וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכרם של המורים הפלסטינים עלה – ובמערכת הביטחון יכולים לנשום לרווחה

14.3.2016 / 11:00

אחרי שבועות של שביתה במערכת החינוך בגדה, שנקשרו בשמה גם חמאס ויריבו המר של אבו מאזן, העלה יו"ר את השכר של המורים - וכמיליון ילדים ובני נוער שהסתובבו ברחובות ומוכנים לעימותים אלימים עם ישראל יחזרו לבית הספר

הפגנות מורים להעלאת שכרם ברמאללה שבגדה המערבית. 10 במרץ 2016. רויטרס
השביתה היוותה איום משמעותי עבור ישראל. מורה פלסטיני מפגין ברמאללה, החודש/רויטרס

שביתת המורים הפלסטינים בגדה המערבית הוקפאה. לפחות לשבוע הקרוב, כולם יכולים לנשום לרווחה: הרשות הפלסטינית, המורים, מאות אלפי התלמידים שרבים מהם מתכוננים כעת למבחני הבגרות, וגם - באופן מפתיע או לא - מערכת הביטחון בישראל.

על אף שלכאורה מדובר בעניין פנימי פלסטיני בלבד, הרי שהשביתה הזו, בעיתויה הנוכחי, היוותה איום משמעותי למדי גם עבור ישראל ולא רק עבור הפופולריות של הרשות הפלסטינית והעומד בראשה, היו"ר אבו מאזן. דווקא לנוכח האקלים הביטחוני הרעוע והאינתיפאדה שנמשכת זה כמעט חצי שנה, הימצאותם של מאות אלפי נערים צעירים ברחובות גם במהלך שעות הלימודים יכולה הייתה, מן הסתם, לספק עוד דלק וחומרי תבערה לפיגועים נוספים ולהסלמה משמעותית.

מכאן בעצם אפשר להבין גם את הירתמותו של הנשיא הפלסטיני לפתרון הבעיה. לאחר שישב על הגדר במשך שבועות ארוכים, ניאות אבו מאזן להתערב. יו"ר הרשות כינס אתמול מסיבת עיתונאים יחד עם ראש הממשלה רמי חמדאללה, ובה הודיע על העלאה מידית של משכורות המורים ב-10%. זאת על אף שהדרישה של איגוד המורים הפלסטיני הייתה השוואת משכורות לאלה של פקידי הרשות, קרי העלאה של עשרות אחוזים, וחשוב יותר מכך, השוואת דרגות השכר. כלומר, לכ-36 אלף מורים בגדה, אין בעצם מסלול קידום שיש לפקידי הממשלה, וגם הוותק אינו מעלה בהרבה את משכורתם הממוצעת, שעומדת על כ-2,400 שקלים בחודש.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
שני פיגועים בתוך דקות בקריית ארבע: ארבעה חיילים נפצעו קל
תיעוד: חיסול המחבל מפיגוע הדריסה בקריית ארבע
סקר: רוב הפלסטינים מתנגדים לפיגועי דקירה כחלק מהאינתיפאדה

הפגנות מורים להעלאת שכרם ברמאללה שבגדה המערבית. 10 במרץ 2016. רויטרס
אנשי החינוך דרשו קידום. שוטרים בהפגנת מורים ברמאללה, החודש/רויטרס

במלים פשוטות, המורים דרשו קידום. "לא ייתכן שלאחר 18 שנים במקצוע, המשכורת שלי תעמוד על כ-2,600 שקלים", סיפר לי אחד מהם. כך, למשל, המשכורת הממוצעת של מנהל בית ספר, בעל תואר שני ועם ותק של עשרות שנים, מוערכת בכ-2,800 שקלים.

השביתה החלה כבר לפני כמה שבועות, לכאורה כדרישה פשוטה של עובדים שרוצים העלאה בשכר. אך מאז לא מעט גורמים פוליטיים קפצו לתוך בריכת האינטרסים שקשורה לכך. ראשית, חמאס. אין זה סוד שרבים מבין המורים מזוהים עם הארגון, לפחות במישור האידיאולוגי. ברשות חשדו שחמאס הוא שעומד מאחורי השביתה, בין היתר בניסיון להוביל להסלמה נגד ישראל בשטחים.

לראיית ממשלתו של חמדאללה ומנגנוני הביטחון, תנאי השכר היוו רק עילה כדי לגרום למצב שבו קרוב למיליון ילדים ובני נוער יהיו ברחובות וזמינים לעימותים ואלימות נגד ישראל, ובסופו של דבר יובילו להחלשת הרשות. אולם פרשנים פלסטינים אובייקטיביים טוענים שאין אלה פני הדברים, והרשות רק ניסתה לטעון שמדובר בשביתה מתוצרת חמאס כדי להחליש את מאבק המורים. מכאן נוביםע גם המעצרים הנרחבים שביצעו מנגנוני הרשות בקרב המורים והמובילים של השביתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הפגנות מורים להעלאת שכרם ברמאללה שבגדה המערבית. 10 במרץ 2016. רויטרס
אבו מאזן לא מיהר להתערב בנעשה. הפגנת מורים ברמאללה/רויטרס

המהלך של האיגוד זכה לאהדת הציבור ובעוד ממשלת חמדאללה התעקשה שלא להיכנע לדרישות המורים, אבו מאזן משום מה לא מיהר להתערב בנעשה. מי שכן התערבו היו בכירים בפתח, שהבינו שיש בפניהם הזדמנות לחזק את מעמדם ברחוב הפלסטיני ובאותה הזדמנות גם לעקוץ את אבו מאזן. אחד ממנהיגי הפתח הקולניים ביותר בנושא זה היה ג'יבריל רג'וב, מהאהודים ביותר מקרב צמרת התנועה, שמתח ביקורת נוקבת וגלויה על הטיפול של ממשלת חמדאללה בסוגיה.

לרג'וב הצטרפו אחרים. ברשות אף חשדו כי גם מוחמד דחלאן, יריבו הגדול של אבו מאזן, טמן ידו בצלחת. ההוכחה לכך מבחינתה היא העובדה שבמהלך ההפגנות ברמאללה נשמעו קריאות בעד דחלאן.

בסופו של דבר ניאות אבו מאזן, כאמור, להכריז על העלאת השכר המצומצמת, שהובילה להחלטת איגוד המורים להקפיא את השביתה לשבוע. קשה לומר אם השביתה תימשך ביום ראשון הבא, אך התגלגלות האירועים בסוגיה זו ממחישה עד כמה מעמדה של הרשות בגדה ושל אבו מאזן רק הולך ונחלש כמעט בכל יום שחולף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully