וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממחדל הנערים ועד לפיגוע בתל אביב: מהפכת מוקד 100 במשטרה כשלה

15.3.2016 / 0:38

תחקיר המשטרה על תפקודה בפיגוע משאיר מעט מאוד תקווה: מאז חטיפת שלושת הנערים, התקלות במוקד הפכו מ"אנושיות" ל"טכנולוגיות" ולא הופעל מנגנון חוצה מחוזות עם תחילת פיגוע הירי. כעת, כל מה שנשאר הוא הבטחותיו של ארדן

עריכה: ניר חן

(השר ארדן באולפן וואלה! NEWS: "לא כל הפקת לקחים צריכה להסתיים בהורדת ראש")

ב-8 בספטמבר 2014, עוד בימי המפכ"ל יוחנן דנינו, הודיעה המשטרה כי תקים מוקד 100 כלל ארצי בתוך שנה בלבד. היוזמה הגיעה מסגנו של דנינו, ניצב ניסים מור, לאחר המחדל בפרשת חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים גלעד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח. אלא ששנה וחצי מאותה הבטחה, צמרת הפיקוד במשטרה התחלפה כמעט לחלוטין – אך התנהלותו של המוקד לא השתנתה כמעט בכלל. מפכ"ל משטרה התחלף, מור נזרק בבושת פנים מהמשטרה והוא עומד בפני אישום בעבירות מין, והתכנית המדוברת לא הגיעה לכדי גיבוש ויישום.

באירוע רצח הנערים סיבת המחדל הייתה קשורה בגורם האנושי שסיווג את שיחת אחד החטופים למוקד כהטרדה. ואולם, בתחקיר על בריחת נשאת מלחם, המחבל שביצע את פיגוע הירי בתל אביב בתחילת השנה, הגיעו במשטרה למסקנה כי סיבת תפקודו הלקוי של המוקד היא היעדר אמצעים טכנולוגיים מספקים.

גורם בכיר בארגון הסביר כי למשטרה אין יכולת לנתב את הקריאות המגיעות למוקדי 100 למקום אחד, שם ניתן היה לטפל בשיחות באופן יעיל יותר. "אם הייתה לנו יכולת לנתב את כל השיחות למוקד ארצי אחד, היינו יכולים להתחקות אחר השיחה של המעסיק של שתי האחיות שזיהו את המחבל נשאת מלחם באוטובוס. אבל הטכנולוגיה ישנה", אמר הגורם, שלקח חלק בעבודת צוות הבדיקה של האירוע.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
תכנית המפכ"ל לשילוב המגזר הערבי: "נגייס שוטרים מוסלמים"
בלי פוליגרף או ריאיון אישי: כך מינה אלשיך 37 קצינים בכירים
תחקיר הפיגוע בת"א: המשטרה לא הפיצה תמונת מלחם כי אחיו נחשד כמבצע הפיגוע

חיילי צה"ל פועלים בחברון. רויטרס
התכנית לא הגיעה לכדי מימוש גם לאחר רצח הנערים. מבצע "שובו אחים", יוני 2014/רויטרס

נכון להיום, הסנכרון בין המוקדים בכלל המחוזות מהווה את נקודת התורפה המרכזית של המשטרה בטיפול בדיווחים שהיא מקבלת. למעשה, היעדר הסנכרון הוא זה שהוביל לבלבול בקשר לדיווחן של שתי האחיות הצעירות שראו את מלחם, שכן ההודעה התקבלה במחוז חוף, אך טופלה במחוז אחר. בתחקיר המשטרה בנושא צוין כי על אף שהדיווח היה דרמטי, לא היה בו צורך, שכן באותה העת כוחות ימ"מ כבר החלו לפעול באזור ואדי ערה – האזור שאליו נסע מלחם.

זירת אירוע ירי בתל אביב, 1 בינואר 2015. יותם רונן
הסנכרון הלקוי בין המוקדים פגע ביעילות הדיווח על מקום הימצאו של המחבל. בפיגוע בתל אביב, ינואר/יותם רונן

בתחקיר עלה בנוסף כי לאחר דיווח מעסיקיהן של האחיות למשטרה, התקשר אליו קצין מודיעין ממחוז תל אביב ממספר חסוי – אך לא היה מענה. בעקבות זאת, התקשר שוב המעסיק למוקד 100 שלא היה מעורב בחקירה, וקיבל תחושה כי הדיווח שהעביר אינו מטופל. "העובדה כי בשל פער טכנולוגי תשתיתי אין זרימת מידע בין כלל המוקדים, ואין יכולת לראות דיווחים של מוקד אחר, היא בעלת פוטנציאל לבלבול, בעיקר בתרחישים חוצי מחוזות", נכתב בתחקיר. עם זאת, לא כתובה בו העובדה כי בזמן התרחשות הפיגוע כבר היה אמור לפעול מוקד ארצי שייתן את אותו מענה "חוצה מחוזות".

המשטרה הצהירה לא פעם כי תשפר ותשדרג את האמצעים הטכנולוגיים במוקדים, כך שהניסיון להסביר את הכשל באמצעות סיבה זו אינו מספק. בין היתר, הובטח בעבר כי המוקדים יאוישו על ידי צוותים מיומנים ומנוסים מאלו שקיימים כיום, ובהודעה שפורסמה בספטמבר 2014, נכתב כי המלצת המשטרה היא להתייחס לעבודה במוקד 100 כתפקיד מהשורה הראשונה בארגון.

טקס הענקת דרגות בכירות במשטרה 11 ינואר 2016. יואב דודקביץ'
הבטיח כי מוקדים יעברו דיגיטציה. ארדן/יואב דודקביץ'

לאחרונה הבטיח השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כי תחול מהפכה של ממש בכל הקשור למוקדי 100. לדבריו, "מוקדי 100 יעברו דיגיטציה וחיבור לממשקים טכנולוגיים כמו וואטסאפ ופייסבוק". נראה כי זו הבטחה נוספת מיני רבות שנתנו במשטרה בכל הקשור לרפורמת המוקד, אך לדברי קצין בכיר במשטרה, "המערכת של מוקד 100 יושבת על מערכת ישנה מאוד, שאינה מתואמת להתפתחויות מהעת האחרונה. יש צורך בשינוי אמיתי בעניין הזה".

בתחקיר שנערך לאחר אירוע חטיפת הנערים, נמצא כי המחדל שאירע במוקד 100 של מחוז ש"י נגרם בשל גורם אנושי. אז, התקשר אחד הנערים למוקד ואמר "חטפו אותי", אך השיחה סווגה כהטרדה. עם זאת, במקרה של הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, לטענת המשטרה, מדובר בפער טכנולוגי ולא אנושי – שכן ניתוב השיחות למוקד ארצי היה משפר משמעותית את הטיפול בפנייה. חרף המסקנות בשני האירועים, מאז רצח הנערים ועד היום לא ננקטו צעדים דרסטיים לשינוי וייעול המוקד. כעת, ארדן הוא זה שהבטחותיו עומדות במבחן.

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully