואר ועד אתמול (שני) הצליח להעיר את הנחשים מתרדמת החורף שלהם. הנחשים הם בעלי דם קר ולכן פעילותם תלויה בטמפרטורות חמימות. בשונה ממקרים חריגים שבהם תושבים הוכשו על ידי נחשים בימים שבהם הטמפרטורה הגיעה לכ-20 מעלות בעיצומו של החורף, הפעם יקיצת הנחשים הגיעה בעתה.

בסוף השבוע האחרון טיפל המרכז הרפואי העמק שבעפולה במקרה הראשון - נער בן 17 הוכש על ידי נחש בחצר ביתו שבאחד מיישובי נחל עירון. למרבה המזל בנחש מסוג זעמן שאינו ארסי, ולא בנחש צפע ארסי. הוא אושפז לצורך טיפול בנוזלים ושוחרר לביתו.

על אף שנרשם רק מקרה הכשה אחד, ניתן לראות את יקיצת הנחשים בכך שלוכדי הנחשים ברחבי הארץ כבר מדווחים על עלייה בקבלת קריאות לטיפול בזוחלים המאיימים שנמצאו בבתים, בגינות פרטיות ובחצרות של מוסדות חינוך.

זעמן שחור צעיר. אדי טייאר, הדברה ירוקה, מערכת וואלה! NEWS
מקום אופטימלי לנחש הוא מקום נסתר מן העין, שיש בו מזון ומים. זעמן שחור צעיר/מערכת וואלה! NEWS, אדי טייאר, הדברה ירוקה
"הסיכוי שלנו בימים אלה להיתקל בנחשים גובר, כי שעות הפעילות שלנו בחוץ חופפות לשלהם"

"הם יוצאים עכשיו ומן הסתם הם רעבים כי הם לא אכלו כל החורף", הסביר המדביר ולוכד הנחשים אדי טייאר מ"הדברה ירוקה". "מעכשיו ועד חודש מאי הם פעילים בעיקר בשעות היום, מכיוון שבתקופה הזאת הלילות קרירים יחסית. כיוון ששעות הפעילות שלהם מצומצמות בתקופה הזאת, יותר נחשים פעילים בשעות היום ביחס לעונת הקיץ, והסיכוי שלנו להיתקל בהם גובר כי שעות הפעילות שלנו בחוץ חופפות לשלהם".

כמות הארס של הנחשים היא קבועה. כך, מתנפץ המיתוס לפיו כמות הארס של הנחשים עם יקיצתם גדולה יותר מאשר ביתר חודשי האביב והקיץ. אנשי טבע ולוכדי נחשים הסבירו כי הנחשים לא תוקפים בני אדם, אלא אם הם מפרשים את פעילותם כאקט תוקפני המסכן את חייהם.

כך למשל אדם שדורך על נחש, גם אם בטעות, עלול להתפרש כאיום מצדו, בדומה לתחיבת ידיים למקומות שבהם הוא רובץ. "האינטרס הבסיסי של הנחש הוא להתרחק מאתנו כי הוא רואה בנו טורפים פוטנציאלים", המשיך טייאר. "אם בחצר שלנו יהיו 'שלושת המ"מים' שהם מזון, מסתור ומים, הוא בהחלט ימצא את החצר שלנו כמקום אופטימלי. לכן, רצוי מאוד להסיר מהחצר מקומות מסתור אפשריים ולסלק מים עומדים".

"גם נחשים קטנים מהווים סכנה גדולה"

ד"ר גור זמיר, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, מנה כמה כללי התגוננות מפני הכשות שעלולות לסכן חיים. "חשוב להיזהר, לא לצאת לחצר יחפים, לנעול נעליים סגורות בטיולים ולהתרחק כאשר רואים נחש", אמר. "גם נחשים קטנים מהווים סכנה גדולה עד כדי סכנת מוות. אצל נחשי צפע קטנים עדיין לא רואים את תבנית המעוינים האופיינית ולכן עלולים לטעות ולחשוב שמדובר בזעמן שאיננו ארסי ולהתקרב אליו". ד"ר זמיר הדגיש כי יש להתרחק מכל נחש שנראה בשטח ואם בכל זאת הוא מצליח להכיש, יש להגיע במהירות האפשרית לחדר המיון הקרוב.

נחש צפע. אדי טייאר, הדברה ירוקה, מערכת וואלה! NEWS
נותנים הדברה ביולוגית חינם אין כסף. נחש צפע/מערכת וואלה! NEWS, אדי טייאר, הדברה ירוקה

טייאר הוסיף לדבריו של זמיר, והסביר כי גם נחש מת עלול להיות מסוכן. "אם מצאנו נחש מת צריך לנהוג בגופתו במשנה זהירות", הוא טוען. "המערכת העצבית שלו ממשיכה להיות פעילה ולכן הוא יכול להכיש, גם אם הוא כבר הכיש פעם אחת לפני מותו. לנחשים יש כמות ארס מספיקה בשביל להכיש פעם אחר פעם".

יחד עם זאת, אמר טייאר, צריך לזכור כי לנחשים תפקיד משמעותי עבור האדם, והם מספקים לו שירותים חשובים. "צריך לזכור שכל תפקידם של הנחשים בעולם הוא לתת לנו שירותים של הדברה ביולוגית, חינם אין כסף", מסכם טייאר. "הם עוסקים בהדברת מכרסמים ומזיקים אחרים לרבות עקרבים, נדלים ותיקנים. נחשים לא ארסיים טורפים בין השאר את הנחשים הארסיים, לרבות הצפע הארץ ישראלי הנפוץ בכל חלקי הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully